Jestli někoho i nadále existenčně neohrožuje pandemie koronaviru, tak je to mateřská společnost Googlu. Její čistý zisk za první čtvrtletí tohoto roku vyrostl na 17,9 miliardy dolarů (384 miliard Kč), což je nárůst o více než 160 procent. Celkové tržby dosáhly 55,3 miliardy dolarů, rovněž meziročně o 34 procent více. Vyplývá to ze zveřejněných hospodářských výsledků.
25 let Googlu: podívejte se, jak se vyhledávač i celá firma proměnily
Co se příliš nezměnilo, je fakt, že většina příjmů Alphabetu pochází z reklam. Tvoří více než čtyři pětiny z celkových tržeb podniku a v prvním čtvrtletí vzrostly o 32 procent na necelých 45 miliard korun. Analytici hodnotí, že podobný nárůst ukazuje, že ekonomika se pomalu vrací do normálu, inzerenti jsou díky přibývajícímu počtu naočkovaných lidí proti covid-19 ochotni utrácet.
Naopak cloudová divize Googlu i nadále ztrácí peníze – v roce 2020 ztratila 5,6 miliardy dolarů a za první letošní kvartál 974 milionů dolarů. Je to stále velké číslo, ale menší než během jednotlivých období loni, kdy obvykle ztráty překonaly miliardu dolarů. Takže i v této oblasti se Alphabetu podařilo zlepšit. Tržby za cloud dosáhly 4 miliard dolarů.
„OK, Google“: Praktické příklady, jak vám hlasový Asistent zpříjemní život
Když se podíváme více jednotlivě, jen reklamy na YouTube přinesly 6 miliard dolarů. Je to mírný pokles oproti konci loňskému roku, ale meziročně dvojnásobný nárůst. Další skupina aktivit zahrnující Android, Chrome, Google Pay, ale i prodej hardwaru měla obrat 6,5 miliardy dolarů. A zbytek, kam se řadí třeba výrobce autonomních vozidel Waymo nebo Google Fiber, dosáhla na tržby 198 milionů dolarů (a ztrátu 1,15 miliardy dolarů).
Je třeba zmínit, že meziroční nárůsty vypadají ohromně i díky tomu, že se porovnávají s minulým jarem, kdy propukla pandemie a celé hospodářství bylo utlumené. I tak je ale vidět, že Googlu (Alphabetu) se daří a kde vydělával, tak vydělal výrazně více, a kde ztrácel, ztrácí méně.