IBM chrastí miliardami a ve velkém zbrojí v cloudu

IBM už zaplatila 4,5 miliardy dolarů za akvizice cloudových firem a nyní přidala další 2 miliardy za SoftLayer. Nákupy ještě nejsou u konce, firma chce dohonit Amazon a další.

Connect.cz ze Singapuru: IBM v poslední době platí hodně peněz za to, aby se dostala do rozjetého cloudového byznysu. Firma už od roku 2005 zaplatila 4,5 miliardy dolarů za akvizice cloudových společností a letos v červnu přidala další 2 miliardy za odkup SoftLayer, přímého konkurenta Amazonu, Microsoftu či Rackspace. A tím to podle všeho nekončí. IBM musí investovat dál, cloud totiž ohrožuje její tradiční byznys.

IBM slíbila analytikům a Wall Streetu, že do roku 2015 z cloudu vygeneruje okolo 7 miliard dolarů a poté bude číslo nadále navyšovat. Společnost sice prozatím přesně nespecifikuje, co do tržeb z cloudu počítá, během loňského roku nicméně v této oblasti vykázala růst o 80 procent a v první polovině letošního roku pak 70 procent. V celkovém objemu ale nemusí jít o nijak zásadní částky.

Big Blue se už totiž několik kvartálů po sobě propadají tržby (v posledním kvartálu o 17 procent), zejména vlivem klesajícího prodeje hardwaru a služeb. Cloud prozatím nevypadá na zásadně veliký byznys, protože i přes svůj růst nedokáže tyto propady pokrýt. Firma každopádně chce nadále do cloudu investovat. „Hledáme další možné akvizice. Když se objeví nějaká zajímavá firma, určitě vyvineme úsilí pro to jí získat,“ shodují se zástupci IBM na konferenci InterConnect v Singapuru.

Nenechat peníze Amazonu

IBM má svůj cloud už delší dobu, jak ale často poznamenávají analytici, o SmartCloudu mnoho zákazníku příliš neví. Zatímco firmy jako Amazon (Web Services), Microsoft (Windows Azure), Google (Compute Engine) či třeba Rackspace rozjely své aktivity v nabízení výpočetního výkonu pro běh aplikací, databází a podobně ve velkém, IBM dávala do kupy svůj SmartCloud, který prodávala v drtivé většině případů velkým „enterprise“ zákazníkům. Jenže právě tudy společnosti uniká byznys.

Klepněte pro větší obrázek
Základem cloudu IBM jsou její servery. Budou nasazeny i v SoftLayer?

Mladé společnosti už si totiž často nekupují serverový hardware, na kterém by provozovaly své služby či aplikace, a neupisují se k závazkům u tradičních velkých IT gigantům. Namísto toho si flexibilně pronajímají výpočetní výkon z cloudu. To se mimo jiné projevuje právě na klesajících příjmech firem typu IBM z prodeje hardwaru. Tyto peníze pak místo toho míří k Amazonu a dalším.

A nejde zrovna o malé částky. Gartner například odhaduje, že globální tržby z veřejného cloudu letos narostou na 111 miliard dolarů. Průzkum serveru GigaOM zase mluví o tom, že globální investice do cloudu příští rok narostou na 158 miliard dolarů a z interní studie IBM zase vyplývá, že ta samá oblast v roce 2015 dosáhne až na 250 miliard. Jde samozřejmě o propletenec privátních a veřejných cloudů a technologií, služby typu Amazon v něm ale hrají velkou roli.

IBM chce na unikající peníze dosáhnout z velké části již dokončenou akvizicí SoftLayer. Díky ní firma ke svým již fungujícím 10 datovým centrům získala dalších 13 center v Evropě, Asii a Spojených státech, farmu 100 tisíc serverů a zejména 21 tisíc zákazníků, na které dříve nedosáhla. „Po akvizici SoftLayer jsme k 21 tisícům zákazníků přidali už 1600 nových,“ uvedla při setkání s novináři viceprezidentka IBM Nancy Pearson.

Čerstvý vzduch

Big Blue každopádně bude muset zákazníky přesvědčit o tom, že cloud této společnosti je pro ně vhodný. Podle zástupců firmy už se tradiční partneři IBM začínají na SoftLayer napojovat a spolupracovat s ním. IBM má navíc tu výhodu, že díky dvoumiliardové akvizici nyní může cílit na zákazníky, kteří jinak chodili k Amazonu a dalším, a díky SmartCloudu zároveň stále může nabízet služby náročným velkým klientům.

SmartCloud doposud velice často fungoval tak, že sice doručoval aplikace na dálku, většinou ale z privátních center zákazníků IBM. Firma v loňském roce přidala 5 tisíc nových zákazníků SmartCloudu.

IBM celkově může získat body tím, že se zavázala u SoftLayer podporovat otevřené standardy a OpenStack. Firma má díky svým historickým investicím a aktivitám v této oblasti velice silné jméno, což mohou zákazníci brát jako plus.

SoftLayer navíc do společnosti přináší velice dobré know-how a nástroje pro automatizaci datových center. Zdroje z IBM často tvrdí, že původní SmartCloud je směsicí mnoha poměrně zastaralých a neefektivních technologií a SoftLayer sem tak může vnést trochu čerstvého vzduchu. Otázkou však zůstává, jak IBM naloží se současnou infrastrukturou koupené společnosti. Ta totiž běží na levných serverech od Super Micro a je vysoce pravděpodobné, že IBM bude chtít postupně migrovat na své vlastní servery.

IBM každopádně tvrdí, že nechce konkurovat pouze v pronajímání výpočetního výkonu z cloudu, ale že tuto službu bere také jako platformu pro provoz a pronajímání vlastních aplikací (SaaS). K více než stovce z nich nyní společnost přidala další zaměřené především na big data a analytiku.

Cestu autora na konferenci InterConnect 2013 hradila společnost IBM.

Témata článku: Byznys, Cloud, IBM

Nejnovější komentáře

Můj názor
Určitě si přečtěte