Ruský Kaspersky Lab pokračuje v rychlé expanzi v Česku

Zatímco tradiční západní bezpečnostní společnosti jako Symantec či McAfee (Intel Security) aktivity na tuzemském trhu rok od roku stále více omezují (redukce týmů, omezení propagace a podobně), ruský Kaspersky Lab je naopak stále při chuti. Firma na českém trhu za poslední rok vyrostla téměř o 100 procent (v podstatě z nuly se samozřejmě roste poměrně rychle) a získala několik významných zákazníků.

„Českou republiku vidíme stále jako velikou příležitost,“ říká v rozhovoru pro Connect.cz šéf celosvětového obchodu Kaspersky Lab Garry Kondakov. Ruská společnost má v dlouhodobém plánu ovládnout světový bezpečnostní trh a k tomu potřebuje dobré postavení v jednotlivých zemích, Česko nevyjímaje. „Na vašem trhu jsme začali od nuly a kvůli tradiční konkurenci firem jako AVG, Avast či ESET je to poměrně těžké,“ popisuje Kondakov. „Už ale vidíme zajímavé pozitivní výsledky.“

Kaspersky dokázal v poslední době získat několik významných zákazníků, namátkou třeba Českou televizi, Pražskou energetiku, Západočeskou univerzitu, Českou poštu, ČVUT, T-Mobile či Východočeskou energetiku. Jde tedy o oblast korporátních zákazníků, kde se Rusové chtějí profilovat nejvíce a kde vidí největší potenciál k růstu. Společnost zhruba před rokem oznámila nové firemní produkty a do budoucna chystá další. „Do B2B sektoru chceme investovat stále více, je tam veliký prostor pro růst. Vidíme například stále větší zájem útočníků o kritickou infrastrukturu a brzy představíme speciální nástroj pro ochranu tohoto druhu,“ nastiňuje Kondakov.

Mobily a firmy

Úspěchu u firem podle Kondakova pomáhají vedle samotných produktů také dobrá postavení Kaspersky Lab v žebříčcích Gartneru, na které společnosti stále často dají, ale také hodně významných odhalení v poslední době – Kaspersky jako první našel rozsáhlé nákazy Red October a Flame. Firmy navíc vlivem neustálých nových útoků a úniků dat do kybernetické bezpečnosti investují více peněz než dříve.

Kaspersky Lab staví obchod v Česku na partnerech, se kterými od letošního roku výrazně rozšiřuje spolupráci. Výhradními distributory se nyní staly společnosti AT Computers (domácí a firemní produkty) a Avnet (korporátní produkty a projekty). Dosavadní distributor PCS se posouvá na pozici platinového partnera. Kaspersky rovněž nabízí affiliate program s 30procentní marží.

Bezpečnostní byznys s firmami a státem není pouze o prodeji licencí na antivirový software, ale také o budování projektů, pravidel a podobně. I proto tato oblast slibuje dobrý finanční potenciál. „Pozici na trhu koncových zákazníků určitě chceme ochránit a posílit, motorem růstu ale budou firmy,“ navazuje Garry Kondakov. Firma prozatím čísla z tohoto sektoru nezveřejňuje, údajně ale „mohou být spokojeni“.

Kaspersky jako velkou součást růstu vidí správu a zabezpečení mobilních zařízení (MDM). „Mobilní bezpečnostní byznys je – řekněme – stále ve vývoji a výstavbě a je v něm hodně příležitostí. V současné době je to o budování tržního podílu,“ tvrdí Kondakov. Na MDM se chystají mnohé firmy a do tohoto byznysu díky odkupu AirWatch za 1,5 miliardy dolarů vstoupil také VMware.

Ruská společnost v Česku neplánuje výrazně navyšovat počet zaměstnanců nebo například otevření výzkumného centra. Kaspersky ostatně příliš mnoho lidí nemá na mnoha trzích. Zdejší tým nyní nicméně doplní Michal Lukáš, který bude sloužit jako takzvaný inženýr pro „pre-sales“.

Aktuální čísla o podílech a poměrech na tuzemském trhu s antiviry prozatím chybí, Kaspersky se nicméně chce stát minimálně třetím největším hráčem. Firma má podle měření IDC v oblasti koncového zabezpečení celosvětový podíl na trhu kolem 13 procent. Evropa celkově má hrát jednu z klíčových rolí. „Starý kontinent je pro nás stále velice důležitý trh, v posledních 3 letech jsme na něm zaregistrovali hodně velký růst,“ doplňuje Kondakov.

Váš názor Další článek: Sony VAIO Fit 13A: Když se displej zlomí v zádech [test]

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,