Odpovím Vám za ČEPS, jehož zástupci se k rozvodné síti vyjádřili na jedné konferenci následovně.
Pokud zarazíte teď jakékoliv investice do rozvodné sítě (každý rok ČEPS jinak investuje jednotky miliard), tak stávající rozvodná síť utáhne bez problému kolem jednoho milionu EV. Jelikož prodeje stoupají relativně pomalu (v nových autech), tak tady bude hoodně dlouho trvat, než počet EV dosáhne jednoho milionu a mezitím již ČEPS proinvestuje desítky miliard, aby se na to připravil. Ono stačí se podívat na rozdíl denní a noční spotřeby a z vlastní zkušenosti vím, že nejčastěji se nabíjí v noci, takže máte kolem 12 hodin, jak pomocí NT rozdistribuovat elektrickou energii mezi auto v celé ČR.
To za prvé, za druhé, jen blázen by si mohl myslet, že EV plně nahradí spalováky. Nicméně jsou oblasti, kde EV může plně nahradit část aut, typicky druhé auto do rodiny pro rozvážku dětí a do práce, rozvážkové služby typu Česká pošta, pizza, z části MHD, atd. I toto se musí brát jako úspěch.
Výroba spalovacího motoru je ekologicky velmi náročná, především na energii. A rozdíl je také v ceně. U mého EV (BMW i3) stojí celý kompletní motor (který je jinak prakticky nezničitelný) pouhých 1600€, polomotor na benzínového sedana stejné značky (tzn. jen blok motoru - odlitek, bez čehokoliv okolo) stojí přes 6500€. Už tyto ceny indikují cenu výroby, která kromě marže odráží i náklady (tj. energii, materiály, složitost výroby) na výrobu.
Baterka z mého auta pravděpodobně přežije životnost celého auta. U prvních aut z roku 2013 a nyní, po 160 tisících km, jsem doposud viděl úbytek kapacity max. kolem 0,5 kWh z cca 20 kWh, což je velmi slušné. A co až auto skončí? Buď se baterie recykluje (již dnes se dá baterie skoro ze 100% recyklovat) a já třeba si plánuji baterii "přidělat" k domácí FVE a budu využívat dalších 20 let ohromnou kapacitu baterie pro ukládání energie. Jen pro představu, dneska běžně zaplatíte za 4-4,5 kWh k baráku kolem 400 tisíc Kč, takhle budu přes 25 kWh zadarmo. Pro mě výborná investice.