Graffiti Walls: český startup s globálními ambicemi

Graffiti Walls je slibný startup tříčlenného týmu z Olomouce. Mapuje scénu pouličního umění, má za zády silného partnera a chce se rozšířit mezi umělce i konzumenty děl po celém světě.

„Uvidíme, jak to dopadne,“ začínají dva mladíci z olomouckého studia CODE01 rozhovor v restauraci na pražském Pankráci chvilku poté, co prošli úvodním pohovorem do druhého ročníku akcelerátoru StartupYard. Prozatím neví, zda budou mezi zhruba 8 týmů s několikaměsíčním zázemím kanceláří a mentorů vybráni, každopádně ale svému projektu věří a pokusí se uspět i bez případného přijetí. Jejich startup se jmenuje Graffiti Walls a cílí na uživatele z celého světa.

Graffiti Walls je možné nazvat sociální sítí pro všechny fanoušky a tvůrce pouličního umění. V České republice jsou graffiti nejenom kvůli svým divokým undergroundovým začátkům vnímány jako něco špinavého a nelegálního, v západních zemích je ale tento segment považován za standardní a oblíbenou součást moderního umění. Umělci nepracují v žádné ilegalitě, ale vyhledávání legální zóny, kde pomocí sprejů a barev vytváří působivé kousky.

Dokonce ani není neobvyklé, že se tvůrci graffiti touto aktivitou živí a cestují po světě. Jejich práce se částečně přesouvají z ulic do výstavních sálů a galerií a obrazy na zdi obývacích pokojů. „V zahraničí je běžné, že i starší lidé chodí na výstavy graffiti,“ konstatuje Jakub Heglas, jeden z tria lidí, kteří za Graffiti Walls stojí. A právě na podobnou sortu uživatelů jejich projekt cílí.

Časosběrný dokument pouličního umění

Graffiti Walls mají dvě roviny. Ta první je zajímavá zejména pro tvůrce obrazů, kteří využívají legální zóny. Ti se typicky vydávají na různá místa po celém světě a musí řešit problém s tím, kde takové zóny najít a kde je možné si pořídit spreje a barvy. „V minulosti tento problém mizerně řešila pouze jednoduchá databáze, ale my jsme to chtěli posunout dál,“ vysvětluje Heglas. Writer si tak může do svého iPhonu nainstalovat aplikaci Graffiti Walls a okamžitě se dozví, kde se v jeho okolí požadované obchody a zdi nachází.

Jakmile vytvoří nějaké dílo, může ho chytrým telefonem vyfotit a pomocí aplikace nahrát. Z každého legálního graffiti místa je vytvořena galerie, a jakmile umělec své dílo skrze aplikaci nahraje, zobrazí se v ní. Graffiti Walls tak mohou fungovat jako časosběrný dokument, na legálních zónách je totiž často veliký provoz. „Například v New Yorku existují legální plochy, kde dílo nevydrží na zdi ani den,“ říká Tomáš Junker, který se graffiti věnuje prakticky celý život a tomuto projektu dodává grafické zpracování a vyznění.

Klepněte pro větší obrázek
Mapa pouličního umění ve vašem prohlížeči nebo mobilním zařízení.

Druhý aspekt celé služby je pak v uživatelích, kteří sami aktivně nic nevytváří, ale na tento druh umění se rádi podívají. „Do Graffiti Walls jsme z tohoto důvodu dodali sociální aspekt. Můžete sledovat místa a lidi, abyste věděli, co se kde děje a co kdo dělá,“ popisuje Heglas, kterého můžete znát jako hudebního producenta vystupujícího pod přezdívkou DTonate. Princip funkce Neighbourhood Watch je jednoduchý: ve svém webovém prohlížeči nebo mobilním zařízení si vyberete místo (galerii) a můžete si prohlížet všechny pořízené fotografie uměleckých děl. Zároveň je možné „followovat“ místa i profily jednotlivých writerů a vše odměňovat svými „lajky“. „Podíváte se na časovou osu a uvidíte, kdy a kde stálo jaké dílo,“ říká Heglas.

Autoři Graffiti Walls s celým projektem počítají jako s platformou a její záběr chtějí rozšířit také mimo barvy na zdech. Zasáhnout chtějí celou škálu pouličního (urban) umění. Časem proto mohou přibýt různé instalace na ulicích (třeba Týcovy překryvy semaforů nebo Černého růžový tank), street art či poslední fenomén v podobě flash disků zabetonovaných do zdí.

Kam pro peníze

Celý projekt aktuálně běží v testovací beta verzi, kterou využívají writeři po celém světě. Díky nim už do mapy během dvou měsíců provozu přibylo kolem 200 míst s barevným uměním. Spuštění finální webové a iPhone verze se plánuje na polovinu dubna nebo začátek května. Zároveň s tím je ale několik věcí stále otevřených.

Například to, jaký komerční potenciál taková služba může mít. Tvůrci momentálně počítají se třemi modely příjmů. Mohou prodávat klasickou reklamu na oblečení, spreje a další věci spojené s pouličním uměním a kulturou. Zpeněžit by bylo možné také určitou formu geolokační reklamy, kdy uživatelům na mapě podle aktuální pozice vyskočí reklama například s graffiti shopem. A do třetice se počítá s určitou formou prémiových placených profilů. Samotná aplikace bude zdarma.

Klepněte pro větší obrázek
Graffiti Walls startuje už za pár týdnů.

Lidé pohybující se kolem startupů jsou ale s monetizací poněkud opatrnější, i když se jim projekt jako takový líbí a cílí na jasnou a relativně širokou skupinu uživatelů po celém světě. „Ten obsah se mi líbí, ale bojím se, že tam nebude úplně jednoduché najít obchodní model. Možná by nebylo od věci zkusit na to jít z druhé strany, a sice například formou sponzoringu od firem v tomto oboru, dělat jim propagaci atp.,“ myslí si Robin Raszka, který aktuálně pracuje na projektu Piictu v newyorském akcelerátoru TechStars.

Podobně mluví také šéf StartupYardu a TechSquare Nikola Rafaj. „Graffiti Walls jsou příklad dobře udělaného komunitního projektu. Kluci pochází z prostředí graffiti, výborně ho znají, mají v něm kontakty a dlouho v něm i podnikali. Služba je uživatelsky dobře navržena, postupně jí zdokonalují a mají podporu známých jmen,“ vychvaluje projekt Rafaj. „Velkou neznámou je ale velikost trhu – zda je dostatečně veliký u nás i celosvětově.“

Se silným partnerem za zády

Olomoučtí kreativci nicméně mají nakročeno nadějně. S propagací celého projektu jim bude pomáhat světoznámý výrobce sprejů Molotow. „Momentálně je důležité, aby se projekt rozšířil mezi top writery,“ kalkuluje u piva Junker, „a Molotow má dlouhé prsty na to, aby důležité lidi mohl ovlivnit.“ Tvůrci chtějí zajít třeba až tak daleko, že logo Graffiti Walls bude možné najít na každé plechovce sprejů. S přímými penězi od Molotowu ale příliš nepočítají, v tomto případě půjde především o propagaci.

Klepněte pro větší obrázek
Dva ze tří tvůrců Graffiti Walls. Zleva: Tomáš Junker a Jakub Heglas.

Důležité pro větší rozšíření nejspíše bude co nejrychleji přijít s aplikacemi pro Android a iPad. S Androidem především kvůli ceně a penetraci a s iPadem pak pro fanoušky umění, kteří si díky tomu budou moci na větším displeji pohodlně prohlížet vyfocená a neustále přibývající díla. „Dokážu si představit hodně interaktivní iPad aplikaci. Věřím, že by se mohla stát velice populární a že by se dokonce zalíbila v Applu, který by jí tak mohl propagovat přímo v App Store,“ popisuje své představy Raszka.

Vývoj však nejde tak rychle, jak by si tvůrci přáli. Na projektu dělají ve svém volném čase už zhruba rok a půl. „V případě, že by byly finance, dá se aplikace pro iPad i Android dodělat do půl roku,“ tvrdí. Pokud seženou investora nebo místo v nějakém akcelerátoru, jsou ochotní opustit své stávající podnikání a projektu se věnovat naplno. „Graffiti a umění jsou náš život a určitě by bylo lepší se jim věnovat na plný úvazek, než neustále řešit zbytečnosti s klienty,“ uzavírá Junker.

Témata článku: Byznys, Startupy

14 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Martin Chromiak 29. 3. 2012 10:34:10
    nápad v žiadnom prípade nieje originalny, ale prebraty z Graffiti Snap...
  • Dvorak Jiri 28. 3. 2012 23:49:45
    Jak jsem psal již jinde, tak slovo "startup" se překládá jako "projekt"....
  • docertabum 28. 3. 2012 13:11:03
    nic v zlom, ale mne sa to nezna nejako extra original. Alebo moze niekto...
Určitě si přečtěte