Herní byznys v Česku roste. Oblíbené jsou hry z druhé ruky

Obří herní řetězec Game minulý rok zkrachoval. V Česku ale obchody koupil tuzemský investor, udělal z nich značku JRC a expanduje na Slovensko.

Tradiční kamenné obchody s videohrami a specializovaným herním hardwarem se na západních trzích dostávají do finančních problémů. Britský řetězec Game Group, který v západní Evropě a Austrálii provozoval kolem 1200 prodejen, se dokonce v loňském roce dostal do insolvence. Český trh, minimálně prozatím, podobný vývoj nekopíruje a naopak se od něj očekává mírný růst.

„Obecně lze říci, že je to pořád velmi dobrý byznys,“ říká v rozhovoru pro Connect.cz šéf společnosti JRC Czech Lukáš Karel. Právě JRC dříve bylo součástí britské Game Group, než nad společností v loňském roce přebral kontrolu tuzemský investiční fond Genesis Capital, který se zaměřuje na investice do malých a středních firem. Nový majitel trh neodsuzuje a kromě posílení aktivit v České republice se rozhodl výrazně investovat do dalšího rozvoje. „Spojení s Genesis Capital nám kromě jiného umožnilo převzít kontrolu nad 11 obchody slovenské herní sítě Brloh,“ vysvětluje Karel.

Krach britského videoherního impéria je přisuzován zejména rychle nastupujícím digitálním prodejům her. Díky nim lidé nemusí chodit pro novinky do obchodů, ale mohou si je koupit online přes služby jako Steam, Xbox Live nebo Sony PSN. V Česku se nicméně podle zástupců JRC tento trend prozatím projevuje pomalu.

Velký zájem o hry z druhé ruky

„U nás není nástup digitálního prodeje tak rychlý a z tohoto pohledu má pořád smysl tradiční retail dělat,“ říká Lukáš Karel. Podle šéfa zdejšího řetězce, jemuž patří kolem 25 procent trhu, navíc nadnárodní Game neměl ani tak problémy kvůli digitálním prodejům, jako spíše kvůli přeceněným ambicím rychle vyrůst. „Game Group provozovala 2 sítě prodejen – Game a Gamestation – a to nebylo možné provozně ustát,“ popisuje.

Klepněte pro větší obrázek
Z JRC na Game a z Game zpět na JRC. Genesil Capital minulý rok koupil od Britů síť herních prodejen a navrátil jí původní značku.

Digitální distribuce by v Česku podle odhadů neměla nijak zásadně ohrozit tradiční prodeje v následujících 3 až 4 letech. S trhem ale může zamávat nástup nové generace herních konzolí Xbox a PlayStation. Sony, Microsoft i Nintendo se snaží své digitální prodejní kanály hodně propagovat a je v jejich zájmu, aby nákupy šly právě přes jejich služby, kde získávají, podobně jako Apple v případě App Store, provizi.

Podle Lukáš Karla ale český trh v tomto ohledu není tak daleko. „Problém digitálně koupených her je ten, že jsou stejně drahé, případně i dražší, než ty klasické. Navíc rozšířenost rychlého internetového připojení, kde si můžete bez problémů stáhnout třeba 10GB hru, stále není ideální,“ myslí si.

Češi si navíc velice oblíbili koupě her z druhé ruky (pre-owned), díky čemuž za nový titul nemusí zaplatit plnou cenu, ale často i polovinu. „Digitální kopii hry už máte navždy, i když vás nebaví, zatímco fyzickou kopii můžete prodat dále,“ popisuje šéf JRC. Český řetězec už zhruba před 3 lety zavedl program výkupu a prodeje „ohraných“ her a začíná se to vyplácet. Lukáš Karel sice nechce specifikovat, jaký podíl na příjmech tyto hry mají, čísla lze nicméně odvodit z jiných trhů. U amerického GameStopu například bazarové hry tvoří až 50 procent obratu.

Hry z druhé ruky získávají na oblibě s tím, jak se z hraní stává masová zábava, která světově z pohledu tržeb poráží už i filmový průmysl. „Hry jsou dnes prakticky spotřební zábavní zboží. Tituly lze dohrát za víkend během 6 až 7 hodin a pokud lidé nejsou sběratelé, chtějí hru poslat dále,“ vysvětluje Karel. Velkou motivací nákupu her v kamenných prodejnách je tak podle něj možnost hru prodat a na protiúčet si koupit novou levněji.

Digitální prodej přesto roste

A pro samotné JRC a další podobné společnosti je to dobrý byznys, protože lze na jedné kopii hry vydělat i několikrát. „Zpravidla máme větší kontrolu nad tituly z druhé ruky,“ konstatuje Lukáš Karel. Někteří výrobci a distributoři to ale nevidí rádi, protože jim prodeje jedné a té samé kopie hry berou příjmy. Prodejci ale samozřejmě nesouhlasí. „Spousta dodavatelů si neuvědomuje, že když od někoho vezmeme hru na protiúčet, usnadňuje to prodej těch nových titulů. Spousta lidí by si novou hru za 15 stovek nekoupila, ale když může přinést něco za pětistovku na protiúčet, tak si jí koupí.“

Klepněte pro větší obrázek
Obchod s hrami z druhé ruky JRC rozjelo zhruba před 3 lety. Je to jedna z nejoblíbenějších a nejrychleji rostoucích služeb.

Právě bazarové hry mají hrát jednu z hlavních rolí toho, proč budou tradiční prodejny her stále silné a proč se v JRC alespoň navenek digitálního prodeje nebojí. Nová generace Xboxu a PlayStationu sice může přijít s omezením her z druhé ruky, podle Karla to ale Microsoft ani Sony riskovat nebudou.

I přes tento argument je jasné, že digitální prodej ve světě roste rychlým tempem. Společnosti Valve, která provozuje populární obchod Steam nabízející hry na klasické počítače, sice nezveřejňuje přesná čísla, podle analytiků a průzkumů už ale tato platforma ročně generuje přes miliardu dolarů.

Online nákupy přes kreditní kartu se navíc začínají projevovat i v Česku. Zpráva Asociace herního průmyslu například uvádí, že se tempo růstu tuzemského herního retailového trhu zpomalilo, za což mohou i zmiňované digitální prodeje. Roli ale hrají rovněž klesající ceny herních konzolí.

Právě konzole už u nás ovládají většinu herního trhu a konkrétně v JRC už je kolem 60 procent prodaných her na specializované herní přístroje. „Ukazuje to, že se z hraní stává masovější zábava a lidé nechtějí laborovat s nastavením počítače,“ říká Lukáš Karel. „V dnešní době PC ustupuje. Konzole už jsou prakticky na 60 procentech prodejů. Jediný výkyv byl v loňském roce v květnu, když vyšlo Diablo 3,“ dodává.

Impuls v podobě pohybového ovládání

Zvýšená poptávka po konzolích přišla s nástupem pohybových ovladačů, z čehož u nás těžil zejména Microsoft. „Xbox je teď v Česku velice oblíbený, prodáváme hodně nad očekávání a jsme velice příjemně překvapení,“ říká pro Connect.cz ředitel české pobočky Microsoftu Roman Cabálek. „S příchodem Kinectu se misky vah začínají překlápět na stranu Microsoftu,“ souhlasí šéf JRC s tím, že aktuálně je stav více méně vyrovnaný.

Klepněte pro větší obrázek
JRC se od konkurence odlišuje zejména tím, že míří do obchodních center za masovým publikem. Xzone se soustředí spíše na tradiční hráče. Někteří další prodejci ale centra začínají obsazovat rovněž.

Nintendo podle jeho slov u nás příliš úspěšné není. Stejně tak klesá zájem o přenosné herní konzole (handheldy), které jsou vytlačovány chytrými telefony a nepříliš velkou nabídkou kvalitních titulů. „Doba handheldů už se blíží ke konci,“ tvrdí Karel.

JRC v roce 2011 vykázalo příjmy ve výši 317 milionů korun a během 5 let se počítá s navýšením až na půl miliardy. Do toho ovšem není započítán pouze tuzemský trh, ale také Slovensko, kam se JRC dostalo díky odkupu tamní sítě Brloh.

Slovenský trh s videohrami je odhadem třetinový oproti tomu českému. Už jenom díky odkupu Brlohu tak JRC hned dosáhne na dalších zhruba 100 milionů korun a zbylou částku chce pak získat organickým růstem. Ten by měl být v brzké budoucnosti poháněn mimo jiné nástupem nových konzolí, díky čemuž se zvedne poptávka.

„Slovensko má každopádně větší potenciál, než aby tvořil pouze třetinu našeho trhu,“ myslí si Karel. JRC proto hodlá u sousedů zavést úroveň služeb, které fungují v 30 českých pobočkách. Má jít především o zkvalitnění výkupu a prodeje her z druhé ruky, který sice na Slovensku funguje, ale ne na takové úrovni.

JRC počítá s dalším růstem i díky tomu, že obsazuje strategicky výhodné lokality, jakými jsou především velká nákupní centra. Neustále totiž roste počet takzvaných „casual“ hráčů, kteří staví hraní na úroveň tradiční zábavy a kteří mají tendenci nakupovat právě v podobných lokalitách. Tím se JRC odlišuje například od konkurenční sítě prodejen Xzone, která se zaměřuje spíše na komunitu a „hardcore“ herní fanoušky.

Oblibu obchodů popisuje i další fakt – JRC stále více her prodá přímo v obchodech, než přes svůj e-shop. I proto na kamenných pobočkách stále pracuje největší část z více než stovky zaměstnanců.

Témata článku: Byznys, Hry

32 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Metal Lord 28. 3. 2013 9:47:49
    Tak ono za krach Game nemůže žádná digitální distribuce. Problém je v...
  • Wolf9 27. 3. 2013 15:20:51
    A jak je to s možností prodat dál hru, kterou sice koupím v krabici u JRC,...
  • Ondřej Kalman 27. 3. 2013 11:52:38
    PC hry kupuju výhradně z digitální distribuce. Klíče na Steam či Origin se...
Určitě si přečtěte