Microsoft chce i díky F1 porazit SAP a Oracle

Microsoft je silnou značkou v oblasti podnikových aplikací. Hodlá v této oblasti dělat akvizice a jeho Dynamics je prý velká budoucnost.

Závodní vozy Lotus ze seriálu Formule 1 na sobě mají loga podnikového softwaru Dynamics od Microsoftu. Je to sice trochu ironie, protože Lotus je také název aplikací IBM, které konkurují „microsoftímu“ Office, Redmond tímto partnerstvím nicméně chce ukázat, že stále výrazně inovuje a je schopen vyhrávat závody o zákazníky. „Svoji“ stáj Formule 1 má ale také SAP (McLaren Mercedes) a Oracle zase podporuje závody rychlých sportovních jachet.

Microsoft se do propojení s formulemi pustil v době, kdy uvádí na trh novou verzi aplikací Dynamics s označením AX 2012. Dynamic není příliš známá část byznysu největší softwarové firmy světa, patří ovšem mezi úspěšné divize. S nástrojem pro řízení firem (plánování a řízení výroby, řízení vztahu se zákazníky a podobně) se Microsoft drží mezi 4 největšími dodavateli na světě a v Česku mu dokonce s podílem 12,8 procenta patří druhé místo hned za vedoucím SAPem.

Ballmerova korporace už po celém světě prodala přes 350 tisíc licencí Dynamicsu a v Česku jich je okolo 1100. Nejnovější verze se na těchto číslech u nás prozatím příliš neprojevuje. Microsoft produkt celosvětově pustil na trh koncem loňského roku, v Česku o něm nicméně začíná více mluvit až nyní, kdy byl úspěšně nasazen i prvního zákazníka.

To, co nikdo jiný neumí

Na druhou stranu jde ale o výraznou implementaci. Zákazníkem je společnost Metrohm AG, která vyrábí přístroje pro chemickou analýzu a projekt realizoval partner Microsoftu CIRCON Circle Consulting. Tomu se Dynamics AX 2012 v Metrohmu podařilo nasadit nejenom v Česku, ale také ve světových pobočkách.

Microsoft Dynamics nasazuje tradičně přes své partnery. Těch má firma na tuto oblast v tuzemsku kolem 60, na světě pak 10 tisíc. To, kolik dalších projektů u nás v současné době prochází realizací, firma prozatím neupřesňuje. Microsoft se nicméně snaží zákazníky na nový produkt nalákat opět spojením s F1, v rámci kterých se každoročně investuje do nových technologií.

Nová verze Dynamics plynule navazuje na sérii nových verzí produktů vydaných v loňském roce, zejména pak Windows Server 2013, SQL Server 2013, SharePoint 2013 a Office 2013. Propojení s těmito značkami má dát Microsoftu výhodu oproti silné konkurenci v podobě SAPu, Oraclu či Salesforce.com. Minimálně v to věří zástupci společnosti.

„Díky propojení s našimi ostatními produkty můžeme dělat věci, které nikdo jiný neumí,“ říká v rozhovoru pro Connect.cz ředitel prodeje Dynamics pro střední a východní Evropu Lorenzo Pengo. Microsoft skutečně při spojení všech jeho produktů může nabídnout některé unikátní funkce, na druhou stranu se ale snaží hrát poměrně uzavřenou hru. Některé analytické nástroje lze například využít pouze v případě, že Dynamics běží na databázi SQL od Microsoftu a napojení na databázi Oraclu je nutné realizovat přes konektor.

Běh čistě na technologiích Microsoftu má výhodu v tom, že jednotlivé části mezi sebou často jednoduše spolupracují, podobně jako třeba technologie Applu ve spotřebitelské oblasti. „Se SAPem musíte pořád integrovat a integrovat a nikdy nedosáhnete toho, čeho dosáhnete u nás,“ myslí si Pengo a poukazuje třeba na možnosti uživatelského rozhraní Dynamicsu, do kterého je možné přetáhnout si různé externí části „dashboardu“.

Oslovení partneři a zákazníci na Dynamicsu oceňují zejména nové nástroje pro business intelligence a analýzu velkého množství dat, to je nicméně práva ta oblast, která plně funguje pouze s napojením na SQL Server 2013. „Pro nás a naše zákazníky je důležitá zejména kontinuita celé platformy a nové nástroje pro business intelligence,“ popisuje šéf WBI Systems Robert Paskovský. Microsoft zároveň svůj produkt postupně posouvá do cloudu a umožňuje využití na mobilních zařízeních.

Čekání na akvizice

Převod do cloudu nicméně není tak rychlý – nyní je v něm zejména část Navision a některé součásti AX, další části prozatím ne. „Probíhá to krok po kroku podle toho, co zákazníci požadují nejvíce,“ konstatuje Pengo.

Podnikové aplikace podle regionálního ředitele Dynamicsu představují pro Microsoft slibnou budoucnost. „Pro nás je to záležitost budoucího obřího růstu,“ tvrdí Pengo při rozhovoru v pražském DOXu u příležitosti setkání vedení českého Microsoftu s významnými zákazníky a partnery.

Microsoft proto v této oblasti plánuje také akvizice. „Lze očekávat poměrně hodně odkupů firem,“ tvrdí Lorenzo Pengo. Microsoft například nedávno koupil švýcarskou společnost Netbreeze, díky které může do svých programů přidat sociální a sémantické funkce, předtím získal firmu MarketingPilot, a v minulém roce dal přes miliardu dolarů za „firemní Facebook“ Yammer.

„V sociálních a analytických funkcích je velká budoucnost,“ popisuje Pengo a dodává, že strategie nákupů Microsoftu je zejména ve skupování partnerských firem, které nyní pro jeho platformu a ekosystém vyvíjejí různé nadstavby. „Partneři pro nás představují dobré akviziční podhoubí,“ vysvětluje. „Kupujeme s rozmyslem a tam, kde to má smysl. Nejsme jako Oracle, který dělá akvizice hlavně kvůli získání většího podílu na trhu.“

Také s nově získanými firmami Softies počítají jako s částí většího celku produktů a aplikací, které chtějí prodávat jako balík. „Třeba Yammer ani tolik nechceme prodávat jako samostatnou službu, ale zejména jako rozšíření a sjednocení SharePointu a našich ostatních produktů,“ popisuje Pengo.

Právě partneři často Dynamicsu dodávají funkce a možnosti, které samotný produkt nemá. A i díky nim je často možné postavit projekty, které se firmám vrátí často i během několika měsíců. „Projekty realizované našimi tuzemskými partnery mají návratnost i 9 až 18 měsíců,“ cituje šéf českého Microsoftu Roman Cabálek čísla nejlépe oceněných firem v rámci soutěže Microsoft Awards.

Diskuze (43) Další článek: Twitter jedná s televizními společnostmi, chce nabízet streamovaná videa

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,