Elon Musk: Tesla je jedinou energetickou firmou, která uzavírá kruh

  • Elon Musk na srazu akcionářů zhodnotil současný stav Tesly a její budoucnost
  • Tesla nabízí kompletní řešení – získávání energie, uložení energie i její využití
  • Tesla má v plánu postavit 20 továren Gigafactory

Na mítinku s akcionáři Tesly šéf firmy Elon Musk zhodnotil aktuální stav probíhajících projektů, ale také naznačil budoucnost produktů a technologií. Tesla je jedinou energetickou společností, která uzavírá kruh v tom smyslu, že má má k dispozici produkty na zisk, uložení i spotřebu energie. To jsou základní tři bloky, na kterých lze stavět a všechny komponenty vylepšovat.

Tesla si v posledních týdnech a měsících z pohledu ceny akcií výrazně polepšila a hodnota společnosti se dostala už na 60 miliard dolarů. Firma ale rozhodně má ještě kam stoupat, má našlápnuto mezi firmy s hodnotou stovek miliard dolarů. A že to není jen díky výrobě elektromobilů, které jsou nejvíce na očích, to právě Elon Musk při své prezentaci akcionářům nejvíce zdůrazňoval.

Získání a uložení energie

Když Elon Musk prezentoval, co vlastně tvoří jádro Tesly, upozornil na zásadní věc – zákazník Tesly může teoreticky fungovat zcela samostatně bez závislosti na energiích od jiného dodavatele a jiného výrobce automobilů. Může být zcela odpojený od klasických sítí a přes to fungovat efektivně.

Navíc tento princip využití energie zdarma ze Slunce bude používat i celá Tesla - od továren pro elektromobily, Superchargery až po Gigafactory. Pochopitelně s postupným přechodem.

O získávání energie zdarma se totiž starají solární střešní tašky, u kterých Tesla myslela nejen na design, ale i na odolnost. Díky tomu tvoří střechu a nejedná se o panely, které se na střechu pouze umístí a vypadají hrozně. Už nyní má Tesla vyprodané výrobní zásoby do roku 2018, takže poptávka je opravdu velká. Vše bylo možné díky akvizici společnosti SolarCiry, která se původně specializovala na instalaci solárních panelů.

Instalace je poměrně složitá záležitost, v jednotlivých státech jsou s tím spojené jiné procesy, zákony a podobně, stejně tak střechy jsou různorodé. Tesla díky tomu získala zkušenost v této oblasti tak, aby bylo možné proces instalací značně urychlit.

Elon Musk navíc chce, aby pokrývání domu solárními taškami od Tesly bylo co nejrychlejší. „Solární tým“ Tesly zkrátka dorazí k rozestavěnému či stávajícími domu a co nejrychleji ji pokryje solárními taškami. Celý proces tak musí být jako skládání Lega – rychlé a jednoduché.

Že si Elon Musk věří, podtrhuje i fakt, že je na solární tašky nekonečná záruka. Tedy pokud se vám nezbortí celý dům nebo nenastane podobná extrémní situace.

Protože Slunce svítí jen omezený čas, je nutné všechnu energii sbírat a uložit i pro pozdější použití. K tomu slouží Powerwally, které jsou už ve druhé generaci. Jedná se o chytré baterie s kapacitou 14 kWh, které mají integrovaný invertor a dokáží chytře přepínat mezi zdroji energie dle zátěže. Tesla na ně nabízí záruku 10 let a neomezený počet nabíjecích cyklů.

Kromě toho Tesla nabízí i velké Powerpacky, které jsou určené pro podniky nebo třeba i celá města.

Využití energie

Pro použití nasbírané energie zdarma má Tesla v současnosti několik produktů, byť všechny ze strany elektromobilů – Model S, Model X a tento rok to bude i „levný“ Model 3.

Tento rok ale Tesla také uvede prototyp prvního elektrického kamionu, který by měl být v produkci v roce 2019 a šušká se i o pick-upu. Ve stejném roce se rovněž objeví další nový model elektromobilu – Model Y.

Elon Musk se také pochlubil stále hustší sítí výkonných dobíjecích stanic – Superchargerů, které nemají ve světě obdoby. Na konci tohoto roku jich bude po celém světě přes 10 tisíc. Příští rok by se počet měl opět zvýšit o polovinu, možná i dvojnásobek.

Elektrické letadlo zatím není v plánu

Na otázku, zda Tesla chystá i elektrické letadlo, odpověděl Elon Musk že nikoli. Podle jeho slov se musí nejdříve dostat hustotu baterií nad 400 až 500 Wh/kg a navíc značně zlepšit vlastnosti konstrukce letadel (hlavně nižší hmotnost). Podle Muska takové baterie budou v produkční fází nejdříve tak za pět let.

Dokud nebudou tato omezení vyřešena, nemá cenu elektrické letadlo stavět, protože nebude mít dostatečně dlouhý let na to, aby dokázalo významněji konkurovat či nahradit letadlo se spalovacím motorem. Zkrátka podobně jako je to u elektromobilů.

Opravdu hoooodně baterií

Tesla už má v částečném provozu Gigafactory 1 a aby Elon Musk poukázal na to, o jak masivní věc jde, jednoduše ji srovnal se současnými výrobci baterií. Tesla Gigafactory 1 bude v plném provozu vyrábět tolik baterií (přepočteno na kapacitu) jako všechny továrny na baterie na světě dohromady.

Tesla v nejbližší době plánuje postavit další dvě Gigafactory, minimálně jedna by měla být v Evropě. V rámci vzdálenější budoucnosti Elon Musk řekl, že je v plánu přibližně 10 až 20 továren Gigafactory s tím, že jde o samostatný produkt, který je vybaven nejnovějšími technologiemi, robotickými systémy, kde se hromadně vyrábí baterie s nejvyšší hustotou a s nejnižší cenou na světě. Právě díky škálování velkovýroby se podařilo těchto parametrů dosáhnout.

Na čem Elon Musk pracuje?

Došlo i na otázku, jak Elon Musk rozděluje svůj čas mezi tolika projekty, které má na starost. Podle jeho slov je 90 % jeho pracovního času dedikováno Tesle a SpaceX, přičemž víc dává pro Teslu.

Zbylých 10 % pak věnuje „menším“ projektům v podobě OpenAI, The Boring Company a Neuralink. A jak tráví tu trochu volného času, co mu zbývá? Hlavně zábavou s dětmi a přáteli.

Diskuze (19) Další článek: A.I. potřebuje stejně jako školák dobrého učitele. DeepMind proto uvolnil obří balík dat pro strojové učení

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,