eReading.cz s e-knihami prosazuje Jobsovu ideu

Na český trh vstupuje druhá generace čteček elektronických knih eReading.cz. Je propojená s internetovým obchodem a její vedení razí podobné myšlenky, jako Apple.

Internetový obchod eReading.cz uvádí na český trh druhou generaci čtečky elektronických knih, která je přímo provázána s rozsáhlým online katalogem e-booků a nově umožňuje také přijímání periodik, jako jsou časopisy, noviny, nebo exportovaný webový obsah. Uživatelé tak mohou nakupovat obsah do své čtečky přímo ze samotného zařízení, aniž by ho museli propojovat s počítačem.

Druhá generace čtečky od eReading.cz přichází na velmi mladý a teprve se rýsující e-bookový trh, který z pohledu hardwarových zařízení podle dostupných informací v Česku z 80 procent ovládá Kindle od Amazonu. Zástupci tuzemské společnosti ale věří, že je zde prostor také pro další značky. „První verze naší čtečky jsme v prvních dvou měsících prodali necelé dva tisíce kusů, to je solidní úspěch,“ říká v rozhovoru pro Connect.cz spoluzakladatel společnosti Martin Lipert.

Vyprodat do září

Prodeje druhé generace by měly být podobně zajímavé. „V první várce jsme dovezli tisíc kusů a chtěli bychom je prodat do konce září tohoto roku,“ říká Lipert. Nový přístroj však nebude prodávat přímo eReading.cz, ale jeho partner Kasa.cz, který za výrobou čteček stojí, financuje jí, a kterému jde z prodeje veškerá marže. Portál eReading.cz přístroj zaštituje svojí značkou a doručuje do něj obsah.

Právě toto spojení obsahu a samotného hardwaru by podle Liperta mělo oslovit uživatele. Samotné zařízení svými specifikacemi nijak nevybočuje z dnešního standardu. Nabízí kvalitní displej s elektronickým inkoustem, 2 GB úložného prostoru, klávesnici, základní tlačítka pro listování knihami a zejména Wi-Fi připojení.

Klepněte pro větší obrázek
Vyrobeno v Číně, dostupné s českým obsahem. Čtečka eReading.cz Second edition.

Druhá verze čtečky eReading.cz je oproti té předchozí výrazně rychlejší, protože právě ne zrovna svižní chod jejímu předchůdci zejména odborná veřejnost často vytýkala. „Naše čtečka je mnohdy rychlejší než Kindle, nicméně od našich zákazníků jsme na první verzi žádné stížnosti na rychlost nezaznamenali,“ konstatuje Lipert.

Přístroj nemá žádné zásadní funkce navíc. Kromě čtení knih a periodik zvládá práci se záložkami, poznámkami nebo přehrávat hudbu. Nic víc od ní ale čekat nelze. „Čtečka je prozatím jednoúčelové zařízení a nic jiného než čtení na ní nepatří.“ I z tohoto důvodu tak nelze prozatím očekávat, že by nástupce současné verze, jehož prototypy už se mimochodem testují, dostal například dotykovou obrazovku. „Výroba vyjde dráž, na čtení je to zbytečné a zcela reálně se může zhoršit kvalita displeje.“

Zařízení se prodává za 2995 korun a výhradním distributorem je Kasa.cz, která k prodeji využije mimo jiné své partnerské kanály, například síť obchodů s elektronikou Euronics. Za 399 korun je navíc možné si dokoupit barevný zavírací obal. Oproti první verzi čtečky se druhá edice prodává v černé barvě. „Původní model byl bílý. Jak se ale ukázalo, černá barva lépe si lépe rozumí a lépe na něm čte,“ vysvětluje Lipert.

Neslavná, ale rostoucí čísla

O tom, zda by bylo možné čtečku nabízet za ještě nižší dotovanou cenu, se údajně uvažovalo, nevyšlo to ale ekonomicky. „Společně s Kasa.cz jsme hledali, jak přístroj dotovat, ale objevil se problém s návratností.“ Dotování má smysl v případě, kdy uživatelé prostřednictvím přístroje aktivně nakupují služby a na nich si pak cenu přístroje často více než doplatí. V Česku ale ještě trh není tak daleko.

Zákazníci eReading.cz v případě první čtečky průměrně utratí za obsah 540 korun za rok. „To není mnoho, ale pořád je to asi o 20 procent více, než v případě naší tuzemské konkurence,“ uvádí Lipert. Jeho obchod údajně měsíčně prodá kolem 2500 knih za průměrnou cenu 130 korun za kus. Celkový tuzemský trh s e-knihami tvoří asi 0,6 procenta z ročního obratu 5 miliard korun. Čísla ale oproti loňskému roku výrazně narostla.

Klepněte pro větší obrázek
V databázi eReading.cz je přes 2 tisíce knih bez DRM. Týdně jich přibývá až 50.

Z prodeje e-knih do eReadingu každý měsíc přiteče kolem 300 tisíc korun, prodejci ale zbyde pouze 30 procent, zbytek pak jde vydavatelům. „To nám stačí tak na nějaký ten plat, ale rozhodně ne na inovace. Máme spousty nápadů, ale vázne to na penězích,“ popisuje Lipert finanční situaci firmy. Společně se svými partnery do projektu údajně vložil až několik milionů korun, ať už přímo formou peněz nebo například poskytnutím serverů.

Hlavním tahákem nové čtečky je její provázanost a internetových obchodem s e-knihami. „Na vašem počítači si na webu eReading.cz můžete koupit elektronickou knihu a jakmile se s vaší čtečkou kdykoliv připojíte bezdrátově k internetu, zakoupený obsah se vám do ní okamžitě nahraje,“ popisuje Lipert základní výhodu eReading Second edition. Podobně to má fungovat také s periodiky – do čtečky se automaticky doručí v době, kdy vyjdou a kdy je dostupné připojení.

„Důvod, proč jsme chtěli mít vlastní čtečky, je ten, že v této oblasti vždy uspěl pouze ten, kdo měl obojí, tedy obsah i hardware. Nikdy to nebyl ten, kdo prodával pouze obsah nebo pouze zařízení,“ vysvětluje mladý podnikatel pozadí rozhodnutí o zadání výroby brandované čtečky dodavatelům z Číny.

Otevření vydavatelé

S tím pořídit si v České republice čtečku nikdy nebyl žádný větší problém, potíž ovšem byla se samotným a kvalitním obsahem. To už podle Liperta přestává platit. „V začátcích jsme na vydavatele museli tlačit, aby nám v elektronické podobě dali alespoň něco, teď už k tomu ale přistupují programově. Vydavatelé knih se s e-booky velice rychle ztotožňují.“ Zároveň s tím ale musí stále počítat s nízkými prodeji a skutečností, že náklady na výrobu e-knihy jsou prakticky kryté z příjmů za klasickou papírovou verzi.

Do současného portfolia eReadingu čítajícího více než dvě tisícovky knih bez elektronické ochrany DRM údajně přibývá 20 až 50 nových titulů týdně s tím, že do samotné čtečky není nutné nahrávat pouze obsah z partnerského obchodu, ale je možné využít široké podpory formátů včetně ePub nebo PDF.

Klepněte pro větší obrázek
Kupte na webu, synchronizujte přes Wi-Fi.

Kromě toho se eReading snaží začít nabízet zmiňovaná periodika. V současné době umožňuje doručování titulů, jako jsou E15, deník Insider, Literární noviny, Česká pozice, ČTK, Kinobox.cz, Hokej.cz nebo třeba Mediář.cz. „Jsme v tomto směru otevření všem vydavatelům. Není to nic složitého, stačí nám pouze doručit XML soubor s několika údaji.“

Martin Lipert v tomto ohledu razí strategii Applu a eReading se tak nesnaží doručovat pouze celá periodika, ale umožňuje také čtení po sekcích nebo jednotlivých článcích. Vydavatelé si tak mohou zvolit různé obchodní modely, například některé rubriky zpoplatnit a ostatní nechat zdarma. „Je to stejné jako v hudbě. Tam už lidé přestali kupovat celá alba a kupují si jednotlivé písníčky.“

Lipert nicméně tvrdí, že ne všichni k takovému modelu chtějí přistoupit. „Zástupci některých médií nechtějí prodávat obsah po částech, ale vše jako jednotný celek,“ říká a celou situaci přirovnává k době, kdy Steve Jobs před spuštěním iTunes obcházel hudební vydavatele a přemlouval je, aby na jeho podmínky přistoupili.

„Objevují se i názory, že zpřístupněním webového obsahu na elektronických čtečkách klesne návštěvnost daného webu. Nemyslím si, že by to byla pravda. A i kdyby,“ pokračuje Lipert s přirovnáním k Jobsovým vyjednávacím argumentům, „podíl elektronických čteček na trhu je prozatím tak malý, že vydavatelé nemají co ztratit.“ Firma vydavatelům časopisů a dalšího čtení nabízí možnosti vkládat do spodní části stránky reklamní banner. Šéf eReading.cz odhaduje, že elektronické čtečky v Česku může vlastnit kolem 150 tisíc lidí.

I když eReading.cz prozatím na svém podnikání nic moc nevydělá, spíše naopak, věří ve změnu. „Jsme tady takoví pionýři. Chodíme po vydavatelstvích a partnerech, školíme je a ukazujeme jim možnosti,“ říká Lipert. „Byznys v této oblasti do budoucna určitě vidíme a je dobré být na jeho začátku.“

Do byznysu s elektronickými čtečkami knih v Česku vstupují také konkurenti eReading.cz jako Wooky nebo Palmknihy.cz.

Témata článku: Byznys, Steve Jobs

21 komentářů

Nejnovější komentáře

  • zevlovaci 18. 7. 2012 20:45:38
    On to prostě je rozvíjející trh, nemá cenu na něj nadávat. Nakladatelé...
  • 5h1nj1 18. 7. 2012 10:35:56
    Ta naprosto UBOHA nabidka je titulu je to, co to zatim zabiji. Cvicne jsem...
  • Rudidlo 17. 7. 2012 20:41:43
    Čtečce bych vytkl jen chabou nabídku titulů; případně absenci nabídky...
Určitě si přečtěte

Google Campus: Prostě přijedete, připojíte se k Wi-Fi a založíte svůj vysněný startup

Google Campus: Prostě přijedete, připojíte se k Wi-Fi a založíte svůj vysněný startup

** V Česku najdete desítky coworkingů a startupových inkubátorů ** Ve světě se snaží třeba Google s konceptem Campus ** Zdarma se zaregistrujete a můžete začít budovat svůj sen

4.  12.  2016 | Čížek Jakub | 2