Růst Seznamu zpomaluje. Mění vedení a chce za hranice

Tržby Seznamu přesáhly 2,9 miliardy, růst ale zpomalil. Firma proto chce do zahraničí, míchá s posty na nejvyšším vedení a hledá nové zdroje příjmů. Vlivem investic opět klesl zisk.

Růst Seznamu v loňském roce opět o něco zpomalil, firma je však i nadále ve výborné kondici a poohlíží se po obchodních příležitostech v zahraničí. Největší tuzemská internetová firma zároveň míchá s rolemi na nejvyšších vedoucích postech. Dosavadní výkonný ředitel Michal Feix se přesouvá do role ředitele pro rozvoj byznysu (business development) a záležitosti spojené s řízením podniku přejdou na Pavla Zimu.

Tržby Seznamu v roce 2013 vyrostly o 2,7 procenta na 2,909 miliardy korun. Tempo jejich růstu tak zpomaluje. V předešlém roce tento ukazatel rostl o šest procent, rok předtím o 19 procent. Zástupci společnosti už delší dobu upozorňují na to, že možností k expanzi na tuzemském trhu už zdaleka není tolik. Zvlášť pro Seznam, který ovládá značnou část zdejšího internetového reklamního rozpočtu.

 
Růst Seznamu zpomaluje, chce proto hledat nové obchodní možnosti. Ve hře jsou velké projekty v zahraničí.
 

Seznam proto volí několik nových cest, jak si růstovou tendenci zachovat. Jednou z nich má být expanze do zahraničí, kterou bude mít na starost dosavadní výkonný ředitel společnosti Michal Feix. Seznam prozatím nechce komentovat, jaké aktivity v zahraničí chystá, podle informací Connect.cz se ale může jednat o „cokoliv“ a nemusí to úplně souviset s tím, co firma dělá nyní. Zároveň by mělo jít o velké projekty, ne kupování malých startupů a podobně.

Není také jasné, o jaké země mají v Seznamu zájem. Výběr má být v kompetenci Michala Feixe. Společnost už to například zkouší na Slovensku, tam ale zásadní úspěchy neregistruje. Mimo jiné i proto, že je tam zakořeněný Google.

Zisk vlivem investic opět klesl

Více peněz chtějí do Seznamu přinést také z nových reklamních formátů, které firma představila zejména v průběhu loňského roku. Behaviorálně cílenou reklamu už klienti společnosti použili v tisíci kampaních, ve kterých investovali 100 milionů korun. Údajně se ujal také nový retargeting reklam. Má růst efektivita kampaní a padat cena za proklik. Další nové příjmy si vedení firmy slibuje zejména z mobilních služeb a videoreklamy v rámci Stream.cz.

Klepněte pro větší obrázek
Růst tržeb Seznamu zpomaluje. Firma proto hledá nové možnosti. Třeba na mobilech, Stream.cz, nových reklamních formátech a také v zahraničí. Zdroj: Seznam.cz

Pro získání těchto nových výsledků musel Seznam více investovat, následkem čehož mu klesl zisk. Ten se usadil na 930 milionech korun, v roce 2012 přitom činil 947 milionů a rok předtím přesáhl miliardu. Na daních a dalších odvodech státu společnost zaplatila zhruba 400 milionů.

Seznam na tuzemském trhu i přes pomalejší růst vidí stále dobré příležitosti. Investice do internetové reklamy totiž v loňském roce rostly nejvíce ze všech oblastí – konkrétně o více než 19 procent na zhruba 6,5 miliardy korun. Televize, které chce Seznam se Streamem ještě více škodit, se naopak o téměř osm procent propadla.

Seznam postupně předělává služby a s výsledky je spokojený. Návštěvnost Spráce.cz se po spuštění Volnámísta.cz zvýšila skokově, podobně roste i nový Sbazar.cz a sedá si i Stream.cz.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Růst předělaných služeb Seznamu. Zdroj: Seznam.cz

Seznamu nejrychleji rostou příjmy z vyhledávání. Sklik už se na celkových tržbách podílí více než 30 procenty. Po čtvrtinách si pak drží bannerová display reklama a inzerce na oborových webech typu Zboží.cz, Sreality.cz a podobně. Firmy.cz se na tržbách podílely 20 procenty. I s nimi chce Seznam výrazně růst. Plánuje z projektu udělat miliardový byznys a ovládnout 80 procent katalogového trhu.

Personální posuny na nejvyšších postech se dotknou tří pozic. Pavel Zima si pod sebe zpět bere běžný chod společnosti. Michal Feix bude rozvíjet byznys a hledat nové příležitosti s tím, že mu zůstane i role „styčného důstojníka“ pro vyjednávání se státní správou. Právě jeho vyjednávací schopnosti mají hrát při rozvoji nových obchodů důležitou roli.

Novým produktovým ředitelem se stal Petr Král, který pod sebou bude mít i marketing. Král stál u mnoha předělaných projektů Seznamu a má mimo jiné blízko k zakladateli a majiteli Seznamu Ivo Lukačovičovi.

Témata článku: Byznys, Seznam.cz, Firmy.cz, Sreality.cz, Sklik, Ivo Lukačovič

10 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Kolousek001 1. 5. 2014 11:02:41
    To se maj za hranicema na co těšit :D
  • TrueStory 1. 5. 2014 8:30:24
    "Seznam - Najdu tam, co neznám. Google - najdu tam, co hledám!" :-D :-D
  • xlnc 1. 5. 2014 0:17:10
    S drzostí i blbostí, jakou nasadili Lide.cz jen jediné gesto - Sezname,...
Určitě si přečtěte