Tajný projekt Titan, pod kterým se skrýval elektromobil od Applu, se stal naprostou senzací do té doby, než se objevily informace, že Apple přerušil práce na samotném automobilu a začal se soustředit hlavně na autonomní a další systémy. Nyní na povrch unikly neoficiální informace o tom, jaké problémy projekt provázely a proč k takovému stavu došlo. Dočkáme se jednou auta od Applu?
Snil o něm už i Steve Jobs
Elon Musk v rámci Tesly ukázal, že přichází revoluční změna v automobilovém průmyslu – přechod na elektromobily. Díky tomu se otevírá okno pro vstup nových inovativních hráčů, kteří dokáží potenciálně porazit i zaběhlé automobilky, kterým přechod bude trvat déle, mají zájem o udržení stávajícího stavu a hlavně nemají tak agilní vývoj ve velmi důležitých kategoriích – softwaru a platformách.
9 elektromobilových startupů, které chtějí porazit Teslu
V roce 2008, kdy Tesla představila první Model S a zároveň rok po představení prvního iPhonu, se dle Tonyho Fadella, který byl v té době v Applu šéfem pro iPody, Steve Jobs velmi zajímal o možnost vývoje elektromobilu značky Applu. Masivní úspěch iPhonu a fokus na nový trh ale nejspíše tento nápad odsunul na později.
Projekt Titan startuje
S projektem pod kódovým označením „Titan“ se začalo bohužel až po Jobsově smrti, konkrétně koncem roku 2014, kdy Tim Cook start a rozpočet oficiálně schválil a přidělil bývalého inženýra z Fordu - Steva Zadeskyho - na pozici výkonného ředitele.
Během roku 2015 se objevilo několik informací, které potvrzovaly to, že Apple začal na vlastním elektromobilu pracovat. I sám Tim Cook se oficiálně vyjadřoval k tomu, že automobilový průmysl čeká velká změna – větší důležitost softwaru, přechod na elektrický pohon a autonomní řízení. Dle několika velkých amerických deníků se také uskutečnily schůzky Applu a několika společností, které se pohybují v oblasti autonomního řízení.
Tim Cook přiznal, že Apple pracuje na softwaru pro autonomní vozidla
Následující rok potvrdil vývoj automobilu Applu i Elon Musk z Tesly, podle jehož slov je velmi těžké utajit projekt, na který někdo najal tisíc nových specializovaných inženýrů. Apple se v roce 2016 začal zajímat i o nabíjecí stanice, které jsou vekou konkurenční výhodou Tesly, protože je rychle rozšiřuje po celém světě. Superchargery umožňují extrémně rychlé nabíjení a jsou tak důležité jako základní infrastruktura pro cestování na větší vzdálenosti.
Zmíněný Steve Zadesky bohužel odešel z Applu a tím pádem i z celého vedení projektu v lednu roku 2016 a byl nahrazen bývalým šéfem z automobilky Mercedes-Benz – Johannem Jungwirthem. V polovině roku Apple najal také Dana Dodge, který měl u BlackBerry na starost vývoj operačního systému QNX.
Jak to auto má vlastně vypadat?
Ke konci roku 2016 už se dle neoficiálních informací začaly projevovat odsouvané problémy a došlo k přerušení vývoje samotného elektromobilu a zaměření nejdříve na jeho softwarovou část, do které patří operační systém auta (CarOS) i autonomní systém řízení a další prvky.
Důvody lze shrnout jednoduše – chybějící vizionář, který by celý projekt táhl nekompromisně dopředu k jasnému cíli. Takovým byl v Applu Steve Jobs. Místo toho se v Applu dělaly spíše dílčí pokusy a nikdo vlastně neměl jasnou představu o výsledku.
Dle informací webu The New York Times například tým inženýrů Applu vyvíjel i zcela nový systém kol ve tvaru koule, které mohou rotovat na jakoukoli stranu. Technologie funguje na bázi toho, že jsou kola „koule“ řízena pouze elektromagneticky a tím pádem jejich volná rotace umožňuje ještě více zvýšit bezpečnost vozu na vozovce (natáčení v zatáčkách či smyku, u klasických kol to v omezené míře má třeba Renault v rámci technologie 4Control) a také neomezený pohyb při parkování a podobně.
Koncept elektromagneticky řízených kol ve tvaru koule ukázal minulý rok Goodyear:
Apple chtěl rovněž vymyslet nový systém LIDARu, který je bohužel v současné generaci „nevkusný“ – přece si nemyslíte, že by Apple vypustil na trh vlastní elektromobil, který by měl na střeše nějaký šílený maják. V tom má Tesla například zcela jiný přístup – přešla na systém integrovaných kamer a radaru, žádný LIDAR nepoužívá.
Inženýři Applu dokonce vyvinuli i speciální extrémně tichý systém automatického zavírání dveří a podobné vymoženosti, zkrátka i ty nejmenší detaily, na které jsme u Applu zvyklí.
Vývoj tak šel opravdu od „podlahy a kol“, ale tým se bohužel nedokázal rozhodnout na zásadní věci – bude auto už plně autonomní a tedy bez volantu a pedálů (tuto volbu chtěl například Jony Ive), nebo bude ještě umožňovat i manuální řízení, kterou prosazoval původní šéf projektu? I přes to, že by auto nespatřilo světlo světa dříve než v roce 2020, je to těžká volba, se kterou souvisí spoustu dalšího vývoje.
Deset let bez Steva Jobse. Deset stránek neobyčejného člověka
Nerozhodnost se projevovala i na samotném softwarovém základu – bude Apple používat pro vývoj vlastní nový jazyk Swift, nebo starý osvědčený C++?
Na tomto příkladu je vidět, že ať už je projekt jakýkoli a má být dostatečně ambiciózní a inovativní, potřebuje silného vůdce, který rozhodne ty nejdůležitější věci. Myslím, že se Stevem Jobsem v pozadí by tato nerozhodnost nenastala, jak by to ale bylo, se už bohužel nedozvíme.
Restart a zaměření na software
V polovině roku tak došlo k rozhodnutí, že se hardwarová a výrobní část minimalizuje a vývoj se začne soustředit hlavně na samotný autonomní systém řízení a další softwarové prvky, které mají zahrnovat i rozšířenou realitu a podobně.
Došlo k takovém restartu projektu, rovněž k propouštění lidí a do vedení se dostal dlouhodobý osvědčený šéf hardwaru v Applu – Bob Mansfield. Apple letos v dubnu získal licenci na testování autonomních systémů na reálných silnicích, což už bylo několikrát zachyceno. Apple je testuje v rámci automobilu Lexus RX 450h, což je SUV.
Tim Cook přiznal, že Apple pracuje na softwaru pro autonomní vozidla
Apple bude v rámci testování provozovat systém s označením PAIL (Palo Alto to Infinite Loop), který bude automaticky a bez řidiče převážet zaměstnance mezi starým a novým kruhovým sídlem. K tomu prý využije integraci vlastního autonomního systém s nějakým běžným vozem od cizí automobilky.
Apple je pozadu, ale může to dohnat
Dle neoficiálního zdroje, který měl možnost vidět jak řešení autonomního řízení od Googlu a Applu, je Apple asi tři roky pozadu za Googlem. To rozhodně není dobrá zpráva, ale dalo se to čekat. Google začal s vývojem už před mnoha lety. Každopádně s příchodem hlubokých neuronových sítí už není problém zrychlit učení i s omezeným množstvím dat a vznikají i firmy, které se soustředí jen na sběr dat, které pak dále prodávají. Samotné trojrozměrné snímání by se dalo přirovnat ke klasickým mapám, které se rovněž dají koupit a nad kterými můžete postavit vlastní aplikaci, navigaci a podobně.
Samořízená auta nebudou muset najet miliardy kilometrů, aby se naučila řídit. Vědci vymysleli jednodušší řešení
Objevily se i chytré algoritmy, které snižují potřebu velkého množství dat v oblasti miliardách najetých kilometrů, což přihrává tomu, že náskok Googlu nehraje tak velkou roli, jak by se mohlo zdát. Lze ale předpokládat, že Google a Tesla budou mít v datových podkladech náskok minimálně ještě pár let.
Dočkáme se Apple Car?
Odpovědět na tuto otázku je poměrně složité, protože s příchodem autonomních systémů přichází i velké změny v oblasti použití automobilů. Nesmíme zapomínat, že Apple investoval miliardu dolarů do startupu DiDi, což je vlastně čínský Uber.
Apple nalil miliardu dolarů do čínské taxislužby
Zároveň se objevily i zprávy, že Apple začal spolupracovat s velkým čínským výrobcem z oblasti baterií pro elektromobily.
To by naznačovalo, že Apple Car jednou bude, otázkou je, kdy a v jaké formě. Pokud by chtěl Apple vyvinout autonomní systém a ten prodávat automobilkám, byl by jako Google nebo Microsoft, což neodpovídá jeho ověřené uzavřené strategii, kdy si hlídá jak hardware, tak i software.
Auta budoucnosti: V tomto se budete za pár let vozit
Pokud software a autonomní systém hraje důležitější roli než hardware, dává fokus nejdříve na něj logiku. Zjednodušeně řešeno, výrobu automobilu by si mohl objednat u nějakého velkého výrobce v Číně a bylo by to podobné jako v případě iPhonu a dalších zařízení. Apple bude vyvíjet design, software, několik důležitých hardwarových částí a vše to někde složí a vyrobí do finálního produktu.
S příchodem autonomního řízení je ale třeba myslet na to, že to také znamená masivní přechod od vlastnění auta k jeho pronájmu. Objeví se tak systémy, kdy budou elektromobily fungovat jako takové automatické taxíky, ale pochopitelně s extrémní nízkou cenou, takže budou výhodnější, než vlastní auto.
V tomto případě by dávala smysl investice Applu do DiDi, protože by mohl mít v budoucnu zajištěnou poptávku po luxusních autonomních převozech. Za vyšší luxus si ale připlatíte, což je u Apple samozřejmé.