Opatrně s tím novým Microsoftem, ne každý je nadšený

Veřejný obraz Microsoftu je pod změnami a Satyou Nadellou úplně jiný, firma je zase v kurzu. Kritický odstup je ale třeba, ne všichni jsou tak nadšení.

Connect.cz z Chicaga: Peklo postupně zamrzá. Microsoft miluje Linux, na Windows 10 umožní konvertovat aplikace z iOS a Androidu, jeho aplikace jsou vidět skrze všechny platformy, některý software vypouští jako open source. Na posledních dvou konferencích se novinky prezentovaly na iPadech a iPhonech, Satya Nadella chodí na pódium v converskách a jiní manažeři si klidně vezmou koženou rockerskou bundu.

„Když se podívám, co se stalo v posledních 12 měsících, výrazně jsme se změnili,“ uvedl Nadella během svého vystoupení na nové konferenci Ignite. A má pravdu. Tahle firma se v koncepci proměnila k nepoznání a otevírá se všemu, co má jenom trochu smysl a vliv na trhu. Hlavní moto konference v Chicagu bylo „transformation“, transformace.

Změn v Redmondu si všímá celý trh a některé dopady už jsme zmiňovaly v článku, že se z Microsoftu stává miláček Silicon Valley. Mají ho rádi také investoři. Akcie společnosti za poslední dva roky vyrostly o více než 50 procent a jen za poslední rok o 22 procent. Do té doby akcie léta stagnovaly. Akcionáři vedle změny smýšlení a strategie pozitivně reagují také na rostoucí tržby z cloudu a stále silnou orientaci na firmy.

nadella_ignite.jpg
Přichází k vám změna. Satya Nadella na konferenci Ignite.

Nadella zase říká, že současný stav trhu dává novému Microsoftu ty největší možné příležitosti. Zde má na mysli cloud, který se v podstatě stává novým operačním systémem a podkladem skoro pro vše, co se dnes v IT uvádí do provozu.

Nový šéf se také pustil do eliminace většího množství interních IT systémů a snaží se více propojit inženýry, výzkumníky, produktové manažery a další složky společnosti. Výsledkem má být lepší spolupráce, která je při propojování většiny produktů dohromady potřeba. Nadella zároveň chce překlápět nové nápady do reálných produktů – takto například odkýval projekt HoloLens.

Nová veřejná tvář

Tohle je ve zkratce nová veřejná tvář čtyřicetileté firmy. Nadella říká to, co svět chce slyšet (například to, že se Microsoft poučil z chyb) a lidé díky tomu věří v novou světlou budoucnost. Firma se přizpůsobuje současné realitě a neopevňuje se v pevnosti jako za Steva Ballmera. Ten především chránil výnosný byznys Windows a Office. I přes nové změny ovšem Microsoft prozatím nelze brát jako úplně jinou společnost.

Také Nadella se totiž v podstatě snaží o jediné – udržet Windows a Office ve hře. Neřeší to přes uzavřenost, ale skrze cloud a moderní pojetí informačních technologií. Důležité je se podívat také na to, co Microsoft nabízí pro bližší i vzdálenější budoucnost a jak se snaží z dua Windows-Office odbočit.

IMG_20150504_222530.jpg
Novým způsobem k prodeji stejných produktů.

Nokia a mobilní hardware jsou pro Microsoft bolák, který Nadella zdědil. Mluví se o tom, že se část investice úplně odepíše a není úplně jasné, jak to s budoucností Lumií bude. Prodeje sice mírně rostou, jde ale o low-end modely a navíc růst nevyrovná celkový růst trhu. Není jasné, proč by Microsoft vlastně měl mobily vyrábět.

Podobně zvláštně působí chytrý náramek Band. Ten je na trhu několik měsíců a nikdo kolem něj nešílí. Jde o další příspěvek do obsazeného trhu a Band nijak nevybočuje z průměru. Hybridní stroje Surface sice slouží jako prezentace toho, čím Microsoft myslí koncept „productivity apps“, úspěch ale opět není masový, a to i přes průběžné nárůsty prodejů.

 

Není příliš jasné, proč by vlastně Microsoft měl telefony Lumia vyrábět.

 

Hardware nezapadá do celkové koncepce Microsoftu, který se nyní chce vrátit ke kořenům a být především softwarově-cloudovou společností, která dodává své produkty na většinu platforem.

Výjimku tvoří holografické brýle HoloLens, které mají potenciál vytvořit novou oblast výpočetní techniky pro koncové uživatele. I zde jsou ale velké otázky. Jaká bude cena? Jak to v reálu celé bude fungovat?

Ne každý je nadšený

Spolu s tím není úplně jasné, jak se rychlý přerod ze starých praktik na otevřenější fungování projeví na finančních výsledcích. Mnoho analytiků si myslí, že Microsoft nasazuje změny příliš rychle a agresivně, banky Goldman Sachs a Citi radí svým klientů prodávat akcie. Varují, že aktuální pozitivní vlna kolem celé společnosti je způsobena nadšením kolem Nadelly a jeho navenek populárních kroků.

_20A8887_web.jpg
Říkat a dělat ty správné věci. Satya Nadella.

Zmiňují také několik problematických bodů. Počítačový trh nadále klesá a s tím i důležitost Windows. Cloud začne kanibalizovat vysoké marže z tradičních softwarových licencí. Upgrade na Windows 10 bude první rok zdarma a není jasné, že urychlení adopce tímto způsobem ve výsledku něco přinese. Cloud nepřináší peníze hned, ale postupně ve „splátkách“, což narušuje cash flow. A tak dále.

Jiní analytici ale zůstávají pozitivní a například Wells Fargo doporučuje akcie Microsoftu držet. Instituce zmiňuje fakt, že Microsoft má jasnou strategii a že klíčové nové oblasti typu cloud postupně rostou. Dokončeno bylo také masivní propouštění a interní restrukturalizace se daří.

Satya Nadella se ve skutečnosti o okamžité tržby a zisk tolik nezajímá. Přejal totiž běžné principy ze Silicon Valley, kde se nejdříve řeší, jak získat co nejvíce uživatelů s tím, že peníze přijdou později.

7Q8A6149_joe_11_web.jpg
Přijdou Windows jako služba? Viceprezident Microsoftu Joe Belfiore.

Microsoft vidí, že v budoucnu už zákazníci nebudou chtít platit za licence tak, jako doposud. Cloud má být řešením, je to ale také dosti otevřená a nejasná hra. Firma aktuálně předpokládá, že do roku 2018 dosáhne na roční tržby z cloudu ve výši 20 miliard dolarů.

Office 365 prozatím ukazuje, že cloud skutečně Microsoftu jde. Adopce je velice silná. Důležité ovšem je, že tento produkt příliš neubírá ze současného tržního podílu konkurenčních Google Apps, ale nahrazuje dosavadní instalace Exchange Serveru. Microsoft převádí jeden typ byznys na nový.

Poněkud obtížné je také vyznat se v cloudových číslech, které Redmond kolem cloudu prezentuje. Ve výsledcích se mluví v termínu „run rate“. To nejsou aktuální tržby, ale něco, kam má firma při aktuálním růstu namířeno. Microsoft také při prodeji služeb často zákazníkům nabízí kredity na Azure „zdarma“. Nezveřejňuje, kdo a jak pak tento cloud skutečně používá.

Cestu autora na konferenci Ignite 2015 hradila společnost Microsoft.

Témata článku: Microsoft, Byznys, Cloud, Redmond, Satya Nadella

30 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Milan Keršláger 6. 5. 2015 20:39:10
    Počty jsou v ekonomice neúprosné. Pokud se svět PC smrskává a investoři...
  • War 6. 5. 2015 14:58:39
    Microsoft by si měl víc hlídat co p. Sedlák na microsoftích cestách...
  • r4in 6. 5. 2015 10:16:49
    Vlezu ve škole na počítač. Otevřu Živě. Objeví se hormada flashových...

Další podobné články