Několikaletá příprava nové evropské směrnice o autorském právu je fakticky hotová a nebýt dvou článků 11 a 13, které budí v odborné komunitě velké emoce, běžný člověk by si toho nejspíše ani nevšiml.
Google vyrazil proti unijnímu článku 13. Platí si reklamy na Facebooku i Instagramu
Namísto toho v posledních několika měsících prakticky nikdo na webu neunikl na jedné straně kampani Googlu, YouTube, ale i velkých televizních, filmových a nakonec i hudebních autorských svazů, no a na straně druhé kampani evropských institucí a mnoha velkých vydavatelských domů, které směrnici hájí jako férovou reformu autorského práva na internetu pro 21. století.
Brusel se dohodl na znění směrnice. Kritikům se neustoupilo
Nyní se zástupci Evropského parlamentu, Rady EU a Evropské komise dohodli na finálním textu, který ještě bude muset posvětit parlament a následně implementovat zákonodárci členských zemí. Kritici, třeba jejich faktická mluvčí v EP Julia Reda, nicméně poukazují na skutečnost, že se na znění kontroverzních článků nic nezměnilo.
Na ostří nože: Autorské svazy se rozhádaly kvůli článku 13. Hudební průmysl ho chce, ten filmový ani náhodou
Zatímco článku 11 se přezdívá daň z odkazu (link tax), článku 13 pak upload filter, neboť u velkých webových služeb přenáší zodpovědnost za uživatelem nahrávaný obsah plně na provozovatele. Tím zcela mění dosavadní praxi, kdy provozovatel webu odstranil závadný obsah zpravidla až po upozornění majitele práv.
Michal Půr: Čeští europoslanci naletěli lobby Facebooku a Googlu
Nyní to bude muset zajistit sám. To v praxi znamená, že bude muset implementovat systém automatické kontroly, co jeho uživatelé nahrávají, a bude muset nějakým způsobem zjistit, zdali se jedná o autorské dílo, ke kterému by v případě publikace potřeboval komerční licenci.
Proti článku 13 se v minulosti postavil jak YouTube, tak třeba svaz evropských provozovatelů komerčních televizí, jehož členem je i česká Nova.
Zakladatel Seznamu hrozí, že vyhledávače přestanou indexovat zpravodajské weby
Článek 11, kterému se v kuloárech přezdívá také lex Google, ačkoliv zdaleka nemíří pouze na současný největší internetový vyhledávač, zase ve vší stručnosti popisuje možnost majitele autorských práv vyžadovat třeba právě po vyhledávačích komerční licenci na to, aby mohly zobrazovat úryvky těchto děl.
V kontextu nové směrnice se jedná především o zobrazování úryvků/odkazů na indexované články ze zpravodajských webů, které vyhledávače servírují svým uživatelům a vydavatelé za to chtějí zaplatit.
Souboj lobbistů: Mohli bychom odejít z EU, říká šéf Googlu pro zpravodajství
Proti článku 11 se přirozeně opět staví Google, ale třeba i zakladatel tuzemského Seznamu Ivo Lukačovič, který na svůj twitterový účet poměrně tvrdě napsal, že vyhledávače mohou jednoduše zpravodajské weby přestat indexovat. Podobně před pár týdny pohrozil Google.
Protistrana, tedy vydavatelské domy, však předpokládají, že si velké ekosystémové weby, kam vedle Googlu patří také Facebook, něco podobného nedovolí a spíše se nakonec v rámci EU s vydavateli dohodnou na nějaké formě komerční licence.