Jak české Cleevio zaujalo Apple a Starbucks

Český mobilní vývojářská společnost Cleevio začala pracovat na vlastních aplikacích, které zaznamenaly celosvětový úspěch. Mají další plány, třeba v oblasti hardwaru.

V Česku se začínají rozrůstat technologické společnosti založené a vedené dvacátníky, kteří víc než česká média sledují ta zahraniční, myslí v globálním kontextu, nebojí se cestovat a tomu přizpůsobují i svůj byznys. Jedním z těchto podniků je pražské studio Cleevio, které se aktuálně snaží ve světě prorazit s několika mobilními aplikacemi. Jejich čísla jsou prozatím velice slibná.

Cleevio společně se svými dvěma kolegy založil a vede Lukáš Stibor, kterého si začala všímat masová média už před několika lety, protože splňoval tradiční scénář teenagera, jenž rozumí počítačům a dokáže si pomocí nich vydělat. „Začali jsme s vývojem webů na zakázku. Poté jsme se potkali s Honzou Řežábem a nějakou dobu jsme dělali na reklamním systému podobném AdMobu, to bylo ještě v dobách Redbossu,“ vzpomíná Stibor v rozhovoru pro Connect.cz na spolupráci s dnešním šéfem Socialbakers, jež před pár dny získali investici 26 milionů dolarů.

Redboss byl Řežábův zprvu úspěšný projekt, později ale doplatil na velikost operátorů a mladý podnikatel se podle svých slov v té době hodně poučil a naučil. Po pádu společnosti s Lukášem Stiborem začali pracovat na službě Lokola, o níž se v technologických kruzích poměrně často mluvilo. „Nakonec Honza založil Socialbakers, takže jsme také začali dělat na svém a založili Cleevio,“ popisuje Stibor.

Osloveni Applem

Cleevio nějakou dobu pracovalo zejména na zakázkových projektech, tým to ale příliš nenaplňovalo. „Často jsme byli takoví záchranáři, kterým různé agentury dávaly práci na poslední chvíli, kterou nestíhaly,“ navazuje mladý podnikatel. S touto formou podnikání jeho společnost přešla i do éry mobilních aplikací, kde se stala v rámci Česka významnou a úspěšnou.

Klepněte pro větší obrázek
Spendee mezi nejlepšími finančními aplikacemi v americkém App Store.

Cleevio dělalo aplikace pro Coca-Colu, Nokii a další společnosti, opět to ale často bylo přes mediální a PR agentury a ne vždy to bylo ono. „Klienti si ze začátku často neuvědomovali, že mobilní aplikace není web a že je tam třeba o něco víc práce,“ popisuje Stibor.

Cleevio se i proto zhruba před rokem vypravilo do Silicon Valley s cílem přeorientovat svůj byznys více na vlastní projekty a vývoj mobilních aplikací. Po návratu tak vznikla pro systém iOS aplikace Spendee. „Chtěli jsme klientům ukázat, že umíme dělat lepší věci, než které poptávají,“ vysvětluje Stibor.

Spendee je z uživatelského hlediska a designu povedená aplikace pro správu osobních financí a nákladů a velice rychle se stala oblíbenou. Za necelý měsíc po vydání si jí stáhlo 100 tisíc lidí, takže o pár měsíců později přišla také verze pro Android. Na něm už Spendee aktivně používá rovněž 100 tisíc uživatelů a celkově aplikace zaznamenala přes 750 tisíc stažení. Projekt se dostal i mezi nejlepší finanční aplikace v americkém App Store a stále si vede velice dobře.

Cleevio se s tímto úspěchem přidalo k vývoji aplikace Taasky, kde aplikovali podobný obchodní model jako rovněž čeští Tapmates – vstoupili do rozjetého projektu, kde získali 50procentní podíl a vzali na sebe vývoj.

„Chystali jsme uvolnění Taasky na App Store, když se nám ozvali z Applu, že si té aplikace všimli. Chtěli jsme s tím jít ven během 14 dní, Apple ale požadoval, abychom to vydali okamžitě, že to pro nás bude mít výhody,“ popisuje Stibor. Cleevio tedy kývlo a vyplatilo se to. Taasky se dostalo na App Store v době, kdy podobná aplikace Wunderlist (obě slouží ke správě úkolů a podobně) získala investici 19 milionů dolarů a na App Store začala být vyhledávaná a stahovaná. Taasky se dostala na list podobných aplikací a začala sbírat uživatele.

A osloveni Starbucksem

Taasky se zároveň s tím dostalo do programu kavárenského řetězce Starbucks ve Spojených státech a Kanadě. Každý, kdo se v těchto kavárnách připojil na bezplatnou Wi-Fi, si mohl díky odkazu na landing page Taasky stáhnout zdarma. Akce trvala jeden týden a aplikaci přinesla 400 tisíc stažení. Cleevio za to přímo neobdrželo peníze, získalo ale uživatele a zároveň mohlo začít uplatňovat nákupy bonusových funkcí v rámci samotné aplikace (in-app purchase).

Cleevio mělo se Spendee a Taasky poměrně velké štěstí, vývojářů mobilních aplikací je v dnešní době hromada a ne každý dokáže být takto vidět. „Kdybychom nezískali podporu od Applu a Starbucks, prorazit by bylo mnohem těžší,“ souhlasí Lukáš Stibor. Také z jeho vyprávění je jasné, že Apple, respektive Google získaly skrze své obchody s aplikacemi obrovskou sílu a největší vliv na prodeje má právě propagace na dobrých pozicích a pozice v žebříčcích.

Příkladem budiž další projekt Cleevia. Jde o aplikaci Snippit, na které česká firma opět pracuje za podíl s dalším partnerem. Snippit je v podstatě takový Instagram, ovšem určený pro sdílení útržků hudby a cílící zejména na teenagery. Aplikace zaznamenala nemalý zájem zahraničních médií, psalo se o něm na webech jako TechCrunch, The Next Web, Business Insider a dalších. „To, že o vás napíše TechCrunch a okamžitě se to projeví na obrovském počtu stažení aplikace, už dávno neplatí. Už to nemá ten efekt a silný je především samotný App Store.“

Byznys s mobilními aplikacemi už není tak jednoduchý jako v jeho počátcích. „Je čím dál těžší se odlišit a uspět a navíc lidé jsou velice neloajální,“ popisuje Stibor. „Trh se saturuje, buďto jste velcí hráči, nebo to máte hodně těžké. Čest výjimkám.“

Hardware a další nové projekty

Cleevio každopádně pokračuje dále a do budoucna se chce věnovat právě především vlastním projektům. V současné době své pracovní síly (14 lidí v Praze, 7 lidí v Brně a několik externích spolupracovníků) dělí mezi zakázkový vývoj, podíl ve startupech typu Snippit a vlastní aplikace. Zakázkový vývoj stále vše ostatní platí a je pro firmu důležitý. Velká část toho, co zakázky vydělají, se investuje do vlastních projektů.

Cleevio aktuálně pracuje na několika prozatím neveřejných věcech, o kterých Stibor tvrdí, že budou velice zajímavé. Jedním z nich je spolupráce na novém hardwarovém projektu, ke kterému se připravuje mobilní část. „Přemýšlíme, že s tím půjdeme na Kickstarter, tam má hardware velkou šanci uspět,“ zamýšlí se Stibor, který je mimo jiné velkým obdivovatelem úspěchu Kingdom Come od karlínských Warhorse právě na této crowdfundingové síti. „Děláme také společně s některými lidmi z Amazonu a Yahoo, se kterými chystáme jednu zajímavou věc.“

Stiborova společnost se podle slov spoluzakladatele od ostatních podobných mladých mobilních firem v Česku (uLikeIT, Inmite, eMan či třeba na banky zaměřené Zentity) odlišuje zejména designem. Firma v současné době hodně hledá vývojáře pro iOS a Android zaměřené na Objective-C a Javu.

Kromě vývoje front-endu je možné podílet se na pracích kolem back-endu. Cleevio provozuje projekty na Amazon Web Services, jejichž služby jim na míru připravuje Zdeněk Cendra a jeho SuperHosting. U této společnosti rovněž běží několik dedikovaných serverů pro některé projekty. Zajímavě se jeví také analytiky za jednotlivými aplikacemi, Cleevio se snaží například měřit, jak uživatelé klikají na tlačítka a podobně.

Diskuze (4) Další článek: Jak Zuckerberg kupoval WhatsApp? Námluvy trvaly dva roky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,