Drony od Amazonu: superlevná dovážka zboží až k vám

  • Jak vypadá ekonomika dronů?
  • Za kolik bude moci Amazon nabídnout dovážku pomocí dronů?
  • Pro jaké účely je to vhodná doprava?
Drony od Amazonu: superlevná dovážka zboží až k vám

Amazon patří mezi největší internetové obchody na světě a navíc se Jeff Bezos snažit pracovat co možná s nejnižší marží, díky čemuž porazil řadu konkurentů v různých zemích. Jedním z velkých nákladů při objednávání zboží z internetu je poštovné, které je poměrně vysoké i když bydlíte blízko obchodu nebo jeho skladu. Většina obchodů totiž využívá služeb externích dopravců.

S rozmachem dronů byl tak Amazon mezi prvními, který zveřejnil, že pracuje na vlastní formě kvadrokoptéry, která bude určená výhradně pro doručování menších balíků na malé vzdálenosti (Amazon Prime Air).

Vývoj a testování už probíhá dlouho

Amazon už se v roce 2013 pochlubil tím, že v průběhu vývoje vyvinul několik generací dronů, které budou určenou výhradně pro doručování balíků. Z počátku se jednalo o klasickou kvadrokoptéru, ale ta není příliš vhodná pro doručování do vzdálenějších oblastí. Možnost baterie jsou totiž omezené a rotující vrtule jsou to jediné, co drží dron nad zemí.

315409134.jpg
Původní vývojová generace byla klasickou kvadrokoptérou

S nejnovější generací tak Amazon ukázal mnohem efektivnější konstrukci, která kombinuje konstrukci kluzáku i kvadrokoptéry. Dron tak zvládne vertikální vzlet, ale pro rychlý let je schopen využít zadní vrtule a plochy křídel pro efektivnější udržení ve vzduchu.

Doručení do 30 minut, ale jen pro malé a lehké balíky

Drony od Amazonu mají samozřejmě svá omezení, takže si nelze představit, že by na obloze létaly obří předměty zavěšené na dronu. V současnosti se počítá s přepravou hlavně menších balíčků, což ale vůbec nevadí.

58891228.png
Nejnovější generace už využívá konstrukce kluzáku

Podle informací ARK Invest totiž Amazon doručuje 86 % balíků, které mají hmotnost pod hranicí 2,26 kg. Amazon u Prime Air počítá s doručením do 30 minut od objednání, s čímž souvisí i vzdálenost, do které budou drony létat. Vzhledem k jejich rychlosti, která by měla být minimálně 80 km/h (maximálně 161 km/h), se zatím počítá se vzdáleností až kolem 16 kilometrů od meziskladu Amazonu.

Drony budou létat standardně ve výšce pod 122 metrů s vlastní hmotností 25 kilogramů. Aby nedošlo k poškození dronu ani balíků, je součástí navigace i kamerový a detekční systém, který se dokáže vyhnout překážkám.

Zdarma nebo 30 korun za doručení

Vzhledem k teoretickým nákladům Amazonu na drony, se počítá s tím, že by mohl Amazon nabízet takové doručení za dolar (přibližně 30 korun) a pro předplatitele Prime Air pak zcela zdarma. Jeden dron by měl vyjít na jeden až tři tisíce dolarů (30 tisíc až 90 tisíc korun), přičemž pro současné podmínky by bylo potřeba až 40 000 dronů. Protože ale jeden dron bude muset zvládnout kolem 30 doručení denně, je nutné počítat s výměnou baterií téměř s každým letem. Nabíjení baterií trvá dlouho, takže rychlá automatizovaná výměna baterie za novou po příletu ke skladu Amazonu je zatím jedinou možností, jak s jedním dronem doručit až 30 balíků denně.

AmazonDroneComparison31-e1432742878754.png
Porovnání cen doručení různými zpsůoby (Zdroj: ARK Invest)

Počítá se také s tím, že drony budou muset sledovat lidští operátoři, kteří budou na obrazovkách vše kontrolovat a v případě problémů převezmou řízení, protože většinu doby budou drony létat zcela automaticky. Díky tomu, že budou zasahovat jen v případě problémů, by mohl jeden operátor držet kontrolu pro přibližně deset až třicet dronů.

603573714.jpg

Analytici z ARK Invest došli k výsledku, že taková letka dronů bude Amazon stát kolem 130 milionů dolarů při prvotních nákladech a 350 milionů dolarů na operačních nákladech. I přes to by náklad Amazonu na doručení balíku měl být jen 88 centů, takže i při ceně jednoho dolaru si Amazon dokáže udržet zisk na každé přepravě jednoho z 400 milionů balíčků.

Mezisklady – nutnost jen na začátku?

Celý koncept doručování dronů je levný a efektivní, ale vzhledem k možnostem v podobě baterií a rychlosti je značně omezená vzdálenost, kam mohou drony doletět, aby se zároveň byly schopné vrátit zpátky.

Systém tak vyžaduje, aby bylo dostatek meziskladů všude, kde by doručování dronů bylo možné. V USA má Amazon 75 meziskladů a pouze 25 % balíků se doručuje do vzdálenosti 16 kilometrů, která je nyní maximální pro drony.

Aby bylo možné tímto způsobem doručit balíky i do vzdálenějších míst, bude nutné ještě více vylepšit konstrukci pro rychlejší let a také zlepšit baterie, které udrží dron déle v provozu. Zase jsme tak částečně omezení současnými možnostmi technologií.

Pokud jde o optimalizace celé cesty balíku, Amazon pracuje na zlepšení i přesunu na největší vzdálenosti pomocí nákladních letadel. Podle informací se totiž hodlá postupně zbavit některých dodavatelů jako je UPS a dalších a kupuje vlastní nákladní letadla Boeing 767.

S příchodem samořízených elektromobilů lze očekávat, že se Amazon pokusí postavit i vlastní dovážku balíků v rámci meziměstských vzdáleností – příliš blízko pro letadla, příliš daleko pro drony. A kompletní systém doručování by se jako kruh uzavřel a dosáhl by časem maximální efektivity, protože ve všech místech – sklady, balení, přeprava budou roboti nebo algoritmy, které budou vše řídit.

Článek patří do rubrik: Technologie, Byznys, Amazon, Drony

56 komentářů

Diskuze

  • David Frau , 14. 2. 2016 19:51:22
     
  • Marek Demčák , 19. 1. 2016 9:21:57
    Jsem rád, že v ČR se ničeho takového nedožiji. To už snad radši dálkově...
  • Bohumil Tříska , 18. 1. 2016 12:33:05
    Když jsem stavěl dům, zaplatil jsem majlant za pozemek proto, aby dům...

Další podobné články


Milan Hrabovský z Microsoftu: Linux už pro nás není sprosté slovo [rozhovor]

Milan Hrabovský z Microsoftu: Linux už pro nás není sprosté slovo [rozhovor]

** V rozhovoru s Milanem Hrabovským jsme probrali startupovou scénu v ČR ** Microsoft se snaží podporovat startupy jak z technického, tak i byznysového hlediska ** Otevřená řešení a široká kompatibilita se stávají pro Microsoft základem

Včera | Javůrek Karel | 10