Proč Facebook zaplatil miliardu dolarů za Instagram

Facebook koupil Instagram za miliardu dolarů. Mluví se o další bublině, ale také o strategické a nutné investici. Na celý obchod jsme se podívali více podrobně.

Facebook v pondělí ohromil technologický trh, když oznámil, že za 1 miliardu dolarů v hotovosti a akciích kupuje ani ne dva roky starý projekt Instagram sloužící jako mobilní sociální síť pro sdílení fotografií. Twitter okamžitě zasypaly hlášky typu „OMG“ a „WTF“ a opět se začalo živě spekulovat a nástupu dalších internetové bubliny. Tyto obavy nejspíše nejsou na místě, nicméně celá situace si zaslouží trochu podrobnější pohled.

Miliarda dolarů je skutečně hodně vysoká částka, zejména v porovnání s dalšími podobnými akvizicemi. Prozatím nejvíce peněz za službu pracující s fotkami zaplatilo v roce 2005 Yahoo, které si za 30 milionů dolarů koupilo i dnes stále velice populární Flickr. O rok dříve Google zaplatil za Picasu 5 milionů dolarů.

Částka jedné miliardy dolarů se jeví závratně také v dalším měřítku: Facebook v loňském roce vygeneroval příjmy ve výši „pouhých“ 4 miliard dolarů a i když by toto číslo letos mělo povyrůst, stále se jedná o značný nepoměr. Současné tržní ohodnocení celé Zuckerbergovy firmy se však v současné době pohybuje okolo hranice 100 miliard dolarů. Facebook si tak Instagram pořídil za jedno procento své tržní kapitalizace.

Facebook jsou fotky, hodně fotek

Ač se odkupní částka může jevit jako přemrštěná a neodůvodnitelná, faktem zůstává, že Facebook službu typu Instagram potřeboval. Jde o strategickou investici, která by největší sociální síti světa měla do budoucna zajistit stabilní pozici na trhu. Z jednoho prostého důvodu: Facebook je postavený především na fotkách.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jednoduché ovládání, efekty a sociální síť. Instagram sklízí u uživatelů úspěchy.

Rychlý růst Zuckerbergova dítka byl umožněn především díky sdílení fotografií a vzájemné sociální interakci. Z Facebooku se postupem času stala největší světová platforma na sdílení a prohlížení fotografií. V současné době na tuto sociální síť uživatelé každý den nahrají kolem 250 milionů fotek a 20 procent z celkových 800 milionů uživatelů alespoň jednou denně nějakou fotku okomentuje a „olajkuje“.

„Poskytovat nejlepší možné sdílení obrázků je jeden z důvodů, proč má tolik lidi Facebook rádo,“ zmiňuje se zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg ve svém prohlášení. Obrovská popularita sdílení obrázků je ostatně důvod toho, proč už je několik týdnů možné na Facebook nahrávat obrázky ve vysokém rozlišení a je umožněno si je prohlížet v režimu celé obrazovky.

Jenže svět desktopového prohlížeče přestává být pro fotky hlavním teritoriem. Čím dále více uživatelů chce pořízené snímky sdílet okamžitě a jednoduše ze svého chytrého telefonu a ze stejných zařízení je chtějí také prohlížet. Podle několika odhadů a analýz navíc už v roce 2013 budou uživatelé po celém světě využívat více chytrých mobilních zařízení, než klasických počítačů a notebooků. A zhruba polovina současných uživatelů Facebooku už k této službě přistupuje přes mobil nebo tablet.

Pohlcení rostoucí konkurence

Facebook se tak musí snažit, aby hrál významnou roli nejenom na desktopu, ale především v mobilním světě. Ovšem v oblasti fotografií mu to prozatím příliš nejde. V jeho případě je sdílení fotografií zbytečně komplikované, neohrabané a její nahrání zabere hodně času. V případě Instagramu je tomu úplně jinak – stačí pár klepnutí a fotka je online.

Instagram je aplikace, která primárně pracuje především s chytrými telefony a Facebooku v ní rostla hodně silná konkurence. „Koupit si za 1 procento své tržní kapitalizace konkurenta a dost možná pokořitele stěžejní funkce je pro Facebook celkem levné,“ myslí si Robin Raszka ze společnosti Tapmates, který v současné době v New Yorku pracuje na startupu Piictu, jenž se stejně jako Instagram zabývá sdílením fotografií.

Klepněte pro větší obrázek
Mobilní zařízení budou v budoucnu dominovat. Facebook by chtěl být u toho.

Facebook tak získal svého potenciálního pokořitele v oblasti sdílení fotografií přes mobily. Za příjemný bonus je možné považovat už více než 30 milionů uživatelů, které Instagram zhruba během roku a půl stihl posbírat. „Facebook posílí svůj mobilní rozsah a získá mezi uživateli velice oblíbenou značku,“ tvrdí Raszka.

„Další možné vysvětlení je, že Facebook Instagram raději koupil sám, než kdyby ho koupil někdo jiný,“ odhaduje mladý designér. Pro Facebook by bylo nepříjemné, kdyby se Instagramu zmocnil například Google, který se v oblasti sociálních sítí snaží uspět s Google+. Google a Facebook spojuje také další věc – prioritou obou společností do dalších let jsou mobilní služby, což ostatně koresponduje s již zmiňovaným nárůstem počtu mobilních zařízení a uživatelů.

Rostl jako z vody

Instagram se nicméně stal silným pojmem díky velice rychlému růstu. Ještě v lednu roku 2011 měl milion uživatelů a v prosinci téhož roku už jich bylo 15 milionů. Letos už se toto číslo vyšplhalo na 30 milionů, a to ještě předtím, než byla do oběhu uvolněna kromě aplikace pro iOS také verze pro Android. Tu si během prvních 6 dnů stáhlo přes 5 milionů uživatelů a očekává se, že toto číslo velice rychle poroste.

Co bude s Instagramem dál, se prozatím neví, určité indicie ale předhodili sami představitelé obou zainteresovaných společností. „Je důležité zmínit, že Instagram nikam neodejde,“ upozorňuje na blogu spoluzakladatel a výkonný šéf mladé služby Kevin Systrom. „Aplikace zůstane taková, jak jí znáte a jak jí milujete,“ dodává. K těmto tvrzením se na svém facebookovém profilu připojuje také Mark Zuckerberg. „Musíme být opatrní a pečliví v budování a ponechání silných stránek a funkcí Instagramu, namísto toho, abychom službu pouze integrovali do Facebooku,“ píše.

Klepněte pro větší obrázek
Facebook je nadotovaný investicemi, v loňském roce ale prozatím vydělal necelé 4 miliardy dolarů.

Facebook bude moci svému novému projektu poskytnout například silné inženýrské a technologické zázemí a je pravděpodobné, že službu přenese ze současného cloudu u Amazonu na vlastní technologie a servery.

Obavy z dalšího fungování Instagramu sdílí především jeho skalní fanoušci a odpůrci Facebooku, který má ve zvyku koupené projekty ukončovat a z akvizice si brát pouze dobré technologie a lidské zdroje, což názorně předvedl například u geolokační služby Gowalla konkurující Foursquare. Ve vzduchu se ale vznáší také další věc – zda tak vysoké ohodnocení, kdy Facebook zaplatil kolem 600 dolarů za jednoho uživatele, nevytváří další bublinu.

Instagramu je vytýkáno, že neměl žádný obchodní model a prakticky nevěděl, jak bude vydělávat peníze. Současných 13 zaměstnanců produkt vyvíjelo a provozovalo z investic přesahující 50 milionů dolarů, ke kterým se minulý týden připojila další padesátimilionová investice od investičních skupin Sequoia Capital, Thrive Capital a Greylock Capital. Tato nová dávka firmu ohodnotila na 500 milionů dolarů.

Nechat se koupit jako obchodní model

Robin Raszka si ale nemyslí, že by Instagram obchodní model neměl. Měl, ale poněkud odvážný. „Každý startup má obchodní model, který se představuje investorům. Modelem Instagramu byla akvizice. Naplnil se grandiózně,“ popisuje.

Klepněte pro větší obrázek
Za rok a půl k miliardě dolarů. Instagram si splnil americký sen.

Tyto praktiky jsou ovšem zahráváním s ohněm a reflektují chování značného množství podnikatelů a investorů v Silicon Valley. V tomto případě vznikají startupy, které nemají v popisu práce vydělávat peníze, ale především sbírat uživatele a získávat investice od spekulativních investorů. Ti pak doufají, že kolem celého projektu vytvoří dostatečné povědomí, zvýší jeho cenu a celé se to pak podaří úspěšně prodat. V případě Instagramu byla tato sázka velice úspěšná. „Facebook si to prostě mohl dovolit a nabídl cenu, na kterou Instagram kývnul. Není v tom žádná věda,“ konstatuje Raszka.

Facebook každopádně z několika lidí kolem Instagramu udělal dolarové milionáře. Kevin Systrom si se svým 40procentním podílem přijde na největší částku a zkrátka nepřijde také spoluzakladatel firmy Mike Krieger, kterému patří 10 procent. Největším investorem je fond Andreessen Horowitz s rovněž 10procentním podílem a na podíly se může těšit například spoluzakladatel Twitteru a Square Jack Dorsey.

V něco podobného doufá také Robin Raszka, jehož Piictu se ostatně řadí mezi zmiňovaný typ startupů s akvizičním obchodním modelem. Piictu rovněž pracuje jako mobilní sociální síť s fotografiemi a počítá s podobným obchodním scénářem, jaký vyšel Instagramu. „Podobný scénář, jakým si prošel Instagram, je něco, kam bychom v budoucnu mohli zamířit,“ doufá Raszka. „Úspěch Instagramu je výborný signál pro ostatní foto aplikace,“ věří.

Něco na tom možná bude. „Včera jsme v Tapmates od Facebooku dostali už druhou nabídku,“ říká tajemně Raszka. Více informací okolo celého startupování přineseme příští týden v dalším vydání pořadu Connected, jehož hostem bude právě český startupista a designér.

Kevin Systrom společně s jeho týmem míří do Facebooku, kde už několik let mohl být. Mladý podnikatel totiž ještě za dob studií na Stanfordu dostal nabídku od Marka Zuckerberga, aby s ním šel Facebook v úplných počátcích tvořit. „Naneštěstí jsem se rozhodl, že zůstanu ve škole a bylo to jedno z těch rozhodnutí, za kterými se pořád ohlížím. Bylo by úžasné být součástí velikého růstu Facebooku, ale tehdy to bylo poprvé, co jsem ty týpky kolem celého projektu poznal,“ řekl Systrom dříve magazínu Fast Company. Při svém současném výdělku už ale ničeho litovat nemusí, i když je možné, že jako jeden ze zakládajících členů by si při IPO, které Facebook chystá na příští měsíc, mohl vydělat velice podobné a možná ještě větší peníze.

Výkonný šéf Facebooku odmítá, že by do budoucna utrácel další stamiliony až miliardy dolarů za další firmy. „Toto je pro Facebook významný milník, protože je to poprvé, co jsme koupili produkt a společnost s takovým množstvím uživatelů. Nemáme plány uskutečňovat další podobné kroky,“ jasně Zuck zdůrazňuje ve svém prohlášení. 

Diskuze (33) Další článek: Originálně zneužitý Twitter: Animace z textových zpráv

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,