Šéf českého Microsoftu: Pokusíme se postavit na hlavu

Byznys Microsoftu se mění vlivem cloudu, tabletů a mobilních zařízení. O tom, jak se Redmondu v těchto oblastech bude dařit, jsme si povídali s šéfem tuzemské pobočky.
Kapitoly článku

Tradiční byznys Microsoftu se mění. A ne zrovna málo. Redmond až doposud seděl na zlaté žíle, kterou nebylo jednoduché přetnout – na licencích a dominantní platformě Windows a Office. Předefinovat jádro podnikání největší softwarové firmy světa donutil Ballmerovu korporaci až cloud a narůstající mobilní platformy. Sešel jsem se proto s Romanem Cabálkem, šéfem tuzemské pobočky Microsoftu, abych si s ním o těch změnách popovídal.

Dříve to pro Microsoft bylo poměrně jednoduché. V začátcích počítačového podnikání si díky obchodnímu nadání Bill Gatese vydobyl dominantní postavení na trhu s operačními systémy a kancelářskými balíky, na což navázaly i přidružené serverové produkty. Z platformy Microsoftu se stal standard, který jste jednoduše potřebovali.

V posledních měsících se ale začalo všechno měnit. Může za to kombinace cloud computingu a nových mobilních platforem. Cloudy nyní umožňují běh aplikací nezávisle na operačním systému. Firmě stačí do cloudu nasadit všechny potřebné aplikace a pak je v různé formě distribuovat do různých zařízení (třeba přes HTML5 do prohlížeče v iPadu). Stejně tak se stále více začínají používat tablety a chytré telefony, kterým se obsah přizpůsobován na míru. Windows už najednou nejsou nutně potřeba, stejně jako všechny serverové produkty Microsoftu.

Jako chameleon

Tuto vlnu nových standardů a možností spojuje jedno – v drtivé většině případů jejich „vynálezcem“ ani hybatelem nebyl Microsoft. S těmito technologiemi, které byznys Redmondu ohrožují, vždy přišel někdo jiný a trh postupně ukazuje, jak je s nimi možné nakládat. Souhlasí s tím i Cabálek. „Neoznačil bych nás za ty, co udělají první krok,“ řekl v rozhovoru pro Živě.cz. Zároveň ale dodal: „Ale v okamžiku, kdy se něčemu začneme seriózně věnovat, máme tu trpělivost a schopnost trh dohnat.

 Klepněte pro větší obrázek
V kancelářích v pražské Brumlovce se chystá výraznější vstup Microsoftu na tuzemský internetový trh. Zdejší šéf Roman Cabálek se prý pokusí postavit na hlavu.

To je skutečně pravda. V Microsoftu umí trendy alespoň sledovat, a jakmile si spočítají, že v určitém novém segmentu musí být, prostě vezmou balík peněz (kterých má firma nemalé množství) a začnou vytvářet produkty, které je na daný trh dostanou. Příkladů je několik – Windows Azure jako cloudová platforma, Windows Phone 7 jako odpověď na nové mobilní operační systémy, Windows 8 s dotykovým rozhraním Metro jako varianta pro tablety, Bing a služby Windows Live snažící se dohnat rozjetý internet a mnohé další.

I když se Microsoft snaží neustále inovovat a tvořit nové trhy sám, v posledních letech se mu to úplně nedaří. „Ne vždy jsme se pohybovali nejrychleji v některých segmentech trhu. Ale v okamžiku, kdy jsme pochopili, že je danou oblast potřeba brát vážně, dokázali jsme se do ní rychle dostat a hrát v ní dostatečně důležitou roli,“ popsal situaci šéf tuzemské pobočky softwarového obra. „Jako akcionář Microsoftu bych byl samozřejmě raději, kdybychom už teď na trhu měli produkty, které se na trh teprve blíží,“ konstatoval.

Na druhou stranu je potřeba uznat, že se Microsoftu ono dohánění konkurence v některých oblastech velice daří. Firma si třeba natloukla nos s první verzí Xboxu, dokázala ale přijít s novou verzí Xbox 360, která nyní hraje prim mezi herními konzolemi. Cloudová platforma Windows Azure rovněž nepřišla mezi prvními, stejně jako virtualizační Hyper-V, a oba produkty mají v současnosti velice dobrý tržní podíl. Přesným opakem ale byly multimediální přehrávače Zune, pokus o dohonění iPodů, které byly odpískány, stejně jako telefony Kin.

Teď před Microsoftem ale stojí další velice těžké úkoly – prorazit s Windows Phone 7, pojistit si pozici na trhu s počítači díky povedenému vstupu mezi tablety, zastavit klesající podíl Internet Exploreru a rozproudit internetové služby.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,