Testy | Virtuální realita

Otestovali jsme Oculus Rift, HTC Vive i PlayStation VR (dojmy)

  • Vyzkoušeli jsme na vlastní oči i ruce trojici nejpokročilejších systémů pro virtuální realitu
  • Která nabízí nejlepší zážitek a v čem jsou hlavní rozdíly? Vyplatí se koupit už první generaci, nebo raději počkat?

Novodobou a konečně alespoň reálně použitelnou virtuální realitu představil Oculus VR, který s vlastním prototypem zažil obrovský úspěch na Kickstarteru a následně ho koupil Facebook za dvě miliardy dolarů. V rámci několika prototypů se ale objevili dva další velcí hráči na tomto poli – HTC Vive v úzké spolupráci s Valve a PlayStation VR od Sony.

I když se objevily i další prototypy systémů jako například Fove VR, Razer OSVR nebo mobilní Samsung Gear VR, budeme se v tomto článku zabývat hlavně dojmy ze zmíněné hlavní trojky, která už je více méně na trhu (PlayStation VR až za měsíc).

Rozdíly v přístupu

Pokud bychom to měli opravdu zkrátit, tak Oculus Rift sází hlavně na lehkost brýlí a sedací zážitek s běžným xboxovým ovladačem, HTC Vive na volnost pohybu v prostoru i ve stoje a s ovladači v každé ruce a PlayStation VR zase na nízkou cenu s tím, že je nutná konzole PlayStation 4, PlayStation kamera a případně i ovladače PlayStation Move pro některé typy her.

htc-vive-set.0.jpg
Komplet HTC Vive

Vzhledem k tomu, že Oculus už brzy začne prodávat vlastní ovladače do každé ruky – Oculus Touch, budou mít všechny systémy možnost sledování levé a pravé ruky v prostoru.

oculus rift.jpg
Komplet Oculus Rift - součástí brýlí jsou i sluchátka

Nejpřesnější trackování helmy i ovladačů v prostoru má bezesporu HTC Vive, především díky světelné technologii Valve Lighthouse se dvěma senzory, které se umístí do výšky od sebe. Extrémně nízká odezva a přesnost u tohoto systému je znát opravdu hodně.

Oculus Rift je v tomto ohledu trochu horší, ale Oculus používá pouze jednodušší a jedinou kameru, takže se tomu nelze divit. I PlayStation VR používá pro trackování kameru a svítící Move ovladače, takže v rámci přesnosti je asi nejhorší.

playstationvrmarch2.jpg
U PlayStation VR si lze koupit brýle samostatně, ale potřebujete i další příslušenství

Rozdíly jsou i u rozsahu snímání jak helmy, tak i ovladačů do ruky. Nejlépe v tomto případě dopadl opět HTC Vive, který je primárně zaměřen na pohyb v prostoru až o rozměrech 5 x 5 metrů. Ale je nutné podotknout, že čím větší prostor vytvoříte, tím se mírně snižuje přesnost.

Podívejte se, jak vypadá nastavení prostoru pro pohyb ve VR s HTC Vive:

U Oculus Rift i PlayStation VR musíte být v prostoru záběru jedné kamery, což značně omezuje rozsah. Vzhledem k tomu, že oba systémy jsou hlavně pro sedací zážitek, jde třeba jen o metr či dva.

IMG_3308.jpgIMG_3310.jpgIMG_3311.jpgIMG_3312.jpgIMG_3316.jpgIMG_3318.jpgIMG_3319.jpgIMG_3320.jpgIMG_3326.jpgIMG_3328.jpg
Detaily HTC Vive

Jakmile se dostanete mimo záběr, PlayStation VR vám ve virtuálním světě zčerná obraz a HTC Vive díky integrované kameře ukáže stále znatelnější průsvitné reálné okolí kolem vás. Oproti ostatním ale nabízí opravdu dlouhý kabel k počítači, který je v nové generaci ještě tenčí, než byl při uvedení.

Kvalita zážitku

Všechny tři systémy mají relativně stejné displeje s rozlišením 2 160 x 1 200 pixelů (Oculus Rift, HTC Vive), respektive 1 920 x 1 080 (PlayStation VR). Asi nejlépe bych osobně hodnotil opět HTC Vive, byť s vyšší hmotnosti brýlí. Na druhém místě Oculus Rift, který má sice znatelně lehčí brýle (vnímám je jako nelehčí ze všech), ale je u něj více znát efekt potápěčských brýlí s černou gumou okolo obrazu. Podobným efekt jsem vnímal i u PlayStation VR, ale pokud se začnete soustředit na danou hru, relativně rychle si toho přestanete všímat.

IMG_3344 (1).jpg
Počítejte s tím, že v brýlích se trochu "zapaříte" a otlačíte

V případě samotného zážitku „virtuální reality“ a pocitu umístění v prostoru, byl pro mě rovněž nejlepší HTC Vive. Poprvé se mi rovněž stalo, že ani po půl hodině mi nezačalo být blbě, což se mi třeba u starších verzí Oculus Rift stalo třeba do pěti minut. Přičítám to nejvíce asi právě možnosti se velmi volně pohybovat ve stoje s přesným trackováním s nízkou odezvou.

U Oculus Rift (finální verze) i PlayStation VR mi po přibližně pěti až deseti minutách začalo být trochu mdlo. Těžko říci, jestli to bylo konkrétní hrou nebo použitými technologiemi v celém vykreslovacím procesu. Hodně totiž záleží i na dané hře, která musí splňovat určitá pravidla pro to, aby minimalizovala zmatení mozku a nezpůsobila tak nevolnost.

Je jasné, že jsme teprve na začátku, takže se vývojáři her tato pravidla ještě učí a vše se teprve ladí. HTC Vive i Oculus VR už má k dispozici velkou spoustu dem, aplikací a her. Na PlayStation VR se rovněž chystá desítky her, spousta z nich bude pochopitelně dostupná hned po uvedení.

Nejlépe vypadají tmavé hry, kde tolik nejdou vidět jednotlivé pixely displeje. Při přiblížení obrazu přes čočky je zkrátka rozlišení 2K velmi málo a ani 4K, kterého se nejspíše dočkáme příští rok, nebude žádný přelom. Jak se vyjádřil i zakladatel Oculusu, zajímavé to začne být s displeji s rozlišením 8K a 16K.

S tím ale souvisí obří výpočetní výkon, který by byl potřeba. Uvažuje se ale o technice, která zahrnuje přesné snímání očí a kvalitní vykreslování jen v konkrétní části displeje - zrovna tam, kam se díváte, protože okolo stejně vidíte stále více rozmazaně.

Porovnání cen

Pokud jste pcčkáři a chcete systém pro virtuální realitu, dle vlastních dojmů bych doporučil na prvním místě uvažovat o HTC Vive (26 000 Kč s DPH), až na druhém pak o Oculus Rift (19 000 Kč s DPH). První zmíněný je sice mnohem dražší, ale přidaná hodnota tomu rozhodně odpovídá.

Problém ale je, že kromě investice do jednoho ze systému musíte mít také dostatečně výkonný počítač, který zároveň splňuje nějaké minimální specifikace. Ve virtuální realitě totiž neplatí to, že vám mírné trhání a občasný propad snímků za sekundu nevadí. Ve VR je to otázka toho, jestli si budete hru skvěle užívat nebo se vám bude chtít doslova zvracet kvůli nevolnosti.

U PlayStation VR je volba jasná a je nutné pochválit Sony, že se podařilo dostat cenu na relativně nízkých 10 800 Kč s DPH. Musíte ale mít PlayStation 4, PlayStation kameru a ideálně i ovladače PlayStation Move. Pokud je nemáte, počítejte s investicemi v rámci dalších několika tisícovek.

Vzhledem k ceně PlayStation 4 lze také pochválit Sony za to, co se jim podařilo na takovém hardwaru zprovoznit, byť jde u některých her vidět značné snížení kvality obrazu. Pcčkáři budou pro plynulé VR potřeba možná i několikanásobně dražší počítačový hardware.

Zábava na dlouhé hodiny? Raději vyzkoušet předem

I když tento článek není žádnou podrobnou recenzí (k tomu bych musel všechny systémy testovat delší dobu), určitě je třeba zmíniti fakt, že si vše musíte vyzkoušet na vlastní oči a ruce.

Virtuální realita v podání všech tří systémů ještě pořád není dokonalá, jde teprve o „první“ generaci. Je otázkou, jestli vás hraní her v současném VR bude bavit déle, než jen pár hodin. Před nákupem bych tak rozhodně doporučil, si konkrétní systém osobně vyzkoušet co nejdéle to půjde, minimálně půl hodiny, ideálně třeba přes víkend. A pak se rozhodněte sami.

Diskuze (14) Další článek: Nejtenčí notebook na světě nemá ani centimetr. Vyrobil ho Acer a jmenuje se Swift 7

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,