Prodej potravin online už je v Česku byznys za miliardy

Internetové nakupování zažívá v Česku nebývalý rozkvět. Výjimkou ale dosud byly potraviny. Pole neorané, skýtající ovšem šanci na miliardový byznys, začíná přitahovat pozornost.

Internetové nakupování zažívá v Česku nebývalý rozkvět. Výjimkou ale dosud byly potraviny. Pole neorané, skýtající ovšem šanci na miliardový byznys, začíná přitahovat pozornost. Nejsilnější nástup v on-line nákupech potravin má zatím jako jediný z velkých řetězců Tesco. Příležitost ovšem větří také úspěšní internetoví podnikatelé typu Tomáše Čupra a investorské skupiny Miton s projektem Rohlik.cz, objevují se startupy jako Nákup jedna dvě.

„Jídlo, nápoje a drogerie se sice stále ještě nakupují – i v rámci české internetové populace, kterou dnes tvoří už téměř tři čtvrtiny Čechů – především v kamenných prodejnách. Ale ani tyto rychloobrátkové kategorie zboží nejsou do budoucna před internetem zcela v bezpečí,“ uvedla výzkumná společnost Incoma GfK ve studii Incoma FutureBuy 2013.

Předpověď analytiků se podle všeho naplňuje. „Zájem o službu každým měsícem roste. Pokud srovnáme první pololetí letošního roku s rokem 2013, prodeje se zvýšily o 56 procent,“ sdělil mluvčí řetězce Tesco Jiří Mareček.

Prodávat se ziskem je složitější

Přesná čísla o útratách za potraviny na internetu ale chybí. Český statistický úřad až do takovéto hloubky maloobchodní tržby nesleduje. Jen studie opírající se o údaje z roku 2010 uvádí, že potraviny a potravinové doplňky tvořily tři procenta útrat na internetu. Již tehdy však tento malý podíl dělal ročně dohromady zhruba jednu miliardu korun.

Klepněte pro větší obrázek

Aktuální stav trhu naznačuje Tesco. Z internetového prodeje potravin má nyní dvě procenta tržeb, což za poslední finanční rok dělá necelou miliardu. Je tedy zřejmé, že celý trh se už posunul hodně nad tuto hranici.

Zatímco elektronika či kontaktní čočky se už přes internet nakupují zcela běžně, potraviny z e-shopů jsou stále ve světě on-line nakupování popelkou. Na vině jsou hlavně praktické problémy spojené s logistikou. A také fakt, že lidé jsou zatím zvyklí nakupovat potraviny osobně.

„Internetový prodej potravin vyžaduje výkonný logistický řetězec. Prodávat například čerstvé potraviny přes internet se ziskem je podstatně složitější než například elektroniku nebo jiné spotřební zboží, které stačí pouze vyskladnit,“ vysvětluje mluvčí Globusu Pavla Hobíková, proč se tento řetězec v blízké době do e-shopu pouštět nebude.

Za objektivními překážkami je ovšem také problém v hlavách zákazníků. „Lidé jsou zvyklí si potraviny vybírat očima a zkontrolovat kvalitu, která se od té na fotografii v e-shopu může lehce i více lišit,“ uvedla mluvčí řetězce Billa Lucie Borovičková. Přesto však právě Billa patří mezi řetězce, které spuštění e-shopu plánují. Podobný krok nevylučuje ani Kaufland. Budou však mít hodně práce s tím, aby dohnali náskok Teska.

Nástup nových projektů

Jeho on-line obchod funguje již od začátku roku 2012. „V současné době pokrýváme službou Tesco Potraviny on-line 35 procent populace České republiky a tento podíl se chystáme navýšit rozšířením o další lokality,“ poznamenal mluvčí řetězce Jiří Mareček. Ještě letos na podzim chce Tesco přibrat další krajské město, expanzi plánuje rovněž na příští rok.

 

Lidé jsou zvyklí si potraviny vybírat očima a zkontrolovat kvalitu, která se od té na fotografii v e-shopu může lehce i více lišit Více na: http://zpravy.e15.cz/byznys/obchod-a-sluzby/prodej-potravin-on-line-uz-je-byznys-za-miliardy-1117675#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink.

 

Ještě starší než e-shop Teska je internetový obchod Potravinydomu.cz, který provozuje společnost KBJ Velkoobchody. Ta se původně zaměřovala jen na zásobování jiných potravinářů. V případě jejího obchodu zatím pokrývá především širší okolí Prahy. Právě tento e-shop se ale stal dosavadním hlavním partnerem startupu Nákup jedna dvě.

Na Prahu a nejbližší okolí je zatím omezený rovněž projekt Rohlik.cz. Internetový supermarket zakladatele Slevomatu Tomáše Čupra, skupiny Miton a dalších investorů sází na dovoz potravin z Makra. Plán na expanzi za hranice metropole však je již hotový. „Do konce roku se chystáme pokrýt další města,“ řekl deníku E15 Čupr.

Další strategií on-line obchodníků je v současnosti populární zaměření na potraviny s příběhem, nejlépe od malovýrobců. Právě toto zaměření má například projektu Nákup jedna dvě pomoci se vystříhat sebevražedné konkurence s Teskem či Makrem. „Rádi bychom využili zájmu o lokální potraviny,“ uvedl spolumajitel firmy Václav Čapek.

Václav Čapek: Nákupní seznam budeme diktovat ledničce

Když programátoři a IT nadšenci zakládali start-up Nákup jedna dvě, netušili, na kolik obtíží narazí. Přesto se nenechali odradit, protože se svým virtuálním domem potravin větří unikátní tržní příležitost. Při pátrání po podobných nákupních aplikacích ve světě prý totiž na podobné nenarazili, tvrdí spolumajitel start-upu Václav Čapek.

Klepněte pro větší obrázek
Václav Čapek, Nákup jedna dvě.

Proč se zatím internetové nakupování potravin moc nechytlo?

Před časem jsme si dělali průzkum, který měl za cíl odhalit bariéry v internetovém nakupování potravin. Velká skupina lidí má silně zakořeněný pocit, že si potraviny musí vybrat osobně. Negativně funguje také obava, že jim obchodník nezašle čerstvé potraviny.

Takže problém je jen v hlavách lidí?

Nejen to. Naše původní vize byla zjednodušit rodinné nakupování. Rychle jsme však pochopili, že vytvořit projekt pro elektronické nakupování potravin je mnohem obtížnější než u jiného zboží, a to hlavně kvůli logistice.

Co je na prodeji potravin přes internet tak složité?

Dva příklady za všechny. Čerstvě upečený chleba a mrazenou rybu nemůžete jen tak hodit do jedné igelitky. A bublinková voda je z pohledu kurýra nebezpečná zásilka, protože kdyby náhodou praskla, tak mu vykropí celé auto.

Nyní fungujete jako virtuální dům potravin, který sdružuje nabídky od různých dodavatelů. Kde a kdy se zboží z různých stran potká, aby dorazilo k zákazníkovi?

Zatím je to tak, že z každého obchodu přijde přímo zákazníkovi zvláštní balík. Což je ovšem postup, s nímž se můžete nyní setkat i u takového Amazonu. Ve druhé fázi spolu s kurýry sdruženou logistiku připravujeme. Klíčové je především to, aby byly u zboží zachovány skladovací i teplotní řetězce.

Nepřicházíte s křížkem po funuse? Různé nakupovací aplikace už přece fungují.

Jsou tu různé aplikace na slevy, které vám vyhledají akční ceny. Aplikace vám hrdě spočítá, že ušetříte stokorunu, ale už vám neřekne, že musíte jet do čtyř různých supermarketů, což prodraží dopravu. Co se týče našeho konceptu virtuálního domu potravin zaměřeného na kvalitní potraviny, speciální potraviny a potraviny s původem, jsme pravděpodobně průkopníci, protože s podobným konceptem jsme se nesetkali ani ve světě.

Na jaké mety cílíte?

Naší dlouhodobou vizí je, že do zařízení připevněného na ledničce nadiktujete nákupní seznam a zboží vám zanedlouho přijede domů. Takové zařízení by mohli využívat i lidé, kteří mají bariéru vůči smartphonům. Také bychom rádi propojili náš projekt s internetovými kuchařkami a případně i s papírovými kuchařkami přes QR kódy. Naše aplikace totiž funguje jako běžný nákupní seznam a každý recept přece začíná seznamem surovin.

Sháníte investora?

Ano, investicím jsme otevření. Na projektu už pracujeme rok a půl, což je v internetové branži poměrně dlouho. Zatím nás to stálo jednotky milionů. Další vývoj si vyžádá větší investice do logistiky a marketingu, což již sami neutáhneme. Současně víme, že by investor mohl projekt výrazně nakopnout dopředu.

Diskuze (6) Další článek: Dell předvedl nejtenčí tablet na světě: 6 mm tenký a s 3D foťákem

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,