Nová konkurence SpaceX chce vysílat na oběžnou dráhu Země i stovku menších raket ročně

V oblasti astroprůmyslu jsme v rámci soukromého sektoru poslední roky svědky rostoucí konkurence v oblasti samotných raket, které jsou určené pro přenos materiálu na oběžnou dráhu Země (obvykle LEO – Low Earth Orbit). Nová společnost Vector Space Systems chce ale tento trh pokrýt menšími raketami ve větším množství.

Nejznámějšími společnostmi v této oblasti jsou SpaceX pod vedením Elona Muska, Blue Origin od Jeffa Bezose, který založil a stále šéfuje i Amazonu nebo Virgin Galactic či RocketLab. Tyto společnosti se ale soustředí na vývoj velkých Klepněte pro větší obrázekraket, které mají nosnost stovky až desítky tisíc kilogramů. Pro představu, například Falcon 9 od Space X při nedávném letu dokázala dostat na nízkou oběžnou dráhu celkem 11 velkých satelitů.

Velké rakety sice mohou být efektivnější, ale znamenají i zvýšené riziko a jsou pochopitelně mnohem náročnější na vývoj a výrobu. Aby se let vyplatil, musí být také raketa zaplněna, což může znamenat případné zpoždění a dlouhé mezery mezi lety.

Vector Space Systems mají v plánu zaútočit na trh s mnohem menšími 12metrovými raketami „Wolverine“ s nosností kolem 35 kg až 45 kg, což je dostatečné pro menší a mikro satelity. Právě v oblasti velkého počtu malých satelitů, které budou tvořit konstelace kolem Země pro různé účely, vidí zakladatelé společnosti budoucnost.

Klepněte pro větší obrázek
Vlastnosti rakety Wolverine od Vector Space Systems

Vytvořený trh s levnou přepravou menších a lehčích objektů na oběžnou dráhu bude znamenat i výrazné snížení cen, které budou přijatelné třeba i pro startupy a podobně. Navíc se rapidně zvýší frekvence letů - během roku 2020 už by společnost chtěla dosáhnout na přibližně stovku letů, přičemž první oficiální je zatím naplánován až na rok 2018. Už nyní má ale společnost prvního zákazníka – Iceye, který bude postupně vypouštět konstelaci 21 satelitů. Cena za jeden let se očekává kolem 2,5 milionu dolarů.

Vector Space Systems zatím úspěšně testuje zmenšené konstrukce raket i motorů, v nejnovějším případě šlo o model P-20. Má tak našlápnuto stát se důležitým hráčem, který si najde své místo v oblasti levné dopravy do „vesmíru“.

Témata článku: Byznys, Vesmír, Startupy, Elon Musk, SpaceX, Raketa, Jeff Bezos, Blue Origin, Virgin Galactic

9 komentářů

Nejnovější komentáře

  • _Swordfish_ 8. 8. 2016 17:52:35
    Trochu se divím, že když chcou vynášet malé váhy (cca 40kg),že nepřišli s...
  • dolph1888 4. 8. 2016 8:34:37
    O tomto projektu si myslím své, ovšem ten Mars nedá do roku 2025 ani...
  • Krustak 4. 8. 2016 8:32:28
    Nemá to šanci, SpaceX se na začátku pokoušel o to samé, malé rakety ve...
Určitě si přečtěte

Lidé se nenechají zblbnout. Uspějí jen technologie, které dávají smysl

Lidé se nenechají zblbnout. Uspějí jen technologie, které dávají smysl

** I zdánlivě nesmyslné startupy či technologie mají význam ** CES byl přehlídkou slepých cest, ale bez nich by to nešlo ** Spálit se mohou nejen nezkušení startupisti, ale i erudované firmy

21.  1.  2017 | Polesný David | 30

Galileo má problém, v satelitech selhávají hodiny

Galileo má problém, v satelitech selhávají hodiny

20.  1.  2017 | Polesný David, Furda Tibor | 20

Tesla Autopilot už dokázal snížil počet nehod o 40 %

Tesla Autopilot už dokázal snížil počet nehod o 40 %

** Americký úřad pro dopravu zveřejnil výsledky vyšetřování nehody Tesla Model S s kamionem ** Analýza také ukazuje, že s aktivovaným autopilotem současné generace klesla nehodovost o 40 % ** Tesla Motors má za cíl snížení nehod o 90 %

20.  1.  2017 | Javůrek Karel | 5