Významné šíření fake news, nenávisti, konspiračních teorií a dalších nesmyslů umožňují v novodobé historii obří distribuční kanály a sociální platformy, pomocí kterých lze okamžitě pokrýt celý svět. Velcí hráči, kteří za těmito platformami stojí, už ale začínají konečně dělat viditelné kroky.
Facebook zostřuje boj proti fake news, bude zvýhodňovat kvalitní zpravodajství
Jedním z představitelů fake news a konspiračních teorií je Alex Jones, kterému dokonce John Oliver na HBO věnoval jeden celý díl svého pořadu. Alex Jones a jeho InfoWars využívala Youtube, Facebook, klasický web a také Spotify nebo iTunes pro šíření podcastů. Se vším tím je ale konec, když se k odstranění rozhodl právě Apple.
Významné rozhodnutí, které pochopitelně ovlivní i budoucí pokusy na stejné téma, se rozhodli velmi krátce na to učinit i další – Facebook smazal čtyři stránky Alexe Jonese a Infowars, stejně tak Google (Youtube) a nechybělo ani Spotify, kde byly rovněž šířené jeho podcasty.
Na situaci zatím nezareagovaly platformy Twitter a Periscope, každopádně i tak to znamená obrovský zásah, který například vyřadil skoro všechny videa Alexe Jonese (i na jeho webu, kde byly jako vložené prvky), která už bohužel měla přes miliardu zhlédnutí a samotný kanál měl neuvěřitelných 2,5 milionu odběratelů.
Vzhledem k tomu, že hlavním zdrojem financování těchto a podobných lidí či skupin je právě výdělek z reklamy či prodávaného zboží, řeší tento krok hned dvě věci najednou – zamezení šíření bludů, nenávisti a také omezuje financování takových lidí a skupin.
Také nesmíme zapomínat, že ve všech případech jde o soukromé společnosti, které si se svou platformou mohou dělat, co chtějí a doufejme, že díky tomu začnou více přitvrzovat. V poslední době je to znatelné třeba i na Youtube, které už i v českých podmínkách začalo mazat kanály obsahující více videí s nenávistným či jiným obsahem, který je v podmínkách používání platformy zakázaný.