Zanedlouho se na trh vrhnou chytré hodinky od Applu. Budou úspěšné? O tom rozhodnou i aplikace. Ty se vyvíjí docela snadno, ale vývojáři mají trochu omezené možnosti.
Už se to blíží. Další velká příležitost pro vývojáře, kteří chtějí přijít na pole neorané, nicméně se slibnou úrodností. Apple se chystá do konce března uvést na trh chytré hodinky Apple Watch a dá se očekávat, že budou hitem, který se bude prodávat po milionech. Chytré hodinky však zůstanou hloupé, pokud nedostanou aplikace. Zjistili jsme proto, jak to mají vývojáři s jejich vývojem a co můžeme od hodinek Applu z hlediska aplikací čekat.
Přišel Apple pozdě? Ne, právě včas
Applu bylo vytýkáno, že si dal s hodinkami na čas. Že přichází pozdě a že už má konkurence náskok, leckdy už vícegenerační. Jenomže aktuální statistika Canalys ukazuje celkem jasně, že trh s chytrými hodinkami a náramky se teprve rozjíždí a Apple vlastně nastupuje v nejlepší možný okamžik – podvědomí na trhu je, ale o nejlepším řešení zdaleka není rozhodnuto. Apple bude chtít opět ukázat, „jak se to má dělat“, podobně jako se mu to povedlo s chytrým telefonem či tabletem.
Statistici v Canalys konkrétně zjistili, že se loni prodalo 4,6 milionu chytrých náramků a hodinek. Zajímavé je, že nejuniverzálnější platforma zastřešená Googlem, tedy Android Wear, z toho pobrala jen 15 procent, což představuje 720 tisíc prodaných hodinek. Nutno ale podotknout, že hodinky s Android Wear byly dostupné až od léta a nabídka modelů je zatím docela malá. Tak je to nakonec možná úspěch. Nedivil bych se ale, kdyby toto několikaměsíční snažení dohnal Apple se svými hodinkami za pár týdnů.
Jenomže jakkoli slibně budoucnost hodinek od Applu vypadá, nemusí se úspěch iPhonu či iPadu opakovat. Ostatně, už jen odložené uvedení dává najevo, že se nedaří vše podle představ a hodinky mohou mít vážnější negativa, například v podobě slabší výdrže.
Už jste si vybrali? Hodinky Applu boudou k dospozici v mnoha kombinacích, to konkurence zatím nenabízí
Ale nechme teď stranou spekulace, máme zde už od listopadu jiné vodítko k tomu, zda mohou být Apple Watch úspěšnou platformou – Apple WatchKit. Vývojářský balíček, který umožňuje připravovat aplikace pro připravované Apple Watch.
V hodinkách aplikace přímo nepoběží
Aplikace pro Apple Watch jsou de facto pouze rozšířením aplikací pro iOS, podobně to funguje i u Android Wear. Hodinky zde slouží jen pro zobrazování informací a vzdálené ovládání. „Apple Watch neumožňuje psát kód běžící přímo na hodinkách. Vše se děje v telefonu. To je jeden z prvních rozdílů oproti zařízením Android Wear. Pro uživatele nepodstatný, ale v rámci vývoje významný. Na zařízeních Android Wear to jde oběma způsoby, protože například animace běží vždy přímo na hodinkách,“ upřesnil Martin Šťáva, CTO z vývojářské společnosti STRV, kde už se WatchKitem pochopitelně intenzivně zabývají a mohli nám poskytnout poznatky z praxe.
Každý si asi domyslí, co Apple k tomuto řešení vedlo – menší zátěž hodinek znamená menší spotřebu a tím i delší výdrž. „Určitě to bude mít pozitivní dopad na výdrž baterie hodinek tím, že nehrozí její degradace výkonnostně náročnými aplikacemi třetích stran. To je ale jen jeden z faktorů, které celkovou výdrž ovlivňují, takže ve výsledku bych velké rozdíly ve výdrži oproti Android Wear hodinkám nečekal,“ říká Martin Šťáva.
Řešení je to tedy logické, ale může být i omezující. Hodinky jsou tak striktně svázány s iPhonem a přestože jsou vybaveny zajímavými senzory, nebudou samostatně využitelné. Z praxe se nabízí sportovní aplikace – běhat se bude muset s iPhonem v kapse, samotné hodinky vám kroky a čas nezměří.
Apple si je zjevně vědom, že toto omezení by mohlo mít do budoucna nepříjemné důsledky a v tiskové zprávě už slibuje, že do konce roku umožní běh „fully native apps“. Ačkoli blíže nespecifikuje, co tím myslí, dá se očekávat, že právě samostatný běh aplikace pouze v hodinkách.
Designéři zahnáni do kouta
Druhým výrazným specifikem vývoje aplikací pro Apple Watch je design. Tady Apple vývojářům dost svázal ruce, nicméně zároveň docela ulehčil situaci a zajistil, že všechny aplikace budou na hodinkách vypadat unifikovaně. Designéři totiž zůstanou téměř bez práce.
„Design aplikace bude vycházet pouze z vestavěných komponent WatchKitu, vytvoření vlastních prvků uživatelského rozhraní zatím není možné. Vytvářeli jsme například aplikaci Metrobot pro Android, která se dokonale hodila na Moto 360, ale její design na Apple Watch vytvořit zkrátka nelze,“ prozrazuje trable s vývojem Martin Šťáva.
Ukázky z několika aplikací připravených Applem už v základu
Aplikace třetích stran nemohou obsahovat ani vlastní gesta nebo animace, z hlediska přizpůsobení designu je možné jen nastavení barvy textu a komponent. Pozadí je vždy černé. Kdo chce animaci, ten na to musí jít oklikou přes sekvenci obrázků, ale to je spíše jen experimentální hack než něco, co by se hodilo do běžné praxe. Aplikace pro Apple Watch tak budou unifikované, budou to de facto jen různé funkce s různě barevným písmem. Na jednu stranu elegance a jednotnost, na druhou nevyužitý potenciál a horší rozeznání jednotlivých aplikací letmým pohledem.
Designér Pavel Zeifart i iOS vývojář Vojtěch Šťavík ze STRV se nicméně shodují, že určitě dojde k uvolnění těchto pravidel. Martin Štáva k tomu doplňuje: „S tím souhlasím, prozatím však bude Apple jednoduše kontrolovat, jak aplikace vypadají, a vývojáři se budou muset soustředit na jejich funkcionalitu a smysl. Budou tak kvalitnější.“
Třikrát jiná cesta na displej
Aplikace v hodinkách tedy budou prodlouženými notifikacemi a dálkovým ovládáním pro aplikace v telefonu, a to v unifikovaném designu. Dostanou přitom tři základní způsoby, jak se na displeji hodinek projevit.
Tím nejjednodušším budou tzv. Glances, což jsou „informační kartičky“ určené čistě pro čtení. K dispozici je plocha displeje, na kterou se vměstná nějaká nejpodstatnější informace, kterou aplikace poskytuje – aktuální počasí, poslední sportovní výsledek, atp. Glances se vyvolají tahem prstu od spodního okraje displeje. Uživatel si může „glances“ z jednotlivých aplikací jednoduše procházet a klepnutím se dostane přímo do aplikace.
Pokročilejší možnosti nabídnou notifikace, které jsou dvojího druhu. Při letmém pohledu na hodinky si uživatel prohlédne jen tzv. Short Look notifikaci, která upozorní jen na aplikaci a událost. Vývojáři však mohou připravit i tzv. Long Look notifikaci, která se zobrazí při delším pohledu. Zobrazí podrobnější informace a nabídne až čtyři rychlé akce – například rychlé smazání zprávy, „lajk“ na sociální síti atp.
Třetí možností je zobrazení samotné aplikace. Ta vlastně pro hodinky ani nemusí být připravena, u některých aplikací pro telefon totiž bude v praxi dostačovat, že do hodinek poskytne notifikaci či glances. Podobně je na tom vlastně i Android Wear.
...a mimojiné budou hodinky Applu ukazovat i hodiny. Jakým způsobem? To vám dá Apple vybrat z mnoha pestrých možností
Jako přiškrcený Android Wear
A jak se vlastně vývoj na Apple Watch liší od Android Wear? „Krom jednoduššího interface založeného na vestavěných komponentách iOS, hraje ve prospěch Apple Watch také ne-diverzita zařízení. Apple nabízí pouze dva typy hodinek, které se navíc liší pouze velikostí displeje. Android Wear hodinky mají zatím tři různé tvary - kulaté, hranaté, kulaté s useknutou hranou u Moto 360. Což značně ztěžuje návrh a programovaní UI a také testovaní. Můžeme si všimnout, že některé současné Android Wear aplikace stále nejsou dobře optimalizované právě pro Moto 360,“ dozvídáme se z vývoje STRV.
Informace poskytli Martin Štáva (vlevo) a Vojtěch Šťavík (vpravo) ze STRV
Z hlediska práce na kódu se už pak jednotlivé platformy nijak zásadně neodlišují, a pokud pomineme design, vytvoření rozšíření stávající aplikace pro chytré hodinky bude trvat stejně zkušeným vývojářům na obou platformách víceméně stejně.
Tak si počkejme, už to nebude dlouho. Do konce března by mělo být jasno, kolik aplikací třetích stran bude k dispozici při startu prodeje Apple Watch a jaký zaznamenají úspěch. Už máte sbalený spacák do fronty?