Šéf českého Canonu: Lidé stále častěji dělají jen „cvak“

Trh s digitálními fotoaparáty i kvůli vlivu chytrých telefonů prochází značnými změnami a podobně jako u notebooků je třeba navyšovat tržní podíl. Rozhovor s Ladislavem Palečkem z Canonu.

Trh s digitálními kompaktními fotoaparáty klesl o 12 procent, trh se zrcadlovkami sice v posledním kvartálu vzrostl z hlediska kusů o 11 procent, ale v hodnotě klesl o procento a dále bude spíš obecně klesat. „Na takovém trhu jde obchodně fungovat jen tak, že firma navyšuje svůj tržní podíl,“ říká vášnivý fotograf a generální ředitel společnosti Canon ČR Ladislav Paleček.

Jak byste popsal svoji kariérní anabázi?

Moje kariéra byla do určité míry určena či poznamenána tím, že za bývalého režimu jsem nemohl studovat, což je ale dost možná i dobře, protože jsem se zaměřil na fotografii, absolvoval nestátní Pražskou fotografickou školu pod vedením profesora Šmoka a doktora Vláška a následně jsem pak navštěvoval Institut výtvarné fotografie při Moravskoslezské univerzitě. Studium na těchto školách mě v životě výrazně posunulo – a to nejen po fotografické stránce.

Během svých profesních skoků, kdy jsem například působil v Aeru Vodochody, Kaučuku Kralupy či po revoluci v Delvitě, jsem se stále více věnoval fotografické tvorbě. Měl jsem řadu fotografických výstav jak autorských tak společných a pravidelně se účastnil řady domácích i světových soutěží, na nichž jsem získal i docela významná ocenění.

Fotografie se stala mou velkou vášní. Pak jsem byl osloven českým zastoupením Nikonu, což představovalo zlom v mém životě – fotografii jsem se začal věnovat nejen v soukromém čase, ale i v tom pracovním. Tak jsem se dostal do fotografické obchodní branže, po třech a půl letech v Nikonu jsem obdržel na podzim 1997 nabídku od Canonu. Rakouská pobočka nebyla spokojena s obchodním vývojem značky Canon v Česku a hledali někoho, kdo by se chtěl podílet na „zvratu“. Canon tehdy měl čtrnáct zaměstnanců a opíral se pouze o distribuční prodej.

Pro srovnání - dnes vedu v Canonu tým bezmála pěti set zaměstnanců. Čím víc jsem se ale věnoval obchodování s fototechnikou a řízení celé dynamicky rostoucí firmy, tím méně jsem měl času a příležitostí se věnovat samotnému focení. Poslední výstavu jsem měl někdy v roce 2001.

Hodláte si své období focení připomenout, třeba nějakou chystanou výstavou?

Teď rozhodně ne. Bylo by to jen probírání archivu. Sice stále fotím, rád cestuji a tak fotím safari či portréty lidí na cestách, ale tím to končí. Žádná vážná tvorba. Jsem navíc natolik pracovně vytížen, že bych na to nyní opravdu neměl čas.

Aneb jak se z fotografa stal byznysmen.

Tak nějak by se můj profesní vývoj dal také popsat. Ne, že bych na to byl hrdý, ale ano, je to tak.

Klepněte pro větší obrázek

Co vás momentálně nejvíc vytěžuje, že nemáte čas na svůj koníček?

V průběhu roku 2013 to byla jednoznačně po-akviziční integrace společnosti Océ do struktur společnosti Canon CZ a SK. To byla unikátní profesní zkušenost a pro mě osobně i mimořádná pracovní zátěž. Z pohledu cílů nám samozřejmě nikdo nic neubral, k tomu všemu nám přibyla potřeba sladění a sloučení fungování dvou firem s poměrně odlišným zaměřením, zvyklostmi, kulturou a interními systémy.

Viditelná část sloučení je hotová – máme jednu právní identitu, jednotnou organizační strukturu, sídlíme společně v novém sídle společnosti, ale interně si na sebe stále ještě „zvykáme“. Postupně probíhá prolnutí obou firemních týmů a interních procesů – vše úspěšně doladit je výzvou i pro rok 2014.

Už máte k dispozici čísla za rok 2013?

Canon v Česku a Slovensku v průběhu loňska vykázal 3,9 miliardy korun obratu, což byl meziroční pokles asi o deset procent. Na druhou stranu se nám podařilo zvýšit ziskovost, a to rovnou o třetinu na 3,9 procenta - především díky integračním synergiím při sloučení obou firem a zvýšení efektivity servisu a back office. Oblast spotřebitelských produktů (spotřební elektroniky) vykázala téměř 2,5 miliardy obratu a byla hlavním zdrojem ziskovosti. Prodej, servis a služby v oblasti velké kancelářské techniky, včetně ex-Océ, representoval necelých 1,5 miliardy korun obratu, profit z této oblasti byl necelé procento.

Jak vypadá vaše projekce na rok 2014? Máte kromě pokračování integrace procesů po akvizici Océ nějaký smělý plán?

Chceme udržet celkové výsledky hospodaření z roku 2013, to je takový náš „smělý“ plán. Většina trhů, na kterých se Canon pohybuje, totiž v současnosti klesá. Platí to jak o fotografickém trhu, tak i o trzích inkoustových tiskových technologií, scannerů a dalších. Na trhu ale samozřejmě vnímáme i nové příležitosti, především v oblasti outsourcingu a služeb v oblasti managementu tisku a správy dokumentů, tady máme hodně co nabídnout a rozhodně chceme a budeme růst.

Ale zpět k našemu hlavnímu tématu – foťákům. Trh s digitálními kompaktními fotoaparáty klesl o 12 procent, trh se zrcadlovkami sice v posledním kvartálu vzrostl z hlediska kusů o 11 procent, ale v hodnotě klesl o procento. Čekáme, že dále bude spíš obecně klesat. Na takovém trhu jde obchodně fungovat jen tak, že firma navyšuje svůj tržní podíl, což se nám v roce 2013 dařilo. Ze 13 procent v Q1 jsme vyskočili na 23 procent v Q4. A jen za tento leden jsme už prodali téměř osm tisíc kompaktních fotoaparátů, přičemž trh loni představoval nějakých 320 tisíc prodaných přístrojů. Strategie navyšování tržního podílu se nám tedy nadále docela daří.

Co vám nejvíc komplikuje v oblasti kompaktů byznys? Chytré fotomobily?

Obecně je to změna v chování a přáních spotřebitele. Doposud zákazníci měli především zájem o kvalitu, pokud pořizovali obraz. Na to byl „nastaven“ celý průmysl – vyvíjel lepší technologie, rychlejší systémy ostření, lepší zobrazování barev, detailů, nižší šum obrazu atp. Nyní však generace uživatelů chytrých telefonů už nepreferuje tolik kvalitu snímku, prioritou je možnost jeho okamžitého sdílení.

V zásadě nedbají příliš na kvalitu fotografie, její ostrost, čistotu či věrnost barev, ale na to, aby ji mohli okamžitě sdílet či použít. Lidé se na tyto fotky následně podívají, možná je „lajknou“, okomentují a následně fotka koluje do propadliště dějin. Dál se s pořízeným obrazem prostě už moc nepracuje. To je podle mého názoru velká výzva pro celé odvětví fotografie.

Klepněte pro větší obrázek

Mohou za to tedy špatné návyky a potřeby těch, kteří se naučili fotit mobilem a přestali dbát na kvalitu fotografií pořízených fotoaparátem?

Neřekl bych přímo špatný návyk. Spíš je to o tom, k čemu tu fotografii chtějí. Vytvořit foto je stále o zaznamenání daného momentu. Změnil se ale hlavně způsob prezentace těchto momentů. Málokdo si ještě hraje s vývojkou, případně pouští diapozitivy přátelům nebo se snaží vytvořit nějakou významnou fotografii s velkým „F“ za použití znalostí o stavbě či skladbě snímku a světelných podmínek.

Například na vytvoření správného portrétu, na to musíte ovládat fotografické řemeslo. Mladá generace, až na výjimky, toto nechce a nedělá. Hlavní proud stále častěji dělá jen „cvak“, aniž by hleděl na výslednou kvalitu fotografie a co všechno dál vyjadřuje, ale je to více momentka, kterou hned sdílí přes sociální sítě a blogy. Účel pořízení fotografie je prostě jiný, než byl před deseti či více lety.

Jak na tento trend jakožto výrobce zařízení reagujete a ještě určitě budete reagovat?

Canon jako většina japonských firem je hodně striktní v tom, co mi dovolí z chystaných věcí prozradit. Naše reakce je připravena, dotváříme ji a je určena speciálně pro zachycení trendů v Evropě. Chystáme pro letošní rok změnu nabídky i marketingu. Nemohu se bohužel vyjadřovat k produktovým specifikacím, ale v rámci servisu a přístupu k trhu se chceme posunout na přímý marketing – oslovovat konkrétní lidi, tváře, posílíme přítomnost na sociálních sítích obecně. Připravujeme série prezentačních videí, která tam budeme distribuovat.

Například – dnes řada mladých zákazníků příliš neprohlíží technické specifikace fotoaparátů – rozlišení, šum, rychlost závěrky, zoom či světelnost objektivu. Proto připravujeme jednoduchá instruktážní videa, která jim ukážou, co vše se zařízením mohou dělat a jak jej lze využít. Jednou ze strategií pak bude přitažení uživatelů chytrých přenosných zařízení k zrcadlovkám či vyšším řadám kompaktů.

Zmiňoval jste zrcadlovky. Umí Češi používat zrcadlovky?

To je zajímavá otázka. Tím, že mám intenzívní a z určitého pohledu takřka profesionální fotografickou minulost, tak znám velmi dobře předrevoluční komunitu fotografů – byla zde řada velmi dobrých amatérských či poloamatérských fotografů, kteří byli celkem známí a úspěšní. Česko má velkou fotografickou tradici už od první republiky. Dnes bych řekl, že počet lidí, kteří fotí zrcadlovkami, sice diametrálně narostl, ale jejich schopnost využít potenciál zrcadlovky na maximum naopak poklesla. Kvalita fotografií se naředila, ne každý ví, co vše se svojí zrcadlovkou může dokázat, a produkuje podprůměrné výstupy.

A co jejich edukace?

Již několik let provozujeme pro naše zákazníky neziskovou Canon fotoškolu za velmi nízký poplatek, který slouží jen k pokrytí nákladů. Po přihlášení na webu jim poskytujeme veškeré informace a tipy o tom, jak naplno využít naše produkty. Pro ty ještě aktivnější pořádáme workshopy o správném focení. Vydáváme také fotografické publikace, které ilustrují způsoby využití a možnosti řad našich fotoaparátů.

Co bych například za toto dal v osmdesátých letech, kdy jsem začínal s fotografováním. Nejsou to „návody“, jak používat daný fotoaparát, ale ukázky a metodika toho, jak využít možnosti a fotografické postupy. Ty publikace podle mého názoru částečně suplují fotografické vzdělání široké veřejnosti.

Kolik fotoškoláků jste zatím vyškolili?

Každoročně se jedná o více než tisíc účastníků – během fungování této Canon fotoškoly jí dosud prošlo na šest a půl tisíce.

Tisknou se v dnešní digitální době ještě fotografie?

Tisknou. Z teenagerů ale netiskne téměř nikdo, nebo jen výjimečně. Pokud se podíváme na trh s inkoustovými tiskárnami, které jsou schopné tisknout fotografie, tak trh s nimi také klesá. V roce 2013 sice tento pokles zpomalil, jen ve čtvrtém kvartálu jsme prodali přes 40 tisíc inkoustových tiskáren, což je stále solidní objem, ale do budoucna předpokládáme další pokles.

Klepněte pro větší obrázek

Spotřeba tady stále je, prodali jsme zhruba stejný objem tiskového materiálu. Na trhu s tiskárnami jsme jedničkou s téměř polovičním tržním podílem. I přes pokles za poslední tři roky je ten trh pro nás stále důležitý a budeme na něm nadále velmi aktivní.

Když se řekne ‚tisk‘ – drtivá většina uživatelů se nejprve zeptá na poměr cena/strana tisku. Dá se ještě v této oblasti ještě někam posunout, co se týče úspor či snížení nákladů na tisk?

Domnívám se, že už ne. Tisk doma bude vždy dražší, než ten hromadný. Ale například co se týče toho hromadného či průmyslového tisku, tak Canon představil velice zajímavou novinku – stroj DreamLabo. Je to náš nejvýkonnější stroj pro profesionální využití na tisk fotek a fotoknih. Aktuálně jednáme s dvěma zákazníky o jeho umístění v Česku. Zatím jsou v Evropě umístěny tři kusy.

Hovoříme o velkých strojích. Co segment firemních zařízení, multifunkčních přístrojů? Proč v něm dosahujete tak velmi nízkých marží? Firmy nemají zájem, nebo mají nakoupena už nějaká zařízení s životností, nebo je obecně problém tato zařízení umisťovat do firem?

S umisťováním je to stále složitější. Firmy přechází na elektronické dokumenty a hledají vnitřní úspory. Dnes je to více o SW a přidaných službách než o HW. A právě na ty se nyní velmi intenzívně zaměřujeme. Ročně umístíme kolem pěti tisíc velkých kancelářských zařízení. Tento počet průběžně mírně klesá, ale naopak dochází k velkému rozvoji souvisejících služeb – správa dokumentů, archivace, skenování, oběh dokumentů – na tyto úkony máme připravenu řadu úspěšných a ověřených řešení.

Za tímto účelem jsme realizovali i několik strategických akvizic, jako například akvizice společnosti NT Ware, výrobce systému UniFlow. Nabízíme univerzální i specializované SW. V oblasti HW se již téměř nedá hovořit o existenci marží, a to díky konkurenčnímu boji a úsporám firemních nákladů. Budoucnost i profit jsou nyní v servisu a službách, je důležité, aby zákazník vnímal v této oblasti naši podporu i jistotu vztahu s námi.

Kam se ubírají současné technologické trendy?

Z celkového obratu globálně investujeme až deset procent zpět do výzkumu a vývoje. A to nejen pro produkty, které uvedeme v nejbližších pár letech, ale míříme i do „dálné budoucnosti“. Takzvané „předkonkurenční“ oblasti – tedy dlouhodobém výzkumu v neprobádaných oblastech za účelem vývoje produktů, o kterých se ještě ani neví, nakolik budou na trhu potřeba, nakolik pomohou.

Když pominu medicínskou techniku, kde jsme aktivní ve vývoji a výrobě přenosných rentgenových zařízení či pokročilých produktů pro diagnostiku očí, tak se výzkum ubírá směrem k teraherzovému zobrazování, které by mělo umožnit zobrazování vnitřní struktury objektů a jejich charakteristik. Hodně se nyní zaměřujeme také na digitální hmotnostní mikroskopy a třetí oblastí je pak detekce plynů, které vylučuje pokožka. Vyvíjíme zařízení, které by urychlilo diagnostický proces, de-facto by dokázalo předvídat reakce lidského organismu, co tělo teprve ‚chystá‘. To jsou dlouhodobější oblasti, které se podle nás stanou součástí lidského života v příštích deseti či patnácti letech.

Které z období v byznysu bylo pro vás nejtěžší? Které byste označil za“ nečekaně nepovedené“?

Mně se na obchodu líbí jeho neustálá proměnlivost, na trhu a u zákazníků i konkurence se neustále něco děje a udržuje vás to ve střehu i „kondici“. Vcelku se nám daří na všechny výzvy trhu včas a pružně reagovat, ale pokud mám uvézt nečekaný neúspěch, pak to bylo první pololetí 2013 v oblasti spotřební elektroniky, obzvláště v kategorii kompaktních fotoaparátů, kdy jsme měli opravdu nízký podíl na trhu kolem 13 procent.

Nezvládli jsme optimálně přechod mezi prodejem končící generace fotoaparátů a nástupem novinek - těch bylo málo v kusech, respektive přišly pozdě a v některých případech nenavazovaly na předchozí řady, tím nám poklesl prodej, ale také jsme zklamali tu část našich zákazníků, která již na novinky čekala.

A co se naopak podařilo?

Jako první musím uvézt zvrácení trendu v prodeji kompaktů a podstatné navýšení našeho tržního podílu v H2 a především Q4. Nyní už v této oblasti prodeje funguje vše jak má. Největším úspěchem je ale určitě dokončená integrace Océ do Canon organizace. V řadě aktivit se naše firmy doplňovaly, v některých se překrývaly, ale podařilo se nám je správně skloubit. Hodně mě potěšilo i pozitivní hodnocení procesu sloučení obou firem od samotných zaměstnanců.

To nejrozvinutější z Océ, nová divize Canon Business Services a její poskytování outsourcingových služeb, to mi rovněž dělá radost. Aktuálně máme ze zhruba pěti set našich zaměstnanců přibližně 150 umístěných v projektech u konkrétních zákazníků (ČEZ, Česká pošta, UniCredit, VIG, Kooperativa atp.), kde mimo jiné kompletně zajišťují správu, koloběh a archivaci dokumentů. To je pro nás jeden z klíčových pilířů vývoje pro rok 2014 – budeme v této oblasti oslovovat nové zákazníky.

Plánujete na letošní rok nějaké větší investice?

Určitě budeme interně investovat do digitálního marketingu a dalšího slaďování systémů. Před čtvrt rokem jsme se přestěhovali do nové budovy, takže jedna z nejvýznamnějších investic poslední doby právě proběhla, do příštích pěti let nám ušetří kolem patnácti milionů korun, které samozřejmě reinvestujeme do další podpory prodeje. Sledujeme také možnosti akvizic v oblasti zákaznického servisu.

Předsevzetí pro rok 2014?

Udržení či navýšení naší přítomnosti na trhu. Změnou přístupu, rozšířením služeb, vyhověním nové generaci zákazníků. Druhou výzvou je outsourcing a poskytování služeb, máme na čem stavět – chceme využít své bohaté zkušenosti a významné reference. Třetí oblastí je další rozvoj servisní organizace s důrazem na preciznější a pokročilejší služby za nižší náklady.

Témata článku: Byznys, Rozhovory

57 komentářů

Nejnovější komentáře

  • kuk 14. 2. 2014 11:58:43
    Canon v zrcadlovkách, kdysi na špici teď už vaří jenom z vody a dojí...
  • Arvo 13. 2. 2014 2:59:57
    Lidí, kteří jsou schopni v pravém slova smyslu fotografovat je stále...
  • RamCar 12. 2. 2014 11:27:42
    Kdyby nestála originální náplň do obyčejné inkoustovky 600,- za jednu...
Určitě si přečtěte