Po stopách záhadné akvizice Linkedin „profesionálním“ Microsoftem

  • Linkedin a jeho akvizice naznačují budoucnost profesionální sociální sítě
  • Co to znamená ve spojení s Microsoftem?
  • Konec Microsoftu v oblasti běžných uživatelů je možná blíže, než se zdá

Začátkem týdne Microsoft nečekaně oznámil opravdu velkou akvizici sociální sítě pro profesionály – Linkedin. Celková transakce má hodnotu 26,2 miliardy dolarů, což je v přepočtu na naše koruny kolem 630 miliard korun.

Akvizice v takové hodnotě už pochopitelně musí mít opravdu významný strategický význam pro Microsoft nejen pro nejbližší, ale i vzdálenější budoucnost. Co si tedy Microsoft koupil, proč a co s tím vlastně hodlá dělat?

Linkedin a 14letá strategie tvorby životopisu 2.0

Linkedin rozhodně není žádným startupem, byl totiž založený už koncem roku 2002 a od roku 2011 už je na burze NYSE (LNKD). Mezi původními zakladateli byl šéf Jeff Weiner a zkušený Reid Hoffman, který předtím spoluzakládal PayPal a v Silicon Valley je z pohledu byznysu ostřílený a uznávaný veterán.

Původní plán monetizace počítal s tím, že propojení a představování uživatelů i mezi sebou bude placené částkou například pěti dolarů. Nakonec z této strategie ale sešlo, protože by znamenala omezení ve využívání Linkedin, což by zpomalilo růst. Nakonec se přešlo na různé modely příjmů – reklamy, pracovní poptávky a prémiové funkce.

První kolo investic série A tak přišlo až po čtyřech letech od založení - v roce 2008 bylo prodáno pouze 5 % společnosti za 53 milionů dolarů a valuace se tak dostala na jednu miliardu dolarů.

 2016-06-17 v 16.34.33.png
Hodnota Akcií Linkedin

Díky finančnímu zabezpečení se dařilo postupovat bez nutnosti větších investic zvenčí a jít za konkrétním cílem, který měli zakladatelé už od začátku – vytvořit „životopis 2.0“. To však neznamenalo pouze převést nějaký soupis pracovních zkušeností člověka na internet, ale postavit zcela nový systém toho, jak pracovní trh funguje. Už žádné posílání dokumentů s životopisem, ale pouze odkaz na Linkedin profil sociální sítě. Budoucnost se podařilo postavit. Lze jen těžko odhadnout, zda by se to vůbec podařilo bez Reida Hoffmana, který v roce 1997 vytvořil jednu z prvních sociálních sítí – SocialNet.com.

 2016-06-17 v 20.27.11.png

Linkedin je dnes velmi komplexní sociální síť, která je zaměřená hlavně na propojení profesionálů, firem, jejich komunikaci a přehled. Počet uživatelů se Linkedin dařilo nabírat stabilním tempem. V roce 2006 bylo v síti 20 milionů uživatelů, zatímco dnes už se celkově jedná o 433 milionů. Pro srovnání – Facebook se pyšní 1,5 miliardami a Twitter 310 miliony uživatelů. Oproti nim ale dokáže získat příjem jak z reklamy, která dokáže být velmi přesně cílená, tak i předplatnému, které rozšiřuje množství dostupných funkcí.

Linkedin byl známý i kvůli posílání velkého množství emailů, objevily se proto i vtipy:

„Odhlásil jsem všechny emaily z Linkedin“

„Smazal jsem emailový účet“

„Prodal jsem dům, odstěhoval jsem se na pustý ostrov“

„Na pláži jsem v moři našel láhev se zprávou uvnitř“

„Je od Linkedin“

V dnešní době se ale hledí spíše na množství aktivních uživatelů, kterých má Linkedin 106 milionů dle posledních statistik z března tohoto roku. Růst přitom stále pokračuje – meziročně se počet uživatelů zvýšil o 19 %, o 9 % pak počet měsíčně aktivních uživatelů. Je znát obrovský růst v mobilní oblasti – meziročně o 49 % a pokud jde o počet poptávek na pracovní místa, jde o 101% růst na současných 7 milionů.

Microsoft mohl koupit Linkedin stokrát levněji

Microsoft koupil Linkedin sice za zmíněných 26,2 miliardy dolarů v hotovosti, ale v minulosti ho mohl už třikrát koupit výrazně levněji. A když myslím výrazně, tak jde opravdu o řády.

Podle tweetu jednoho z bývalých ředitelů Linkedin – Keitha Raboise, který rovněž patří mezi původní zakladatele Paypalu, měl totiž Microsoft možnost koupit Linkedin v období 2005 až 2006 za přibližně 250 milionů dolarů. Předtím mělo o akvizici zájem i Yahoo nebo třeba Salesforce. Ze všeho ale nakonec sešlo.

Další pokus přišel v roce 2008, kdy se Microsoft rozmýšlel nad tím, zda Linkedin nekoupí za hodnotu kolem jedné až 1,5 miliardy dolarů. Jednání opět skončily nezdarem.

 2016-06-17 v 20.29.30.png

Microsoft si ale musel rvát vlasy od roku 2011, kdy Linkedin vstoupil na burzu a jeho hodnota se dostala v roce 2013 na desetinásobek se špičkou v letech 2015 a 2016 kolem 30 miliard dolarů.

Důležité akvizice

Linkedin budoval vlastní produkt dlouho, ale během této doby sám udělal několik menších, ale i větších akvizic, které zlepšovaly funkce a možnosti samotného Linkedin. Jak je vidět v grafu, největší se stala minulý rok, kdy se Linkedinu podařilo získat velmi populární společnost Lynda.com, která se zaměřuje na školení a učení pomocí videokurzů. Linkedin dal za Lynda.com poměrně hodně – 1,5 miliardy dolarů.

 2016-06-17 v 20.26.57.png

Jedná se ale přesně o akvizici, která skvěle sedí k zaměření Linkedin. Lidé hledající práci mohou nové místo najít snadněji, pokud zvládnou potřebné dovednosti. Učení a zlepšování pracovních schopností je tak důležitou budoucností samotného Linkedin, který bude mít tuto funkčnost integrovanou.

 2016-06-17 v 20.26.41.png

V případě Microsoftu se uskutečnilo velké množství akvizic, ty největší ale pochází z posledních let. Na grafu lze vidět, že Linkedin překonal dosavadní rekordní nákup Skype takřka trojnásobně.

Profesionalizace Microsoftu

Microsoftu se v poslední době v mnoha oblastech příliš nedaří. Mobilní sféru prohrál na plné čáře, což má za následek i blížící se problémy u desktopu zaměřeného pro běžné uživatele. Počítače se totiž prodávají čím dál méně, což ukazuje jejich stále menší relevanci u koncových uživatelů.

Profesionálové stále častěji volí macOS nebo Linux a desktopový operační systém Windows už rozhodně nemá tak dobrou pozici, jako tomu bylo dříve. S prohraným mobilním přechodem souvisí i neúspěch v oblasti nových aplikací na Windows Store.

 2016-06-17 v 20.29.07.png

Místo „Mobile first“ se tak uskutečnilo „Cloud first“ a Microsoft se začal soustředit na cloudovou platformu Azure. Do této oblasti ale přišel poměrně pozdě a až po Amazonu, který mu vládne. Na tomto trhu je i poměrně velká konkurence – Google, Apple a další.

Microsoft se tak stále více začal přiklánět k profesionální sféře a produktivitě, skoro by se to dalo označit jako „Productivity first“. Firemní sociální síť Yammer byla významná akvizice v hodnotě 1,2 miliardy dolarů, ale zatím není neslaví takový úspěch, jak se očekávalo. Naopak to vypadá, že na co sáhne Microsoft, tomu se nedaří. Bylo to tak s Nokií a i Skype více méně zůstává tam, kde byl a nestíhá aktuální vývoj, který prezentuje Google nebo Apple u komunikačních nástrojů.

Všechny tyto produkty jsou ale rozhodně skvěle zaměřené na firemní sféru a Linkedin je tak ultimátním zastřešením, které doplňuje celou skládačku. Microsoft už měl v hledáčku i populární Slack, ale podle informací byl Bill Gates proti, protože Microsoft může podobné řešení postavit sám pomocí vlastních zdrojů a aplikací.

Microsoft = budoucnost práce

Microsoft sice do budoucna nejspíše přijde o některé stávající trhy s koncovými uživateli, podobně jako u mobilního operačního systému, ale má velkou šanci stát se králem v oblasti produktivity a všeho, co se týče práce.

 2016-06-17 v 20.29.18.png

Díky integraci všech částí může postavit efektivní platformu, která bude splňovat budoucí požadavky na sociální propojení, technologickou pokročilost a globální dosah.

64 komentářů

Nejnovější komentáře

  • koubavit 19. 6. 2016 10:29:14
    http://www.gvkb.cz/?p=11943 B-]
  • BaconCZE 19. 6. 2016 10:25:18
    Jaký ignorant musí člověk být, aby psal článek o LinkedIn a nebyl schopen...
  • harrym 19. 6. 2016 8:45:41
    Podle mě to "zabijí", podobně jako Nokii.

Další podobné články