Město Los Angeles zažalovalo společnost The Weather Company, která dnes patří pod křídla IBM a předmětem jejího podnikání jsou především meteorologické analytické služby v čele s velmi populární mobilní aplikací The Weather Channel, která se může jen na Play Storu pochlubit více než 100 miliony stažení. Aplikaci pak pravidelně používá okolo padesáti milionů majitelů chytrého telefonu.
Dtest podává stížnost na Google. Sleduje polohu uživatelů a tím údajně porušuje GDPR
A důvod žaloby? Aplikace sleduje polohu uživatele, aby mu mohla servírovat předpověď pro aktuální místo, kde se právě nachází. Podle Los Angeles však aplikace tato data využívá i ke komerčním účelům, aniž by o tom uživatel věděl (pokud si nepřečte jakési skryté podmínky).
Jak přesně? V rámci služby pro investory třeba pro lepší modelování finančních trhů (odkaz na Archive.org). Analýzou polohy telefonu lze totiž zjistit, zdali se jeho majitel nachází v restauraci, v obchodním centru – prostě kdekoliv, kde (asi) zrovna utrácí svoji výplatu. Když to bude dělat více než malé množství lidí, lze tento údaj modelovat jako skutečnost, že lidé mají peníze a nebojí se utrácet, což koreluje s celkovou náladou na trzích.
Polohu z dostatečného množství zařízení lze využít k modelování ekonomické nálady ve společnosti a přeneseně tedy i na všech trzích.
Všechna data jsou anonymizovaná a nejsou spojená s konkrétní osobou, nicméně podle města Los Angeles o tom uživatelé nevědí, při prvním spuštění aplikace totiž na první pohled souhlasí jen s tím, že aplikace bude polohu používat k předpovědi počasí.
New York Times si nicméně v obsáhlém článku všiml, že jinak je tomu v Evropské unii. A skutečně, když si aplikaci nainstalujete na starém kontinentu, souhlas s využíváním dat je mnohem transparentnější.
Jedna aplikace, ale dva různé právní prostory USA a EU
Jak je to možné? Odpověď je nasnadě – GDPR a další kontinentální legislativa, na kterou sice mnozí občas nadávají, nicméně zrovna v tomto případě se v plné síle ukazuje, co je skutečným cílem GDPR. Transparentnost, co se děje s našimi daty na internetu.
Uživatel z Evropy tak okamžitě vidí, že aplikace může data používat nejen pro předpověď počasí, ale i pro reklamní a komerční účely. Na základě této informace se poté může rozhodnout, zdali mu tento obchodní model bude vyhovovat, nebo aplikaci odinstaluje. V prostoru EU by se tedy případ z Los Angeles nemohl stát.