Plány PPF s Telefónikou: Propouštění, zatraktivnění, prodej

Českou Telefóniku čekají po odkupu skupinou PPF velké změny. Bude se propouštět, reformovat a vytvářet love brand typu Air Bank. Cílem je zatraktivnit firmu pro další prodej.

Skupina PPF tento týden oficiálně potvrdila, že za 63,6 miliardy korun kupuje téměř 66procentní podíl v české divize Telefóniky. Půlku dává ze svého a půlku si půjčuje od několika bank v čele se Societé Generale. Firmu pod novým vlastníkem čekají veliké změny. Bude se propouštět, „optimalizovat“, nabírat nové zákazníky a vytvářet svěží balíček pro další aktivity.

Scénářů, co Kellnerův tým bude chtít se získaným operátorem dělat, je už delší dobu navrhnuto více a možné jsou všechny jejich realizace. Z informací od několika zdrojů Connect.cz nicméně vyplývá, že tou nejvíce preferovanou variantou je výrazná restrukturalizace společnosti, nastavení nových poměrů, zvýšení atraktivity a hodnoty a následný prodej.

„PPF je investiční a finanční skupina, žádný dlouhodobý vlastník,“ shodují se zdroje. V budoucnosti tak lze očekávat, že v tuzemské Telefónice nastane značné propouštění. „Česká Telefónica je velmi neefektivní podnik. Kdyby tam i více než 40 procent lidí nebylo, nic se nestane,“ navazují zdroje. Na pražské Brumlovce je často skutečně přebujeno procesy a strukturami a noví zaměstnanci se klidně i 2 měsíce zaučují na interní systémy. Důvodů pro tento přebujelý aparát je více, například i spojování CRM a dalších systémů po tehdejším odkupu Eurotelu právě Telefónikou.

Další love brand

Zájmem PPF je z Telefóniky udělat podobný „love brand“, jaký skupina udělala ze své mladé banky Air Bank. Ta se prezentuje jako svěží společnost bojující proti zavedeným pořádkům a molochům a ve svých televizních reklamních spotech zdařile napodobuje slavnou sérii reklam PC versus Mac. Air Bank si nepotrpí na byrokracii, příliš složité procesy a snaží se být štíhlou a efektivní firmou, minimálně navenek. Podobného stavu bude chtít PPF docílit také se svým mobilním operátorem.

Štíhlá, optimalizovaná a sexy firma je totiž mnohem lepší zboží na prodej než moloch evropského typu. PPF chce vedle této procedury navýšit počet zákazníků (nejspíše i díky propojení s ostatními firmami skupiny). „To jsou pak mnohem zajímavější aktiva k prodeji,“ navazují zdroje. Dá se očekávat i to, že se nová Telefónica bude chtít zbavit „hloupých“ aktiv, například vysílacích věží. O jejich převzetí a provozování mají zájem České Radiokomunikace.

Kellner může těžit z toho, že o Telefóniku měli vedle PPF zájem ještě další 3 zájemci – 2 z Evropy a 1 ze Spojených států. Zatraktivnění aktiv a další prodej se proto jeví logicky.

Velmi zajímavým byznysem jsou i ICT služby, které Telefónica velice aktivně nabízí a inzeruje. Kellner získal i je a podle plánů plánuje jejich výraznější oddělení od mobilního byznysu. Podle všeho by nicméně nemělo být cílem rozprodej firmy na části. ICT divize Telefóniky patří mezi výrazné dodavatele těchto služeb do státní správy. Tam se sice rozpočty na informační a komunikační technologie tenčí, pořád se ale jedná o solidní obchody.

PPF má v mobilním byznysu ještě jednoho koně, aukce mobilních kmitočtů se kromě Telefóniky totiž zúčastní firma Revolution Mobile. To je bývalá PPF Mobile Services, kterou Kellner prodal dosavadnímu řediteli, má zde své lidi a společnost tak v podstatě ovládá.

Témata článku: Byznys, Mobility

21 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Lukáš Černý 9. 11. 2013 23:52:02
    Bože, ten přístup "sedneme si do kroužku a uděláme si proezentaci kde si...
  • mungo 8. 11. 2013 22:24:10
    Štíhlá, optimalizovaná, mladá a sexy firma s manažerským řízením - to je...
  • xlnc 8. 11. 2013 10:13:52
    Hurá k ČEZu?