GoodAI: Česká AI má jméno a uvolňuje nástroje zdarma

Česká univerzální umělá inteligence, do které Marek Rosa investuje stovky milionů korun, se jmenuje GoodAI. Nástroj Brain Simulator je nyní k dispozici zdarma.

Česká umělá inteligence, do které v první fázi míří zhruba 200 milionů korun, už má své jméno. Říká si GoodAI a v logu má robotickou sovu. Má to naznačovat, že tento umělý mozek má jednou lidstvu pomáhat a není třeba se ho bát. Společnost Keen Software House, která za GoodAI stojí, už projekt vyčleňuje do samostatné firmy, hledá další výzkumníky a zdarma uvolňuje první nástroj nazvaný Brain Simulator.

Klepněte pro větší obrázek
Logo GoodAI.

V GoodAI v současné době pracuje 20 výzkumníků a vývojářů, ke kterým v budoucnu přibude zhruba dalších deset. Pozice jsou otevřené a kromě sídla v Praze je možné využít také nových kanceláří v centru Brna. Tam prozatím sedí dva lidé. Pobočka je určena pro všechny, kteří se nemohou, nebo nechtějí přesouvat do Prahy. I v hlavním městě GoodAI pracuje v novém – dočasně v karlínském Danube House a za pár měsíců ve vedlejším Nile House. Kromě GoodData se tak v jedné lokalitě nachází i GoodAI.

Tým GoodAI už dosáhnul prvních nastavených milníků. Jedním z nich je i sestavení nástroje Brain Simulator, který je nyní ke stažení pro všechny zájemce zdarma. V tomto softwaru je možné testovat a sestavovat vlastní moduly umělé inteligence. „Mohla by to být taková vstupní brána do světa umělé inteligence. Je to nejjednodušší cesta pro dělání opakujících se úkolů,“ říká zakladatel a šéf GoodAI a Keen Software House Marek Rosa.

Hotové příklady pro pitvání

Součástí instalace Brain Simulatoru je asi deset hotových příkladů, ze kterých je možné vycházet a učit se. Program je určený pro širší veřejnost, nicméně určité základní znalosti oblastí typu machine learning jsou nejspíše potřeba. K dispozici je také dokumentace.

Klepněte pro větší obrázek
Prostředí Brain Simulatoru.

Pro mnohé budou nejvíce atraktivní zejména dva hotové moduly – hra ve stylu Arkanoidu a hříčka s bludištěm. V tom prvním se umělá inteligence musí pomocí destičky naučit odpalovat míček a bourat jím cihlovou zeď. V druhém příkladu se pak panáček musí naučit vyznat na jednoduché mapě, rozpoznat objekty a interakci mezi nimi (jaké tlačítko zmáčknout, aby se otevřely dané dveře a podobně) a dojít k cíli.

V obou případech se začíná s tím, že AI vůbec nezná hru ani její pravidla. Po spuštění se pak postupně učí na základě motivací, vstupů a odměn, a ve výsledku hry začne relativně zdatně ovládat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Rozhodování v hře s bludištěm. 

Brain Simulator kromě hotových ukázek dává k dispozici sadu nástrojů, pomocí kterých lze vytvářet projekty vlastní. Dají se využívat běžně databází pro machine learning, jsou předpřipraveny různé prvky (nody), mezi kterými pak jde v grafickém prostředí nastavovat interakce, lze jednoduše definovat bloky paměti, úlohy a různé akce.

„Chceme, aby Brain Simulator byl univerzální nástroj, který bude umět využívat různých databází, modulů, vstupů a výstupů,“ popisují výzkumníci GoodAI. V budoucnu by tedy mělo být možné v tomto nástroji navrhnout vlastní AI a tu pak přes API nahrát třeba do robota. Z podporovaných API si lze představit již dnes „běžně“ používané ROS.

Rozbijte hru

Brain Simulator se v budoucnu bude umět napojit na úspěšné hry od Keen Software House, konkrétně na Space Engineers a Medieval Engineers. Pomocí AI nástroje bude možné trénovat herní postavičku. „Výzvou je to, zda ten panák hru nějakým způsobem rozbije a jak se vyvine,“ přibližuje Marek Rosa. I z těchto důvodů budou nadále týmy Keen Software House a GoodAI úzce propojeny a budou sdílet společné kanceláře.

Klepněte pro větší obrázek
Schéma sestavené v Brain Simulatoru.

Z popisovaných fanouškovských výtvorů pak má vzniknout takový „App Store“ – databáze modulů umělé inteligence, které si bude možné z jednoho prostředí stáhnout a vyzkoušet. Pracuje se na propojení se službou Workshop na Steamu, skrze kterou lze stahovat přídavné moduly.

Komunita má hrát roli i mimo hry, v rámci samotného projektu GoodAI. Právě díky uvolnění Brain Simulatoru jako volného softwaru by mělo docházet k jeho dalšímu vylepšování. V GoodAI chtějí kvalitní nápady a výtvory přímo integrovat.

Brain Simulator by měl běžet na běžných počítačích. Ne vždy ale musí být stoprocentně odladěný. „Děláme výzkum a pohybujeme se rychle vpřed. Nemáme čas ani potřebu řešit přílišnou optimalizaci na daný hardware. Stále jsme v experimentální fázi,“ vzkazují vývojáři.

Témata článku: Umělá inteligence, Startupy

16 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jan Němec 9. 7. 2015 16:13:33
    Jako když už mají nějakou dokumentaci, tak by tam mohli přidat sekci...
  • Dr.No64 8. 7. 2015 21:39:53
    DYBY TO ZADAMA NEUDELALI TAK BYCH TO ZADARMO NASEL NA TORRENTU A ZDARMA...
  • -zeus- 8. 7. 2015 12:15:59
    Smyslem života každého živého tvora je maximálně ovládnout maximální...
Určitě si přečtěte

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Čížek Jakub | 34

Google Campus: Prostě přijedete, připojíte se k Wi-Fi a založíte svůj vysněný startup

Google Campus: Prostě přijedete, připojíte se k Wi-Fi a založíte svůj vysněný startup

** V Česku najdete desítky coworkingů a startupových inkubátorů ** Ve světě se snaží třeba Google s konceptem Campus ** Zdarma se zaregistrujete a můžete začít budovat svůj sen

4.  12.  2016 | Čížek Jakub | 2