Před pěti lety se zrodila síť Google+. Nikdy se nestala Facebookem, ale není to ani mrtvola

  • Před pěti lety chtěl pozvánku na Google+ naprosto každý
  • Dnes je síť plná mrtvých duší
  • G+ žije, ale úplně jinak než masový Facebook

Dnes je tomu přesně pět let od chvíle, kdy se na scéně objevila nová sociální síť Google+. Její počátky vypadaly velmi slibně a Plusko první dny, týdny a měsíce nabíralo ohromným tempem nové uživatele. Síť byla zpočátku na pozvánky a tu chtěl naprosto každý.

Takhle to tehdy začínalo

Měsíc po ostrém startu měla síť podle neoficiálních odhadů 18 milionů členů, na podzim 40 milionů a na sklonku roku 2011 bezmála 100 milionů. Do roku 2013 se komunita nafoukla na více než půl miliardy duší.

532401457 343559732 619523544
Takto vypadal Google+ na samotném začátku

Stovky milionů profilů, ale žádná aktivita

Problém byl ale s čísly, mnozí analytici totiž začali silně pochybovat o tom, že se jedná opravdu o aktivní uživatele. Ostatně i samotný Google později upravil statistiku jako počet těch, kteří nějak interagují s Google+. To však byl svého času téměř každý uživatel Googlu, firma totiž začala tlačit Google+ i na titulní stranu vyhledávače a do YouTube. Mnohasetmilionový počet měl tedy jen malou vypovídací hodnotu a skutečně aktivních uživatelů byl jen zlomek.

597619453
Nástup Google+ byl úžasný – síť pokořila hranici deseti milionů účtu mnohem rychleji než Facebook a Twitter. Jenže to byl propagovaný umělý růst a nikoliv přirozený, což se Googlu brzy vymstilo.

Brzy jsem získal pár desítek tisíc followerů, jenže to byly mrtvé duše

Ostatně krásným příkladem jsou i naše redakční profily, lokální pobočky Googlu totiž na daných trzích propagovaly určitá jména. Když si chtěl někdo založit účet, Google jej chytře přinutil, aby si vytvořil i profil na Plus a začal sledovat některé tváře. Jelikož jsem se mezi doporučovanými účty ke sledování svého času objevoval i já, postupně jsem nabral 38 tisíc followerů.

912081642
Během prvních dvou let jsem nabral skoro 40 tisíc odběratelů, zobrazoval jsem se totiž v seznamu doporučených profilů při registraci nového účtu. Sociální bonita takových followerů je však už z principu velmi nízká – často se jednalo o uživatele, kteří se od té doby na G+ vůbec nepodívali. Jakmile jsem z doporučených profilů zmizel, růst se prakticky okamžitě zastavil.

Jenže to byly mrtvé duše. Ve skutečnosti si mé příspěvky čte pouhý zlomek tohoto množství a ještě menší zlomek se nějakým způsobem zapojí – ať už vlastním komentářem, nebo hodnocením příspěvku a jeho sdílením.

Onen velký počet followerů jednoduše tvoří lidé, kteří si chtěli jen založit účet na Googlu a mě sledují jen proto, že jim to nabídl Google. Podstatná část z nich nejspíše ani netuší, že nějaký profil na G+ vůbec má.

Není to Facebook, ale není to ani mrtvola

Trošku hmatatelnější metrikou aktivity na G+ mohou být obrázky, Google totiž po překonání určité hranice (okolo 100) nabízí u snímku počet zobrazení. V případě obrázků, které mají potenciál způsobit určitý sociální šum, se může i dnes počet zobrazení vyšplhat na desítky tisíc. Jedná se však o jakékoliv zobrazení, počet reálných čtenářů tedy může být stále mnohonásobně nižší.

524428726 682400339 603917413
Město duchů Google+ není, ale pro běžného smrtelníka bez hromady čtenářů na Živě.cz je to především komunita, kde zpravidla nenajde své vlastní známé, spolužáky a rodinu. Není to univerzální Facebook.

Mrtvý pro sociální marketing, živý pro specifické komunity

Suma sumárum, Google+ i po pěti letech stále žije, dnes už je však naprosto každému jasné, že nemá ambice pokořit svoji nejsilnější konkurenci Facebook. Aktivita obou sítí je nesrovnatelná a Facebook se dnes může pochlubit několikanásobně větším počtem denních i měsíčních návštěvníků.

Na stranu druhou, Google+ představuje zajímavou opozici obří sociální sítě Marka Zuckerberga, čili láká ty, kterým Facebook z nejrůznějších důvodů nevyhovuje. I proto se zde nedaří brandům – značkám, a mnozí sociální marketéři tak považují Google+ za mrtvou sociální síť. Ano, z tohoto úhlu pohledu tomu tak nesporně je, protože nemalá část uživatelské základny G+ přesně před těmito značkami a jejich reklamou utekla z Facebooku. Představa, že zde budou fungovat stejné marketingové kampaně jako tam, je tedy krajně bláhová. Ze stejného důvodu se zde nelajkuje každá pitomost. +1 si musíte zasloužit a vlastní selfie z koupaliště také nikoho neohromíte. Jenže přesně proto zůstává G+ i přes svoji složitou pozici a nejistou budoucnost srdeční záležitostí nejednoho z nás.

Diskuze (37) Další článek: Uber integruje platformu Pandora, cestující i řidiči si budou moci užít hudbu dle přání

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,