Opera chce změnit webové prohlížeče na tabletech

Opera se na tabletech částečně vzdala názvu Opera a připravila prohlížeč Coast určený pro masy. Je jiný než ostatní a prý změní trh. Přizpůsobit se mají i Apple a Google.

Webový prohlížeč norské společnosti Opera Software byl v posledních letech vždy inovativní, obrovskou díru do světa ale nikdy neudělal, minimálně ne z pohledu podílu na trhu. Opera se vždy soustředila spíše na náročnější uživatele, nyní ale věří, že pomyslné ledy prolomí a její penetrace výrazně naroste. S novým prohlížečem nazvaným Coast míří mezi běžné uživatele a chce s ním změnit prohlížení internetu na tabletech.

Safari je ze staré školy

„Říkáme tomu prohlížeč, se kterým měl iPad přijít už v době svého vzniku. A stejně tak by s iPadem měl být dodávaný v základu,“ popisuje v rozhovoru pro Connect.cz Maciej Kocemba, jeden z hlavních vývojářů mobilních technologií v Opeře. Současné tabletové „browsery“ jsou totiž často ze staré školy, a zatímco například samotný iOS se co do ovládání gesty a podobně mění, integrované Safari a jiná konkurence ne. „Pořád jsou tam nepohodlná tlačítka pro přechod zpět, zobrazení záložek a tak dále. Chtěli jsme všechna tlačítka odstranit a udělat prohlížeč, který je určený skutečně pro tablet,“ vysvětluje Kocemba. „Tablet není počítač, prohlížeče na něm ale v podstatě počítačové jsou.“

Coast je proto založený především na dotykových gestech a oblíbené stránky je možné si na hlavní stránku připínat podobně, jako aplikace v iOS. Nejsou zde žádné záložky, mezi otevřenými stránkami se přechází gestem a zavřou se přetažením do horní části obrazovky. I když Opera označuje běžné klepnutí prstem na tlačítko za otravné, i tady se ale občas klepnout musí – dole jsou dvě tlačítka pro návrat na domovskou stránku a výběr stránek oblíbených.

Klepněte pro větší obrázek
Coast by Opera je pro iPad zdarma k dispozici na App Store.

Prohlížeč také chytře pracuje s otevřenými stránkami, a jakmile mu dojde paměť, ty delší dobu nepoužívané zavře. Je to tedy podobné jako multitasking v iOS. Jádro běží, stejně jako další prohlížeče na systému Applu, na WebKitu a naráží na limity, které Cupertino drží.

Změní to trh s prohlížeči, věří si Opera

Opera na Coastu ve svých vývojových centrech v Oslu a polské Vratislavi pracovala více než rok a jde o úplně nový a od klasické verze prohlížeče Opera oddělený produkt. „Na tradiční Operu a nový Coast jsou kladeny jiné nároky, přímo si nekonkurují,“ tvrdí polský vývojář a manažer. Coast prozatím zaznamenává úspěch. Dostupný je na App Store pár týdnů a v několika zemích byl nějaký čas nejstahovanější aplikací, která navíc sbírá solidní hodnocení.

„Věříme, že Coast je nový start pro celý trh prohlížečů na tabletech,“ říká sebevědomě Kocemba. „Myslíme si, že s něčím podobným brzy přijdou i Apple a Google, je to logický krok.“ Opera prozatím nekomentuje, zda Coast chystá také pro tablety s Androidem, je to nicméně pravděpodobné. Stejně tak není jistá verze pro chytré telefony. Zejména z toho důvodu, že tablet je větší zařízení, do kterého se nový typ prohlížení webu hodí více. „Dám vám ale takovou otázku – chtěl byste na chytrém telefonu nový typ prohlížeče?“ naznačuje Kocemba.

Nové prostředí prohlížeče společně s novým názvem a určitým distancem od názvu Opera může norské společnosti skutečně pomoci rozšířit jeho penetraci na rostoucích mobilních zařízeních. V současné době se totiž rozdělují karty a větší podíl na trhu samozřejmě znamená více možností partnerství a větší příjmy. Obchodní model Coastu je tradičně založený na spolupráci s Googlem, který platí za to, že je nastavený jako výchozí vyhledávač. „Výchozí oblíbené stránky ale nenastavujeme a zatím se na to nechystáme,“ konstatuje Kocemba.

Opera díky mobilním zařízením v poslední době solidně roste. V posledním kvartálu navýšila tržby o 34 procent na 17,1 milionu dolarů a právě mobilní oblast narostla o 64 procent. Kromě různých partnerství tato čísla táhnou především smlouvy s mobilními operátory. Norská společnost už má přes 260 milionů mobilních uživatelů, což je meziroční nárůst o 26 procent. I proto firma hlásá, že mobilní web bude brzy důležitější než ten tradiční.

Akcie Opera Software v posledním roce reagovaly na pozitivní mobilní vývoj a narostly o 108 procent.

Témata článku: Web, Opera

22 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Dvorak Jiri 7. 11. 2013 21:49:48
    Kdyby tomu daly název Sračka, tak by to bylo plně výstižné.
  • jjfb 7. 11. 2013 15:39:28
    Nechápu to módu rušit tlačítka a vše ovládat gesty. Tlačítka mají výhodu,...
  • eoff 7. 11. 2013 15:24:54
    Tak jsem to zkusil a vypadá to zajímavvě, i když to působí jako systém v...
Určitě si přečtěte

Colibri: Webový prohlížeč, který skoro nic neumí, a proto je prý sexy

Colibri: Webový prohlížeč, který skoro nic neumí, a proto je prý sexy

** Před deseti lety jsme se smáli prohlížečům, které neuměly taby ** Doba se ale mění a staré zvyky jsou znovu v módě ** Myslí si to třeba Colibri, který skoro nic neumí a je to prý sexy

29.  11.  2016 | Čížek Jakub | 59

Amazon vyhlásil boj padělkům. Už žádné šmejdy

Amazon vyhlásil boj padělkům. Už žádné šmejdy

29.  11.  2016 | Čížek Jakub | 11