Radiokomunikace plánují investice v datacentrech

České Radiokomunikace pod novým šéfem uvažují o změně názvu tak, aby odpovídal novému zaměření na datová centra a cloud. Plánují se akvizice a nové velké investice.

V Českých Radiokomunikacích (ČRa) reálně uvažují o tom, že změní název celé společnosti. „Když se bavím s lidmi, často si myslí, že jsme nějaký nefunkční státní podnik. To ale vůbec není pravda,“ vysvětluje v rozhovoru pro Connect.cz nový generální ředitel ne státní, ale soukromé firmy Michal Čupa. Možná budoucí změna názvu má ale i jiný důvod – Radiokomunikace prochází zásadní proměnou.

Slovo „radiokomunikace“ v názvu a frekvenční vlnky v logu už totiž brzy nemusí tvořit tu podstatnou část byznysu ČRa. Většinu tržeb společnosti sice stále tvoří služby spojené s televizním a rozhlasovým vysíláním, ve kterém firma dlouhou dobu prakticky držela monopol, nově nastoupivší šéf ale chce ČRa nasměrovat směrem k internetu a novým digitálním projektům.

Radiokomunikace před více než rokem otevřely datové centrum v Žižkovské věži, když se uvolnily prostory po přechodu na digitální vysílání. Projekt datacentra Tower zaznamenal úspěch. „První sál už je plně zaplněn, to se podařilo zhruba za rok,“ popisuje Čupa. „Teď se postupně plní nový druhý sál a už máme v plánu postavit další 2.“

Datová centra do českých regionů

Právě datová centra a na to navázaný Smart Cloud tvoří nejrychleji rostoucí část byznysu Českých Radiokomunikací. Výnosy z datových center jdou prudce nahoru, zatímco ostatní služby vzhledem k vývoji trhu spíše stagnují. „Datová centra a cloud se stávají významnou položkou našich výnosů a tento trend bude ještě akcelerovat,“ věří Čupa, který do vedení ČRa přišel z vedení Nokia Siemens Network.

Klepněte pro větší obrázek
Název už v budoucnu nemusí být odpovídající.

Radiokomunikace mají v budování datových center výhodu v tom, že vlastní množství objektů po celém Česku, ve kterých je po konci analogového vysílání prostor pro přebudování. Díky tomu je tak za relativně nízké náklady postavit bezpečné místnosti pro servery zákazníků. Firma tak postupně bude realizovat plány z loňského roku, které počítají s budováním dalších datových center v regionech – na řadě jsou Zlín, Ostrava, České Budějovice a Plzeň. Společnost chce během následujících 2 let do rozvoje svých datových center investovat desítky milionů korun.

Podle Čupy nemají ČRa o zákazníky nouzi, což ostatně naznačuje i rychlé rozšiřování prostor v Žižkovské věži. „Problém není získat zákazníky, ale dostatečně rychle přestavovat prostory,“ tvrdí. Zázemí Radiokomunikací používají zejména velké tuzemské banky, ale v Toweru už sídlí například také národní peeringový uzel NIX.

ČRa chtějí příklonem k IT projektům a službám více diverzifikovat svůj byznys tak, aby nebyl závislý pouze na televizním a rozhlasovém vysílání. Stejně tak ale má jít o přirozené navázání na tyto činnosti, protože i oblast televize bude v budoucnu na internetu čím dál více závislá. Tradiční televize si postupně osahávají různé internetové modely šíření videa (třeba Nova a Voyo.cz) a naopak internetové firmy míří směrem do videa (Seznam a chystané projekty). S příchodem DVB-T2 se navíc televize stane mnohem více interaktivní.

Fantastický byznys

To pro ČRa znamená nemalou příležitost. „Máme silné postavení v broadcastingu a chceme zákazníkům pomoci na internet,“ vysvětluje Michal Čupa, jež v minulosti vedl i českou pobočku Microsoftu. Představenstvo Radiokomunikací proto nedávno schválilo novou strategii, která s propojováním starého a nového světa počítá. „Vidíme v tom fantastický byznys.“

Klepněte pro větší obrázek
První místnost v Žižkovské věži už je zaplněna a plní se druhá. Brzy přibydou další 2.

ČRa se ostatně musí snažit. Pokud se stane pravdou to, že tradiční televizní vysílání šířené vzduchem v budoucnu nebude hrát takovou roli a velkou část koláče získá video obsah šířený přes internet, firmě to může nahlodat stále stěžejní byznys. „Doba se mění. Dříve jsme byli monopol, teď už nejsme. Byl analog, teď už není. Musím teď firmu dostat do 21. století,“ popisuje Čupa.

Radiokomunikace každopádně mají velkou výhodu v tom, že se v jedné firmě spojují 3 důležité oblasti – telekomunikace, televizní a rozhlasové vysílání a nově také datová centra. Tyto 3 segmenty spolu budou v budoucnu úzce spolupracovat a vedení ČRa je chce logicky spojit. Pojítkem má být mimo jiné i cloud.

ČRa provozují vlastní cloud nazvaný Smart Cloud a i když to není možné ověřit z žádných dostupných statistik, Čupa tvrdí, že jejich služba roste rychleji, než roste tuzemský cloudový trh. Radiokomunikace mají silnou základnu zákazníků, díky čemuž si mohou dovolit fungovat na nejdražší a zřejmě i nejvýkonnější kombinaci technologií – VMware, Cisco a EMC. Pod Čupovým vedením už ale začíná rovněž orientace na Open Stack, na kterém by v budoucnu mohly běžet méně náročné aplikace. „Open Stack aktuálně testujeme a na nasazení pracujeme s mými dřívějšími kolegy z Ruska,“ popisuje Čupa.

České Radiokomunikace chtějí jít v naplňování svých cílů i cestou akvizic jiných společností. „Ano, s akvizicemi počítáme,“ potvrzuje nový generální ředitel, specifický ale být nechce. Dodává pouze, že by mělo jít nejenom o firmy v Česku, ale také v zahraničí. Spolu s tím by mělo dojít rovněž na nová strategická partnerství. Partneři ČRa by například mohli prodávat cloudové služby a podobně.

Témata článku: Byznys, Cloud, Datacentra, Investice

1 komentář

Nejnovější komentáře

  • Mysel_1 4. 7. 2013 14:20:46
    S tim cloudem opatrne, at se zase za rok dva nemusi prejmenovavat. Takova...
Určitě si přečtěte

Veronika Brázdilová z Xeroxu: snažíme se zákazníkům ušetřit čas

Veronika Brázdilová z Xeroxu: snažíme se zákazníkům ušetřit čas

** Tisk i přes silnou digitální vlnu stále přežívá ** Trh tiskového hardwaru meziročně klesá velmi pozvolna ** U velkých firem roste přechod na pronájem a tisk jako služby

9.  12.  2016 | Javůrek Karel | 5