Google se vrací do Číny. Oklikou přes Android

Půl miliarda Číňanů je na internetu, více než ve Spojených státech. Jde o obrovský internetový trh. Google z něj odešel a jen tak nemůže zpět. Zkouší to ale přes Android a další služby.

Google se před dvěma lety rozhodl, že se částečně stáhne z rychle rostoucího čínského trhu. Světovou internetovou jedničku už nebavilo poslouchat neustálá nařízení komunistické vlády, kvůli kterým mimo jiné výsledky internetového vyhledávání podléhaly tvrdé cenzuře. Pověstnou poslední kapkou byly útoky hackerů čínské vlády (i když to Peking odmítá a k diskusím se nevyjadřuje) na „gmailové“ schránky disidentů.

Tehdejší výkonný ředitel Eric Schmidt se z perspektivního trhu stahovat nechtěl, ale spoluzakladatel Googlu Sergej Brin si toto rozhodnutí vydupal. Nechal se slyšet, že mu čínský režim připomíná totalitu, před kterou za svého mládí utekl z rodného Ruska. A bylo to, Google přesunul svůj vyhledávač z Číny (Google.cn) do Hongkongu (Google.com.hk), který tvrdým vládním pravidlům nepodléhá.

Postupně padající čínský Google

Vztahy internetového obra s komunistickými pohlaváry, kteří stále drží tvrdou ruku nad většinou tamního byznysu, výrazně ochladly. A tak se stalo, že Google od roku 2010 začal na největším asijském trhu rušit pracovní místa. Z tehdejších 900 zaměstnanců jich v současné zbylo stále solidních 500. Většina z nich, konkrétně kolem 300, se ale zabývá vývojem produktů, nikoliv prodejem a dalšími podpůrnými aktivitami. První pobočku přitom Google v Číně otevřel už v roce 2005.

Klepněte pro větší obrázek
Počátkem roku 2010 vyhledávač Googlu přesunul své aktivity do Hongkongu. Podíl pak začal rychle padat. V této oblasti ale návrat nebude za současných podmínek možný.

Výrazné omezení aktivit v Číně se okamžitě začalo projevovat na už tak minoritním podílu Googlu v internetovém vyhledávání na čínském webu. Ještě počátkem roku 2010 Google držel kolem 34 procent trhu oproti více než 60 procentům domácího Baidu. Podíl Googlu do konce roku klesl o 14 procent a dnes už se drží na zhruba 17 procentech. Baidu už se blíží 80 procentům.

Peníze, které mohli Larry se Sergejem z Číny dolovat, tak zůstávají v domácím prostředí. A zatímco ostatní technologičtí obři každý kvartál své příjmy z nejlidnatější asijské země zvyšují a podíl v celkových příjmech počítají i na desítky procent, podíl na obratu „nikdy zlého“ Googlu z Číny tvoří pouhá 2 procenta z celkových 40 miliard za rok 2011.

Je jasné, že pokud budou chtít v Mountain View v budoucnu udržet současné tempo růstu, budou se muset více drát na trhy mimo Spojené státy a Evropu. Kupní síla Číny a jí podobným zemím velice rychle roste a lidé si zde začínají pořizovat své první technologické hračky. A ty jsou samozřejmě napojeny na internet, prakticky jediný zdroj příjmů Googlu.

Půl miliardy Číňanů jsou online. A to je teprve začátek

Počet uživatelů připojených k internetu v Číně překonal hranici půl miliardy. Každoroční nárůst je enormní. Například na silném severoamerickém trhu je v současné době něco málo přes 270 milionů uživatelů internetu, přičemž penetrace připojení k celosvětové síti je zde 78 procent. Určitá kapacita je tak v USA do jisté míry značně vyčerpána. Naopak v Číně není půlmiliarda konečná, penetrace dosahuje hranice teprve 37 procent. Bohatnoucí střední třídy bude přibývat. Už teď například ve velkých čínských městech žije více lidí, než na chudém venkově.

Všechny tyto příležitosti Googlu v současné době unikají. Firma by se určitě ráda na trh vyhledávačů vrátila, v podstatě to ale není možné. Pokud by se k tomu odhodlala, mantra „nebuď zlý“ by se vytratila někam do vzduchoprázdna a Google by se při případném návratu za současných podmínek stal dosti pokryteckou společností. Jít by to ale mělo jinudy – přes mobilní zařízení.

Klepněte pro větší obrázek
Půl miliardy surfujících Číňanů při penetraci necelých 38 procent. Co, až Čína dosáhne penetrace 78 procent, jako mají Spojené státy. Zlatý důl.

Téměř 70 procent zařízení připojených v Číně na internet tvoří chytré telefony. Veliké procento mezi nimi přitom zaujímá Android. To se Googlu náramně hodí, protože nedávno oznámil, že se jeho prioritou stává právě mobilní byznys, do kterého se šikovně skrze otevřenou platformu dostal.

Podle informací deníku Wall Street Journal už Google opět začal v Číně nabírat nové vývojáře, produktové manažery a obchodníky. I když je výskyt telefonů s Androidem v Číně vysoký, Google zde tuto svojí nepřímou přítomnost prozatím nemá příliš jak zpeněžovat. Má proto v plánu v blízké době spustit ochod s aplikacemi Android Market, který na Západě zaznamenává výrazné meziroční příjmy a začíná být zajímavou položkou do rozpočtu.

Problém s otevřeností

Problém ale je, že se v Číně vyskytuje mnoho Androidů, které si výrobci různých telefonů sami upravili a s Marketem ani jinými zpeněžitelnými funkcemi Googlu fungovat nebudou. Příkladem budiž již zmiňovaný konkurent Baidu, který chystá vlastní mobilní operační systém postavený právě na Androidu. Nebude napojený na služby Googlu, ale logicky na bohatou síť služeb Baidu.

S těmito riziky se musí Googlu poprat a poté bude moci začít těžit z mnoha zdrojů mobilních příjmů. Kromě aplikací a případně i dalšího obsahu to bude také rostoucí mobilní reklama.

Klepněte pro větší obrázek
Google už v asijské zemi opět začal nabírat lidi. Zkusí to se službami, které nepodléhají cenzuře a mnoho by mohlo jít vykřesat také z Androidu.

Výrazné cíle si ale firma dává také na klasickém internetu. Google spustil službu Shihui, která Číňanům umožňuje hledat slevy na čínských webových obchodech. Veliké možnosti jsou rovněž v dalších službách, které nepodléhají cenzuře, a kam Google může logicky s čistým svědomím vstoupit.

Dobrým příkladem je i v Česku populární vyhledávání produktů z mnoha e-shopů a vzájemné porovnávání ceny. Číňané jsou posedlí nakupováním na internetu a tyto služby mají ve veliké oblibě. Prostor pro Google tu stále je, i když jako v dalších oblastech internetu, tak i zde platí, že státem podporované tamní internetové firmy nejsou jednoduchým oříškem.

Google to v Asii bude zkoušet. Bohužel pro něj a jeho dřívější velká gesta nemůže naskočit na svůj tradičně nejsilnější model v podobě vyhledávání a přesně cílené kontextové reklamy, ale beztrestně volí jiné páky.

I tak se ale Čína v mnoha ohledech zdá být pro západní technologické firmy hodně těžko přístupným trhem. Číňané myslí jinak, příliš nedbají na duševní vlastnictví a další autorská práva, a pokud se jim zachce, naprogramují si vlastní Facebook, ten originální k sobě nepustí a vystačí si sami.

Diskuze (1) Další článek: Megaupload je zpět, nebo je to pouze phishing?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,