SAP chce predikovat budoucnost a mít miliardu uživatelů

SAP odhaluje své plány s technologií HANA. Databázový a analytický systém má sloužit jako stavební bod do budoucnosti a mimo jiné má předvídat budoucnost.

Connect.cz z Madridu: „Tohle už není žádná nudná ERP společnost, je to jiný SAP.“ Tato věta byla tento týden v různých obměnách ke slyšení na neformálních večerních setkáních v různých podnicích v centru Madridu, a to nejenom od zaměstnanců samotného německého softwarového obra, ale i z řad analytiků. SAP se mění díky mobilním technologiím, datům ze sociálních sítí a cloudu. Chce z toho maximálně těžit a do roku 2015 získat až miliardu uživatelů svých produktů.

Aplikace čtyřicetileté firmy v současné době využívá kolem půl miliardy uživatelů po celém světě a o stejnou část by SAP chtěl vyrůst během následujících třech let. Zdvojnásobení aktuálního počtu by firma chtěla dosáhnout především díky mobilním zařízením. Firemní aplikace SAPu většinou vždy běžely na serverech a následně využívány pomocí klasických počítačů (CRM a další), díky mobilním strojům a cloudu je ale možné je dostat mezi mnohem širší masu lidí.

Klíčem k tomu, aby se nástroje SAPu objevily v mobilních přístrojích obrovského množství zaměstnanců, je vytvořit systém, který do nich bude dodávat užitečná data a informace. A naopak – mobilní uživatelé budou moci sami informace zadávat. Touto zastřešující platformou má být nově představený balíček SAP 360 Customer, který aktuálně nabízí několik funkcí a do budoucna by se měl zásadně rozrůst.

Luštění zákazníkovi budoucnosti

Klíčovou funkcí SAP 360 je CRM systém pro řízení vztahů se zákazníky, který je ale oproti klasickému CRM postaven na nové in-memory technologii SAP HANA, od které si firma do budoucna slibuje mnohé. CRM tak díky tomu umožňuje smíchat veškerá data, které jsou evidovány o zákaznících, produktech, distribuci, výrobě, skladových zásobách a podobně, a propojit je s externími zdroji informací jako jsou sociální sítě. Výsledkem je pak kompletní profil o každém zákazníkovi, díky čemuž je možné pro něj budovat personalizované nabídky, zákaznickou podporu a další.

Klepněte pro větší obrázek
HANA je základ naší budoucnosti. Šéf SAPu Jim Hagemann Snabe na konferenci v Madridu.

Veškerý tento mix informací a údajů má nejenom zjistit to, co zákazníci chtějí, jak se chovají, co nakupují či do jaké cílové skupiny spadají, ale také předpovědět to, jak se budou chovat v budoucnosti. „SAP 360 není starý druh CRM, ale umožňuje predikovat chování zákazníka,“ tvrdí jeden ze dvou nejvyšších šéfů německé firmy Jim Hagemann Snabe. Z historie nakupování zákazníka je například jasné, že si každého půl roku kupuje nové běžecké tenisky. Z toho lze odvodit spousty dalších věcí a vystavět na tom další aktivity.

Scénářů využití analýzy dat v byznysu je ale mnohem více. Zákazník si například na sociální síti postěžuje na zakoupený produkt dané firmy. Zákaznické oddělení okamžitě může zjistit na základě jeho profilu další informace, jedním klepnutím myši poslat informaci technikovi nebo obchodníkovi v terénu a ti se pak mohou o problém okamžitě postarat. A navíc na základě toho předejít dalším. „Toto je služba, která mění hru. Pomůže firmám lépe prodávat a poskytovat lepší služby,“ věří druhý z šéfů SAPu Bill McDermott. „Umožňuje predikovat budoucnost, ne jenom reportovat minulost.“

SAP pro „hádání budoucnosti“ vyvíjí vlastní algoritmy v rámci technologie HANA a počet těchto chytrých mechanismů hodlá v budoucnu navyšovat. HANA je často prezentována především jako nový druh databáze, která veškerá data zpracovává čistě v paměti a na SSD a klasických discích pak udržuje pouze kritické zálohy. Podle zástupců SAPu je ale něčím víc. „HANA není jenom databáze, ale kompletní platforma,“ upozorňuje Hagemann Snabe.

To v praxi znamená, že tento systém nad samotnou databází vykonává také ony analytické funkce a zpracovává data. Na technologii HANA je možné vytvořit si vlastní aplikace a ty pak díky zpracování dat v paměti provozovat skutečně rychle. Společnost McLaren například na HANA vytvořila vlastní systém, který dokáže v reálném čase zpracovávat údaje ze závodních vozidel a následně je inteligentně analyzovat a radit technikům, jak jízdní vlastnosti vylepšit. Město New York zase dokáže v reálném čase monitorovat energetické toky v budovách a dynamicky je řídit. „HANA zvládá odbavit 360 milionů transakcí za den a to je teprve začátek,“ věří Hagemann Snabe.

HANA jako podklad pro vše

Využití HANA přímo v produktech SAPu údajně umožní jejich zjednodušení. „SAP 360 je veliký krok, který firmám umožní obrovské zjednodušení datových struktur,“ tvrdí dále šéf společnosti. „Většinu dřívějších složitostí jsme nevytvořili z toho důvodu, že bychom složitost milovali, ale kvůli pomalému chodu disků.“

Budoucnost celé technologie bude záviset na aplikacích vytvořených ze strany partnerů SAPu. Firma začala s jejich školením a už nyní má kolem 3 tisíc certifikovaných odborníků, kteří s produktem umí pracovat. Vytvořena byla i organizace Hasso Plattner Institute pojmenovaná po tvůrci databáze, kde se aktuálně vzdělává kolem 40 tisíc lidí. SAP už dříve spustil HANA Cloud a HANA AppServices, na kterých je možné aplikace psát i za využití jazyku Java. Firma vytvořila i fond rizikového kapitálu se 155 miliony dolarů, které investuje do mobilních startupů vyvíjející na technologii HANA.

Cílem SAPu je, aby v budoucnu všechny jeho aplikace běžely primárně na jeho nové databázové a analytické platformě. „Stále samozřejmě podporujeme databáze od Oraclu, IBM či Microsoftu, ale jednoznačně budeme preferovat to, aby naše aplikace byly využívány s technologií HANA,“ říká v rozhovoru pro Connect.cz Klaus-Peter Sauer. Aplikace jsou tomu přizpůsobovány, stejně, jako se přizpůsobuje i prodejní taktika SAPu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
HANA a její využití v praxi. McLaren na ní ladí auta, New York zase budovy.

HANA má v současně zhruba 600 zákazníků a jedná se o nejrychleji rostoucí produkt společnosti v její čtyřicetileté historii. To si uvědomil i Oracle, který před několika týdny oznámil novou generaci systému Exadata X3 a připravuje se také Microsoft. V jeho laboratořích aktuálně vniká projekt s kódovým označením Hekaton, jenž bude rovněž využívat in-memory a analytickou vrstvu nad databází. Hekaton se stane součástí příští hlavní verze SQL Serveru.

SAP 360 ale pouze o nové a budoucnost předpovídající CRM technologii, ale integruje i některé další součásti. K dispozici je cloud SAP Customer OnDemand, firemní sociální sít SAP Jam, kterou SAP získal díky odkupu společnosti SuccessFactors, a mobilní aplikace (chystají se i verze pro Windows 8). Jam umožňuje firmám postavit si vlastní „firemní Facebook“, podobně, jako to umí například Yammer od Microsoftu, Chatter od Salesforce.com nebo podobné technologie od Oraclu a IBM. SAP prozatím registruje 5 milionů uživatelů této služby.

Celý SAP 360 Customer do budoucna počítá s dalším rozšířením a mělo by jít o kompletní balík služeb i s výrazně zjednodušeným licenčním modelem. Navíc má být možné kombinovat jak služby veřejného cloudu, tak klasických technologií. „Musíme podporovat obě oblasti, protože některé firmy do cloudu prozatím nechtějí,“ vysvětluje Hagemann Snabe. „HANA už rozhodně není žádný teenager, ale krásná mladá dívka se zářnou budoucností.“

Diskuze (20) Další článek: Asus X202E: kov a dotyky za rozumnou cenu [preview]

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,