Proč Microsoft koupil za 1,2 miliardy dolarů Yammer

Microsoft za 1,2 miliardy dolarů koupil firemní sociální síť Yammer. Získal nejenom samotný produkt, který propojí se svými produkty, ale také talenty a hru o budoucnost.

Na vlnu firemních sociálních aplikací naskakuje také největší světový softwarový hráč Microsoft. Ten po několika dnech neoficiálních spekulací finálně potvrdil, že za 1,2 miliardy dolarů v hotovosti kupuje společnost Yammer. Tento „Facebook pro firmy“ integruje do několika svých současných produktů, v začátcích podchycují výrazný trend a zároveň získávají talenty, kteří Microsoft pomohou směřovat v éře cloudu.

Yammer se v základním rozhraní skutečně nejvíce podobá Facebooku. Uživatelé v rámci této sociální sítě mohou vkládat příspěvky, obrázky, videa, ankety a další obsah a ostatní pak mohou na tento obsah reagovat. Produkt čtyři roky staré společnosti je ale plně přizpůsobený potřebám firem, je tedy možné například sdílet a editovat dokumenty, vytvářet pracovní skupiny, posílat zprávy a to nejenom z počítače, ale také z mobilních zařízení. To všechno formou služby v cloudu.

Když do práce nastupuje internetová generace

Firemní sociální sítě určené pro spolupráci a další aktivity začínají hrát ve světě podnikového softwaru velice důležitou roli. Podle průzkumu analytické skupiny IDC výrobci tzv. social softwaru v loňském roce zaznamenali dvouciferné růsty příjmů. Konkrétně Yammer v roce 2011 vyrostl o 132 procent, když vykázal příjmy přesahující 22 milionů dolarů.

Teprve 4 roky starou službu používá přes 200 tisíc firem se zhruba 5 miliony uživatelů. A to je řeč pouze o jedné společnosti, Yammer má několik dalších a velice silných konkurentů. Zřejmě nejviditelnější z nich je rovněž mladý projekt Jive, který je od prosince loňského roku kótován na newyorské burze.

Vedle podobných nezávislých projektů jako jsou Yammer nebo Jive se ale o slovo v oblasti sociálního softwaru hlásí také zavedení giganti, kteří si nechtějí rychle se prosazující trend nechat ujít. Oracle před pár dny spustil Oracle Cloud, jenž kromě klasických aplikací převedených do prostředí cloudu nabízí také funkce sociální a kolaborační sítě. Sociální síť nazvanou Chatter nabízí od začátku cloudový Salesforce.com a pomocí akvizic v této oblasti rostou také virtualizační značky VMware a Citrix.

Nástup nových komunikačních a pracovních nástrojů do firemního prostředí se shlukuje pod pojmem „konsumerizace IT“. Uživatelé si do práce přenášejí návyky, které mají ze soukromých životů. Chtějí využívat například vlastní tablety a chytré telefony, ale také cloudová úložná zařízení a komunikovat chtějí podobně, jako na Facebooku nebo Twitteru. Tento trend je realitou, ne pouze vysněnou utopií, což dokazuje například to, že většina největších firem z prestižního žebříčku Fortune 500 podobné nástroje používá.

Nastoupil i Microsoft

Microsoft stál doposud bokem. Nějakou dobu sice pracoval na projektu OfficeTalk, který měl být alternativou právě k Yammeru a dalším, nakonec se ale po něm slehla zem. Populární firemní nástroj SharePoint, jehož už Redmond prodal 125 milionů licencí, prvky sociální sítě obsahuje, klasickou sociální sítí ho ale nazvat nelze. Navíc tak úplně nepasuje do formy klasického veřejného cloudu.

Klepněte pro větší obrázek
Na sociální a cloudovou budoucnost. Zleva: šéf Microsoftu Steve Ballmer, spoluzakladatel a šéf Yammeru David Sacks a ředitel divize Office v Microsoftu Kurt DelBene.

Díky Yammeru už bokem nestojí ani Redmond. Firmě se díky širokému portfoliu nejenom firemních aplikací otevírá obrovský manipulační prostor, jak s největší akvizicí od koupi Skypu za 8,5 miliardy dolarů naložit. „Microsoft bude pokračovat v investicích do Yammeru a bude ho podporovat jako samostatnou službu pod mým dohledem,“ naznačuje budoucí vývoj služby její dosavadní výkonný šéf a spoluzakladatel David Sacks. „Současní zákazníci Yammeru budou i nadále dostávat to, na co jsou zvyklí. V průběhu času navíc dojde k užšímu propojení s SharePointem, Office 365, Dynamics a Skypem.“

V praxi je tak možné očekávat to, že Microsoft Yammer ponechá tak, jak funguje a navíc zajistí jeho další rozvoj, zároveň ho ale propojí se svými produkty. Yammer například dobře spolupracuje s aplikacemi SAPu a nyní to půjde možná ještě lépe s konkurenčním Dynamics od Microsoftu. Sdílení a editace dokumentů se vylepší díky cloudovým Office 365 a SharePointem, komunikovat bude možné i s uživateli Skypu a Lync a tak dále. Propojení s Yammerem se zároveň dočká kancelářská sada Office.

Podobná role jako u Skypu

Ballmerův tým zároveň stojí před výzvou, jak Yammer co nejlépe zpeněžit. Služba má v současné době zaregistrováno přes 4 miliony uživatelů, placené prémiové členství ale využívá pouze 20 procent z nich. Microsoft by toto číslo mohl výrazně navýšit, disponuje totiž ohromnou prodejní sílou a mnoha kanály. Steve Ballmer navíc v konferenčním hovoru s novináři dodal, že se mu líbí současný model Yammeru a bude chtít do jeho prostředí implementovat více nových možností. Co přesně tím myslel, nespecifikoval.

Klepněte pro větší obrázek
Yammer i nadále poběží jako samostatná služba, zároveň ale dojde k postupné integraci s produkty Microsoftu.

Vynaložené 1,2 miliardy dolarů v každém případě nejsou pouze otázkou produktu a technologií. Microsoft si zároveň s tím koupil 350 talentovaných zaměstnanců, kteří žijí cloudem a z jejichž práce bude moci Microsoft těžit také v dalších produktech. Stejně tak bude moci rychleji reagovat na to, kam se ubírá trh a podchycovat nové trendy.

Koupě Yammeru je v mnohém podobná koupi Skypu. Této komunikační platformě Microsoft nechal velikou volnost a Skype i nadále vzniká více méně odděleně. Firma samozřejmě produkt integruje do svých služeb a do Skypu prodává reklamu, větší zásahy ale neproběhly. Redmond navíc získal populární značku.

Akvizice Yammeru by měla proběhnout podobně. Zaměstnanci se nebudou muset stěhovat ze sídla v San Franciscu do Redmondu a i když budou oficiálně spadat do divize Office pod vedení Kurta DelBeneho, zodpovídat se budou stále dosavadnímu vůdci Davidu Sacksovi.

Analyzovat sociální data

Nejenom komunikace skrze firemní sociální sítě je ale jeden veliký trend. Tím dalším je analýza nestrukturovaných dat a práce s daty a uživateli na sociálních sítích jako jsou Twitter, Facebook, blogy a další. Firmy stále více kupují nástroje, které dokážou zjistit, jak se o nich mluví, co zákazníci chtějí, umí vše analyzovat a propojit s finančními, obchodními a dalšími aplikacemi.

Klepněte pro větší obrázek
Uživatelé milují svůj Dropbox a Facebook a chtějí je používat také ve firmách. Firmy to zaměstnancům chtějí umožnit, ale nechtějí, aby se firemní data zpracovávala na veřejných službách. Proto vznikají firemní facebooky, dropboxy a další služby.

Také v této oblasti už se kromě mnoha nových startupů začínají angažovat zavedené značky a obří konkurenti Microsoftu. Oracle vynaložil miliardy na koupi RightNow, Vitrue a Collective Intellect, SAP nasypal podobné peníze do firem jako Ariba a SuccessFactors, Salesforce.com koupil Buddy Media či Radian6, obří investice plánuje IBM a do hry vstoupilo také Adobe.

Microsoft zde prozatím chybí, pokud se nepočítá jeho práce s daty v rámci SQL Serveru 2012, a nejsou ani náznaky toho, že by se to mělo měnit. Průzkumy ukazují, že marketingová a obchodní oddělení budou mít během několika let vyšší rozpočty na nákup softwaru než samotná IT oddělení, a firmy se tomu přizpůsobují.

V Redmondu jsou v tomto ohledu alespoň podle našich informací spíše opatrnější. „Myslíme si, že takovéto získávání a třídění dat jednou narazí například na legislativu. Byznys postavený pouze na datech nemusí mít pevné základy,“ komentuje situaci pro Connect.cz šéf tuzemské pobočky Microsoftu Roman Cabálek.

Více podrobností o tom, jak Microsoft s Yammerem, daty a sociálními sítěmi naloží, chybí. Steve Ballmer, David Sacks i Kurt DelBene v konferenčním hovoru s novináři nechtěli nic blíže komentovat a předkládali spíše marketingově pojaté fráze. Pro samotný Yammer je nicméně akvizice dobrým exitem. Za 4 roky fungování získal investici ve výši 142 milionů dolarů, což ho ocenilo na 500 až 600 milionů dolarů. Odkupní cena 1,2 miliardy je tak zhruba dvojnásobná a odpovídá například tomu, jakou hodnotu má na burze konkurenční Jive.

Témata článku: Microsoft, Byznys, Sociální sítě, Akvizice

6 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Michal Svatos 27. 6. 2012 9:42:13
    RIP Yammer...
  • pytrisss 27. 6. 2012 8:33:37
    Nemuzu si pomoct, ale pripada mi, ze microsoft se rozhodl koupit si listky...