Konica Minolta chystá v Česku akvizice zdejších firem

Japonská Konica Minolta v Česku chystá akvizice i více tuzemských společností. Firma se chce transformovat z výrobce tiskáren a kopírek na dodavatele IT služeb.

Rostoucí japonská společnost Konica Minolta chystá v následujících měsících akvizici minimálně jedné české firmy, nevylučuje však ani to, že by jich mohla získat více. „Možné je všechno,“ uvedl pro Connect.cz generální ředitel tuzemské pobočky Konica Minolta Tomáš Bednář s tím, že vzhledem k probíhajícím jednáním nechce jména akvizičních cílů blíže komentovat. Nejasné jsou prozatím také odkupní částky.

„Aktuálně v Česku jednáme s užším okruhem řádově jednotek společností,“ sdělil Bednář. Celý proces námluv podle jeho slov ještě nějakou dobu potrvá a minimálně do konce roku uzavřen nebude. Japonský podnik každopádně v České republice nakupoval už v minulosti, když za nespecifikované částky získal společnosti Robinco, která původně na zdejším trhu fungovala jako významný partner Konica Minolta, a Marap.

Výrobce firemních tiskáren a rostoucí dodavatel IT služeb spojených nejenom s tiskem a digitalizací dokumentů zvolil poněkud odlišnou akviziční strategii, než jakou je běžně možné pozorovat u nadnárodních technologických společností. Ty často v centrále rozhodnou, koho by bylo dobré koupit a poté do sebe získané produkty a služby integrují. „My se díváme na specifické lokální hráče a partnery a rosteme skrze ně,“ popsal v rozhovoru pro Connect.cz prezident a výkonný ředitel Konica Minolta Masatushi Matsuzaki. „Zajímají nás menší a středně velké firmy, které v jednotlivých lokalitách dělají úzce zaměřený byznys a spolupracují s našimi zákazníky,“ doplnil Matsuzaki.

Samotné tiskárny už nestačí

„Snažíme se například najít partnera konkurence a toho pak koupit,“ navazuje Tomáš Bednář. „V Česku se ale zaměřujeme především na naše partnery.“ Tuzemskou pobočku japonského obra v aktuálním odkupním kolem zajímají především společnosti zaměření na IT služby.

Konica Minolta se totiž snaží transformovat z výrobce tiskáren na firmu opřenou o IT služby napojené nejenom na tisk, ale rovněž třeba správu dokumentů, jejich digitalizaci a podobně. „Z výrobce hardwaru se musíme proměnit v poskytovatele služeb. To je jediná cesta, jak udržet naše marže,“ doplnil hlavní šéf společnosti. Samotné tiskárny totiž postihl podobný osud jako ostatní hardware – stává se z nich komodita, na které už nelze tolik vydělat. I proto Konica Minolta postupně opustila od byznysu s tiskárnami a fotoaparáty pro koncové uživatele.

Akvizice jsou jednou z hlavních cest, jakou se společnost na poskytovatele IT služeb transformuje. Například již zmíněná koupená česká firma Marap se zaměřovala především na implementaci SharePointu od Microsoftu, což je mimo jiné nástroj, ve kterém společnost ukládají a sdílejí elektronické dokumenty.

To, že by firmy s nástupem chytrých telefonů, tabletů a cloudových služeb méně tisknuly, není podle zástupců Konica Minolta pravda. „Jsou firmy, které chtějí fungovat bez papírů a provádí digitalizaci dokumentů, zároveň ale neustále roste počet generovaných informací,“ sdělil Matsuzaki. „Společnosti si stále nemohou dovolit nemít tisk, rozdíl je však v tom, že nechtějí vlastnit, provozovat a udržovat hardware. Chtějí jenom tiskové služby.“ I proto jsou tiskárny a kopírky pro Japonce stále důležité, avšak spíše jako jádro byznysu, na kterém pak staví právě služby či outsourcing tisku.

Spolupráce se Software602 a Y Soft

Konica Minolta v Česku zaměstnává kolem 350 lidí, zhruba 40 z nich pak v takzvaném centru sdílených služeb, do kterého spadá právě IT. Tuzemské pobočce se daří růst, v posledním roce vygenerovala tržby 1,63 miliardy korun se ziskem 85 milionů. Prezident společnosti pro Evropy Ken Osuga nicméně uvedl, že „výsledky v Česku jsou taková sinusoida“. Na to má mimo jiné vliv ekonomika jako celek.

Japonci jsou na Evropu silně orientovaní, je to pro ně nejdůležitější trh, kde meziročně narostly tržby o 16 procent. I proto zde Konica Minolta v posledních měsících nakupuje lokální společnosti a plánuje vybudovat i výzkumné vývojové centrum. „V současné době na starém kontinentě hledáme vhodnou lokalitu,“ sdělil pro Connect.cz výkonný ředitel společnosti.

Podle tuzemského šéfa je ale málo pravděpodobné, že by si centrála pro R&D centrum vybrala zrovna Česko. Konica Minolta nicméně na digitalizaci dokumentů spolupracuje s tuzemským Software602 a na globální úrovni probíhá rovněž spolupráce s brněnským Y Softem.

Témata článku: Byznys, Akvizice

2 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Roman Štědronský 30. 10. 2013 6:47:45
    A tohle znamená co: "Japonci jsou na Evropě silně orientovaní"? To je...
  • George2005 30. 10. 2013 0:08:50
    Tipoval bych, že si koupí právě Y Soft kvůli jejich SafeQ
Určitě si přečtěte

Google Campus: Prostě přijedete, připojíte se k Wi-Fi a založíte svůj vysněný startup

Google Campus: Prostě přijedete, připojíte se k Wi-Fi a založíte svůj vysněný startup

** V Česku najdete desítky coworkingů a startupových inkubátorů ** Ve světě se snaží třeba Google s konceptem Campus ** Zdarma se zaregistrujete a můžete začít budovat svůj sen

4.  12.  2016 | Čížek Jakub | 1