Prahu o víkendu obsadili mladí hackeři

Socialbakers, GoodData, Inmite, Geewa a Kerio rozjeli akci nazvanou Czech Hackathon. Přes víkend se snaží mladé programátory naučit moderní vývojářské technologie.

Smíchovský TechSquare tento víkend obsadili mladí hackeři. Tedy hackeři v tom původním slova smyslu – lidi, které baví programování, rádi v něm překonávají překážky, učí se něco nového a jsou schopní se do něj ponořit na hodně dlouhou dobu. První vývojářský maraton Czech Hackathon přesně toto nabídl. I když se z vytvořených projektů zřejmě miliardové firmy nestanou, svůj účel akce splnila.

„Je dobře, že se něco takového konalo, mohli jsme potkat nové lidi a naučili jsme se nové technologie,“ popisuje jeden z řady dvacátníků, kteří se hackathonu zúčastnili. Stejně jako on, i ostatní se mohli od pátku do neděle zdarma pohybovat v TechSquare, dostali najíst a napít a pro ty mimopražské bylo připraveno i přespání.

Hackathony jsou fenomén posledních let. Pořádají je nejenom různé technologické akcelerátory, soutěže a podobně, ale také samotné firmy. Jde totiž o akce, kde se velice málo spí, učí se nové věci a utužuje týmový duch. Z mladých českých firem si hackathony oblíbili například rychle rostoucí Socialbakers, kteří si jednou za čas vyberou novou technologii a tu se pak pes víkend tímto způsobem učí. Vytvoří se týmy, každý si vymyslí projekt, pracuje na něm, v případě nutnosti si přizve na radu znalého mentora a na konci akce se vytvořená díla prezentují.

Na všemožných hackathonech v Česku vzniklo i několik společností a kusů kódu, které mají ambice dále růst. Díky podobné akci se dali dohromady třeba Apiary, jež nyní hlásí investici ze Silicon Valley. Na Startup Weekendu zase padly základy k úspěšnému „udělátku“ CSS Hat od abdocu a na hackathonu ožil také zajímavý produkt click2stream.

Na moderních technologiích

První Czech Hackathon nicméně transfer nápadů do komerčního prostředí ani tak na programu neměl, spíše šlo o to naučit mladé lidi nové technologie. Akci finančně a propagačně zaštítily české firmy Socialbakers, GoodData, Geewa, Kerio a Inmite, tedy mladé společnosti, které tyto technologie používají a často chodí na „lov“ mladých mozků.

Klepněte pro větší obrázek
Prostě to vyřešit.

Třeba jedna prezentovaná aplikace přinesla nápad, který bylo možné v mnoha obměnách vidět snad už stokrát – uživatelé mohou na svých chytrých mobilních zařízeních přidávat do mapy místa, kde jsou umístěny popelnice. Už z názvu a použité postavičky doktora Zoidberga ze seriálu Futurama bylo jasné, že autorům nešlo o to rozjet úspěšný startup, ale spíše se přes víkend něco naučit. Pro vývoj na pohled jednoduché aplikace použili Heroku a Node.js. „Viděli jsme to (technologie) poprvé v životě, ale nakonec jsme se s tím nějak poprali,“ usmívali se při závěrečné prezentaci.

Ani další výtvory průlomovou myšlenkou příliš neoplývaly. Našla se například x-tá variace na sociální čtečku článků, rychlé vytváření vizitek na mobilní zařízení, časosběrné focení objektů, organizace schůzek a podobně. Mentory a porotce to ale příliš nezajímalo a závěrečná otázka při prezentacích jednotlivých týmů vždy padla zejména na použité technologie, které zástupci pořádajících společností před začátkem akce představili. Šlo především o Node.js, AngularJS, cloudová API či Apache ZooKeeper. Vytvořená díla jsou nyní k dispozici jako open source a měla by se postupně objevit na GitHubu.

Jeden z projektů se tak trochu zabýval rozšířenou realitou a propojením technologií s reálným světem a trochu připomněl hříčku Ingress od Googlu. Šlo o jakousi akční hru z vlastního pohledu, kdy cílem hráčů v týmu bylo třeba získat nepřátelskou vlajku (CTF). Rozmístění vlajek bylo vidět na mapě v mobilní aplikaci a v reálném prostředí pak byla vlajka prezentována aktivním QR kódem. Ten stačilo opět mobilem naskenovat, čímž byla vlajka ve světě virtuálním zvednuta.

Klepněte pro větší obrázek
Hackathon jako intenzivní víkendové programování.

Aplikace BetaMuffin zase potvrdila, že Češi mají zajímavý talent na to vytvářet nástroje pro softwarové vývojáře. Projekt je zaměřen na „crowdové“ testování mobilních aplikací. Vývojáři tedy mohou nahrát svůj program na komunitní portál a nechat ho dalšími členy otestovat na různých zařízeních. To jim ušetří hodně času a získají rychlou zpětnou vazbu.

První Czech Hackathon měl podle reakcí zástupu zúčastněných dvacátníků úspěch, původní kapacita 60 lidí se ostatně po pár dnech po otevření registrací zaplnila. „Je to intenzivní učení se nových jazyků a databází a ty 3 dny vás neuvěřitelně posunou dopředu,“ říká jeden z účastníků. „Měli jsme tu k dispozici lidi z firem, kteří s těmito technologiemi běžně pracují, takže když jsme se zasekli, dostali jsme radu a rychle se pohnout dál. To je hodně efektivní forma učení,“ doplňuje. „Navíc jsme pracovali v týmech, takže jsme se prostě museli domluvit a poznat nové lidi, což doma moc dobře nejde.“

Je možné, že Socialbakers, GoodData, Geewa a další pořadatelské společnosti některé z talentů stáhnou pod svá křídla, prakticky všechny firmy totiž neustále mají v chodu náborové kampaně a pořádání hackathonu je pěknou formou zviditelnění se. „Mě každopádně napadlo, že bych mohl zkusit i něco vlastního,“ uzavírá oslovený mladík.

Diskuze (4) Další článek: Byl iOS 7 vytvořen ve Wordu? Neuvěřitelné video ukazuje, že by to šlo

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,