V Evropě i USA vře boj proti technologickým velikánům z různých oblastí - ať už jde o „optimalizaci“ daní nebo monopolní praktiky. Minulé úterý Ministerstvo spravedlnosti Spojených států amerických podalo žalobu na Google, který má dle tvrzení používat monopolní praktiky zneužívající jeho pozici v oblasti vyhledávání a reklamy.
Monopol na aplikace přerůstá Applu přes hlavu. Vývojáři hledají, jak jeho pravidla obejít
Jak upřesnil web The New York Times, jedním z klíčových bodů je i smlouva mezi Googlem a Applem, která se týká přednastaveného vyhledávače v zařízeních Applu. Google totiž ročně platí Applu 8 až 12 miliard dolarů za to, aby v prohlížeči Safari na MacBooku nebo iPhonu či iPadu byl vyhledávač Google. Pokud chce uživatel používat jiný vyhledávač, musí jít do nastavení a základní volbu přenastavit.
Jedná se o obří částku - pro Apple je to 14 % až 21 % ročního příjmu a pro Google je to pochopitelně největší částka, kterou platí jednomu subjektu. Má to svůj důvod - téměř polovina internetového provozu skrze vyhledávač pochází právě ze zařízení Applu.
Žalobci tuto dohodu vidí jako znevýhodnění konkurence na trhu a využívání monopolního postavení. Uvidíme, jak se bude soud dále vyvíjet, protože žalobci jistě nenechají bez povšimnutí ani Apple, který tuto dohodu s Googlem uzavřel.
Apple nemusí doplácet daně za 13 miliard eur. Zatím vyhrál soud proti Evropské komisi
Pokud by se dohodu podařilo zrušit, byl by to obrovský problém pro Google, který by mohl přijít o obrovský objem provozu, což by se podepsalo i na příjmu z reklam, tedy jeho hlavního příjmu. Apple by této situace navíc mohl využít pro vlastní posun v oblasti vyhledávání - v minulosti se již spekulovalo nad tím, že Apple chystá vlastní vyhledávač a využijete k tomu například akvizici stále populárnějšího anonymizovaného vyhledávače DuckDuckGo.com.
Mohlo by vás zajímat - jak internetové prohlížeče dokáží sledovat uživatele: