Rozhovor se šéfem IT ve Škodovce: Už dávno nejsme jen automobilka, měníme se v inovativní společnost

  • Mladoboleslavská automobilka má jedno z největších výpočetních center v Evropě
  • Obsahuje superpočítač na simulace i obří datová úložiště
  • V IT oddělení Škodovky pracuje 350 lidí

Za každou moderní průmyslovou firmou současnosti musí stát profesionální IT oddělení. Ve Škodě Auto počítače pomáhají s aerodynamikou, stojí v pozadí crash testů, ale dokážou nasimulovat i to, jak často byste měli svůj vůz umývat. „Simulovat a optimalizovat se dá téměř vše. Dokázali bychom využít pravděpodobně jakoukoli výpočetní kapacitu,“ tvrdí vedoucí útvaru IT Services ve Škodovce Petr Rešl. Ten odpovídal i na další otázky.

Škoda se v minulosti pyšnila nejvýkonnějším superpočítačem v České republice. Platí to stále?

V České republice nás s výkonem 1 400 TFLOPS přeskočilo Národní superpočítačové centrum v Ostravě. To je pro rozvoj vědy a vzdělání u nás skvělá zpráva. Už se těšíme, až k nám dorazí první absolventi se zkušenostmi s High Performance Computing. Stále ale zůstáváme největším výpočetním centrem v komerční oblasti ve střední a východní Evropě.

Kdo je Petr Rešl

Profesí je nyní informatik, ač to zpočátku vypadalo na kariéru v médiích. Při studiích na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze pracoval jako redaktor a produkční v soukromé televizi. Po promoci v ní setrval ještě nějaký čas a poté kývl na nabídku práce v mladoboleslavské automobilce. Během jednadvacetileté kariéry ve Škoda Auto vedl Multimedia tým, stál u zrodu pavilonu Škoda v Autostadtu ve Wolfsburgu, kde se při práci potkával s architektem a designérem Bořkem Šípkem, založil oddělení IT bezpečnosti, osm let řídil informační technologie pro oblast technického vývoje. Poslední tři roky je vedoucím oddělení IT Services, kde zodpovídá za kompletní IT infrastrukturu od mobilních telefonů až po datová centra. Od letošního července bude řídit IT pro oblast výroby a logistiky.

Jaký výkon tedy má váš nejrychlejší počítač?

Aktuální výkon našich HPC clusterů přesahuje 1 000 TFLOPS a na rozdíl od univerzitních center, financovaných z jednorázových grantů, navyšujeme výkon průběžně každý rok. Všechny servery jsou umístěny ve dvou firemních datových centrech přímo v centrále naší společnosti v Mladé Boleslavi. Jedná se o více než 70 racků. Sám výpočetní výkon však k úspěchu nestačí, stejně důležité je know-how a lidé, kteří umí masivní výpočetní kapacitu účelně využít.

K čemu jej vlastně využíváte a máte potřebu jeho výkon zvyšovat?

Největší nároky mají výpočty vnitřní a vnější aerodynamiky, simulace crash testů a ochrany chodců, dále strukturální výpočty, proudění a tepelná výměna v motorovém prostoru, ale provádíme například i simulace ohřívání, rozmrazování a špinění vozu. Generujeme také miliony fotografií ze 3D modelů pro internetový konfigurátor nových vozů. Denně se spouští tisíce úloh, které vytvářejí terabyty dat. Disciplín využívajících výpočetní kapacitu je dnes spousta. Simulovat a optimalizovat se dá téměř vše. Naši inženýři jsou velmi vynalézaví a dokázali by využít jakoukoli výpočetní kapacitu, důležitá je však efektivita a poměr cena/výkon.

Kterými dalšími technologiemi z oblasti IT se můžete pochlubit?

V nadsázce říkám, že všemi, které znáte. Najdete u nás téměř všechny nejmodernější IT technologie od všech světových výrobců. Naše datová síť překročila hranici 100 000 portů a propojuje přes 5 000 serverů, 14 000 PC a dalších 5 000 koncových zařízení ve výrobě. Vyvíjíme a provozujeme přes 800 aplikací a systémů pro 18 000 uživatelů. Testujeme stále nové možnosti, například prediktivní analýzy v prodeji i ve výrobě, drony v logistice nebo rozpoznávání obrazu. Intenzivně spolupracujeme i s vysokými školami.

Kam tak velké množství dat, které automobilka generuje, ukládáte?

Data jsou vedle know-how našich zaměstnanců strategickým kapitálem do budoucna. Proto jsme v roce 2012 vybudovali nové datové centrum, jež do roku 2019 rozšíříme o další modul, který bude disponovat například i přímým vodním chlazením. Obě naše datová centra splňují nejvyšší provozní i bezpečnostní nároky a patří mezi nejmodernější v Evropě.

Sám výpočetní výkon k úspěchu nestačí, stejně důležité je know-how a lidé, kteří umí masivní výpočetní kapacitu účelně využít

Jak velké vaše oddělení IT v současné době je?

Co se týče informačních technologií, jsme taková střední IT firma. Pracuje u nás přes 350 odborníků v šesti odděleních. Dvě třetiny z nich se věnují vývoji, podpoře aplikací a projektům, třetina zajišťuje řízení, plánování a provoz IT infrastruktury a služeb. Týmy průběžně rozšiřujeme, aktuálně zejména v oblastech connected car a digitální prodej/marketing, ale také v oblasti architektury a bezpečnosti. Elektronika dnes provází a podporuje všechny oblasti v automobilce. Důležitost naší práce se bohužel projeví až v okamžiku, kdy systém nefunguje. Pro nás je tedy největší pochvalou, když si nikdo nestěžuje.

Podílíte se i na vývoji inteligentních aut. V jaké fázi nyní jste a jak moc je podle vás vize silnic plných autonomních vozidel reálná?

Elektromobilita a autonomní řízení patří mezi hlavní směry vývoje v celém koncernu VW, společně pracujeme na obou projektech. A jestli je tato vize reálná? Před dvaceti lety jsem tehdejšímu šéfovi prodeje představoval internet s tím, že na něm budeme jednou auta i prodávat. Tvářil se nevěřícně a říkal, že je to vize. Takže ano, ta doba přijde, nechejme se překvapit, jak rychle to bude.

Lidé vždy snili o technických vynálezech a inovacích, které posunou celou společnost někam dál. V současnosti je modernizace opravdu rychlá a technika postupuje stále vyšším tempem. Jak je to ve výrobě automobilů?

V příštích letech se v automobilovém průmyslu dočkáme větších změn než za posledních několik dekád. Inovuje se nejen v technickém vývoji a návrzích aut, ale mění a modernizuje se i jejich výroba. Začíná spolupráce lidí a strojů, inovace a digitalizace proniká i do hledání nových zaměstnanců. Nic z toho se neobejde bez výpočetní techniky, systémů a informačních technologií. Že na internetu najdeme všechno, co hledáme, to už dnes považujeme za samozřejmost. Stejně tak počítač nebo chytrý mobilní telefon jsou už skoro nepostradatelnou součástí našeho života. Jsme přítomni u nejmodernějších inovací v oblasti IT. Budoucnost začíná právě teď.

Klepněte pro větší obrázek

Na druhou stranu, IT ve firmě produkující automobily je v jiné situaci než například v bankovním sektoru. Banka může změnit produkt ze dne na den, s tím i procesy a programy. Model vozu je podporován IT několik let, od vývoje přes výrobu, logistiku, marketing, prodej i servis. My musíme být u radikálních proměn obezřetní.

Daří se automobilce shánět fundované IT odborníky?

Šikovných a pracovitých lidí nebylo nikdy dost, ale v posledních dvou letech vnímáme situaci nejen v ČR, ale v celé střední Evropě opravdu kriticky. IT expertů je málo, firmy se o ně přetahují, a pokud něco opravdu umí, mohou si vybírat z řady nabídek. Také jsme si museli zvyknout, že mladší generace už nechtějí celý život pracovat u jedné firmy a fluktuace se tak stále zvyšuje.

Oslovujete potenciální kolegy už během studií?

S vybranými vysokými školami spolupracujeme v mnoha rovinách. Začínáme nabídkou diplomových a bakalářských prací, mnoho vysokoškoláků je u nás na praxi, pro vážné zájemce máme připravena stipendia a nejlepší absolventy vybíráme do ročního Trainee programu. Zadáváme a financujeme společné výzkumné projekty a poskytujeme také sponzorské dary na vybavení laboratoří či podporu studentských formulí. Ve firemním výboru pro spolupráci s vysokými školami jsme v letošním roce vybírali z padesátky projektů ty nejzajímavější a finančně i osobně je podpoříme.

Ženy jsou velmi šikovné a schopné v případě, kdy je potřeba propojit byznys a IT

Jak bojujete o absolventy vysokých škol a kvalitní odborníky v tvrdé konkurenci?

Máme výhodu toho, že jsme firma s dlouhou tradicí a produktem, na který můžeme být hrdí. Každý rok představujeme další model, na jehož vývoji a výrobě se informační technologie intenzivně podílejí. Když usedáte do nového vozu mezi prvními, má to pokaždé neopakovatelné kouzlo. Už dávno nejsme jen automobilka, měníme se v inovativní společnost, která nabízí nejen mobilitu, ale i mnoho dalších služeb, při jejichž vzniku hraje IT klíčovou roli. Motivací jsou bezesporu informační technologie, které jinde těžko najdete, ale také například možnost odborného vzdělávání a dalšího růstu, jak doma, tak v Evropě.

Hlásí se k vám i ženy?

Výjimečně. Obecně je jich v tomto oboru velmi málo, na technické školy nastupují stále v nízkých počtech. Je to velká škoda. A přitom jejich přítomnost kolektivu hodně prospívá. V tomto směru je potřeba využít marketing a personalistiku, posílit osvětu, aby se na IT obory dívky hlásily více.

Mimochodem, ženy jsou velmi šikovné a schopné v případě, kdy je potřeba propojit byznys a IT, domluvit potřeby obou stran, pojmenovat je. Teprve pak se podaří využít potenciál obou stran a vytěžit z nich maximum.

Vy sám pracujete v IT oddělení Škodovky už 21 let. Co vás motivuje? Nepohrával jste si někdy s myšlenkou změnit působiště a přestoupit do některé z IT firem nebo založit nějaký startup?

Neměl jsem zatím důvod. IT je v koncernu VW tak rozmanité, že kvůli změně zaměření, projektu, týmu či země není třeba hned měnit zaměstnavatele. Začínal jsem v Multimedia týmu, kde jsem se podílel na projektu prvního multimediálního CD nebo prvních webových prezentacích, zakládal jsem oddělení IT bezpečnosti, byl jsem u začátků HPC a pořízení prvního výpočetního clusteru nebo u vývoje 3D konfigurátoru. Navíc mám možnost pracovat na společných IT projektech a vyměňovat si zkušenosti s kolegy ze sesterských značek, tedy Porsche, Audi, VW, Bentley, Seat nebo MAN či Scania.

Další článek: Už i na Periscopu lze platit streamerům. Nová virtuální měna má poetický název Supersrdce

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,