SAP se dál snaží o proměnu na mladého sexy hipstera

SAP se dál snaží přesunout do moderní éry. Kolem HANA chce vystavět velkou komunitu. Pomoci mají i partnerství se Samsungem, Shellem, Volkswagenem, IBM či mapami HERE.

Connect.cz z Berlína: Německý softwarový obr SAP před pár měsíci rozehrál hru o to, aby se stál více sexy firmou se startupovým přístupem a připravil se do nové cloudové a mobilní éry (viz náš text). Tento posun stále probíhá a SAP se aktuálně snaží kolem své nové a lákavé technologie HANA vybudovat co největší komunitu.

HANA je nejenom databázová platforma, která umí velice rychle zpracovávat data v paměti (in-memory), díky čemuž je možné při analýzách a podobně dosahovat velice zajímavých výsledků. SAP už několikrát naznačil, že s nástupem tohoto produktu nemá důvod, aby dával přednost jiným databázovým technologiím (třeba Oraclu) při nasazováních svých podnikových aplikací a že preferuje právě tu svojí. To i nadále platí a trend se zvětšuje.

„Srdce všeho, co teď děláme, je HANA,“ říká člen výkonné rady SAPu zaměřený na produkty a inovace Bernd Leukert. „Všechny aplikace jednou převedeme do HANA. Nestane se to přes noc, jedná se o tisíce přepnutí, ale jednou to přijde.“

Miliardy na investicích

HANA je také prostředkem pro to, jak se SAP může přesouvat do cloudu, respektive do něj překlápět své staré aplikace. Někteří analytici nicméně vidí přerod SAPu v cloudovou velmoc trochu více problematicky. SAP je mimo jiné hodně aktivní ve skupování různých cloudových firem a integrace vždy není tak jednoduchá a že se pouze převádí staré aplikace.

Klepněte pro větší obrázek
Cloud na nějakou dobu snížit marži, ale to se otočí. Člen výkonné řady SAPu Bernd Leukert.

V SAPu nicméně věří, že právě HANA umožňuje ono skutečně propojení všech produktů. A dochází samozřejmě na argumenty čísel – SAP má aktuálně v cloudu přes 50 milionů uživatelů, což z něj podle tržeb může dělat druhou největší firmu s cloudovými aplikacemi.

Tohle číslo by navíc mohlo brzy rychle narůst. Němci totiž za 8,3 miliardy dolarů koupili firmu Concur, která dělá software pro správu procesů a nákladů spojených se služebními cestami. Concur má 25 milionů aktivních uživatelů a 23 tisíc zákazníků, což vytváří roční tržby přesahující 540 milionů dolarů. Napojení na další produkty a prodejní sílu SAPu čísla mohou výrazně navýšit – mluví se až o dvou miliardách dolarů na ročních tržbách.

SAP do cloudu cpe veliké peníze, kromě více než osmi miliard dolarů za Concur už v minulosti investoval třeba 3,4 miliardy dolarů do koupě SuccessFactors a 4,3 miliardy do podniku Ariba. Tyhle a další koupené produkty (Fieldglass a další) už se postupně objevují v nabídce.

Snížená očekávání

SAP tento rok vykazuje dobré finanční ukazatele, přesto nicméně pro tento rok snížil očekávání. Cloud se začíná na byznysu projevovat, což mimo jiné na nějakou dobu může snižovat marže. Je to trochu jiný typ byznysu, než prodej tradičních jednorázových licencí – zákazníci platí průběžně menší částky. „Z dlouhodobého hlediska je nicméně cloud mnohem zdravější byznys,“ říká Bernd Leukert s tím, že nedává smysl jeho rozvoj brzdit.

Klepněte pro větší obrázek
Z dlouhodobého hlediska je cloud zajímavější byznys. Bernd Leukert vpravo.

Na příští rok už SAP plánuje vyhlídky lepší a může za to i HANA. Tu už využívají více než čtyři tisíce zákazníků, přes tři tisíce partnerů a přes 1700 startupů, které na této technologii staví své produkty. Patří mezi ně i čeští Semantic Visions, kteří dokonce jsou jednou z vůbec nejlepších záležitostí v tomto směru na světě. Díky rychlé technologii a analytice umí předvídat chování trhů. SAP má zájem také o akademiky, pro které i v Česku spustil výzkumný program SAP University Alliances.

Právě zájem vývojářů a podnikatelů o HANA má k SAPu přitáhnout budoucnost. Jinými slovy i SAP se snaží kolem svého cloudu, který běží na HANA, postavit široký ekosystém. Ten teď dostává novou vzpruhu, k dispozici jsou totiž nové vývojové nástroje zahrnující spousty API rozhraní, podporu Hadoopu, OpenStacku, Dockeru, brzy Cloud Foundry a dalších novinek. Součástí jsou i prediktivní funkce, analytika či jednoduchý vývoj pro mobilní zařízení.

Spolupráce se Samsungem, HERE či IBM

V něm se SAP mimo jiné spojil s korejským Samsungem. Společně vyvinuli nástroje a prostředí pro mobilní vývoj, které samozřejmě běží na cloudu a umožňují také využití wearables zařízení. Ve vývoji lze také využívat mapy a data HERE od Nokie. SAP se pouští i do dalších netradičních projektů. Spustil třeba aplikace pro chytré brýle Vuzix M100 Smart Glasses. Ty jsou určeny pro byznys a je pomocí nich možné třeba ve skladech skenovat čárové kódy.

SAP rovněž společně s podniky Volkswagen a Shell rozjet projekt chytrých technologií pro automobily. Propojené technologie vás přes mobil mohou navést k volnému parkovacímu místu a rovnou z mobilu za něj zaplatit. Platbu lze provést také při natankování na stanicích Shellu. Klíčem k dalšímu rozvoji má být systém podnikových aplikací na pozadí, které firma sjednocuje a umožňuje z tohoto propojení těžit vývojářům a zákazníkům.

SAP se ve svém budování cloudu chce ještě do konce tohoto roku dostat do dvaceti datových center po celém světě. Mimo svých sil v další expanzi hodlá využít také čerstvého partnerství s IBM, která disponuje cloudem SoftLayer, do jehož rozvoje nyní investuje další 1,2 miliardy dolarů. Díky tomu jsou mimo jiné aplikace SAPu dostupné také přes cloudový portál IBM. „Je to zajímavé i proto, že pokud má zákazník nějaký kontrakt s IBM, může u něj zůstat a využít i naše nástroje,“ dodává Leukert.

Německý podnik vedle této proměny také míchá s vedením. Společnost před několika měsíci opustila důležitá osoba Vishal Sikka, který přijal post výkonného ředitele Infosysu. Sikka do svého nového působiště začal ze SAPu přetahovat další stěžejní lidi. A SAP naopak z Microsoftu získal Quentina Clarka, který se stal novým technologickým šéfem.

Cestu autora na konferenci TechEd && d-code 2013 hradila společnost SAP.

Témata článku: Byznys, Cloud

Nejnovější komentáře

Můj názor
Určitě si přečtěte