Byznys Microsoftu se mění vlivem cloudu, tabletů a mobilních zařízení. O tom, jak se Redmondu v těchto oblastech bude dařit, jsme si povídali s šéfem tuzemské pobočky.
Živo bude kolem Skypu
Microsoft by rád mezi mobilními operačními systémy získal 25procentní podíl na trhu. „Nestane se to jenom díky Nokii, ale také díky našim dalším partnerům,“ věří Cabálek. Na partnery v Redmondu i lokálních pobočkách hodně dají, stejně jako na vývojáře. Ti teď mají choutky opouštět platformu Windows a raději vytvářet aplikaci pro iOS a další platformy, kde mohou jednoduše začít vydělávat díky široké uživatelské základně. V Microsoftu to ví a proto například v rámci Windows Store, který bude součástí tabletových Windows 8, počítají s o něco lepšími podmínkami.
V případě Windows 8 ale bude velice zajímavé sledovat, jak si Microsoft pohraje s prodejem licencí na tablety. Cena tabletů totiž musí být co nejnižší a firma tak nebude moci prodávat licence za takovou cenu, na jakou si zvykla u klasických počítačů. Zvlášť v situaci, kdy výrobci mohou sáhnout po zdarma dostupném Androidu.
Co firma provede se Skypem, se ukáže už na lednovém CESu. Mluvit se bude také o Windows 8 a tabletech.
Jednou ze silných zbraní Windows Phone 7 (ale také dalších služeb a produktů Microsoftu) má být úzká provázanost s nedávno koupeným Skypem. Jak firma tuto komunikační službu využije, se veřejnost dozví už v lednu na CESu v Las Vegas, kde bude mít Microsoft tradiční otevírací představení v čele s Ballmerem. „Na CESu se o Skype určitě bude hodně mluvit,“ potvrdil Cabálek. Ostatně stejně, jako o tabletech a Windows 8.
Inovacím a lepším zítřkům Cabálek věří také v případě Internet Exploreru (IE). Poslední trend je jasný – IE se v podílu neustále propadá, zatímco Google Chrome velice rychle roste. Cabálek ale doufá, že se pokles brzy zastaví: „Věřím, že dojde nejenom k tomu, že se pokles podílu zastaví, ale že postupně dojde také k mírnému nárůstu.“ Klíčem podle něho mají být nejenom ony inovace, ale například provázání IE se všemi systémy Microsoftu.
Co bude se Skypem v Česku
Redmondští si „máknou“ také na internetu, kde masivně investují do rozvoje Bingu a jemu přidružených služeb, ale stále ne a ne generovat černá čísla. Bing a portál MSN jsou strategické služby, které firma prostě musí mít. Jde to sice pomalu, Bingu se nicméně alespoň na americkém trhu daří alespoň trochu růst a v Microsoftu pořád věří, že se do něj investovat vyplatí.
Co chystá Microsoft na internetu v Česku
Microsoft je na internetu tradičně silný s Hotmailem a službami Windows Live. U nás jsou však tyto služby prakticky neviditelné i přes četné snahy o popularizaci. Jak se ale zdá, zdejší šéf má s internetovými službami v Česku nějaké větší plány. „Pokusíme se postavit na hlavu,“ řekl v rozhovoru, když jsem namítal, že je útok Microsoftu na internet v Čechách nemožný úkol. „Nemám pochybnosti o tom, že se u nás dostaneme na velice rozumné podíly na trhu,“ dodal Cabálek sebejistě.
Více podrobností prozatím zůstává skryto, něco se ale nejspíše rýsuje. Cabálek mluvil o tom, že nejdříve je na internetu nutné vybudovat portál, který vše zastřeší, a pak je možné k němu připojit další služby. Namítal jsem, že v souboji s českým Googlem vypadá Microsoft velice legračně, zejména v lokalizaci a dalších aktivitách. „Jako šéf Microsoftu v Čechách bych si dokázal lokalizační strategii představit jinak, ale všechno má svůj čas,“ dodal tajemně. Zdá se, že se kolem Skypu a dalších služeb postaví i něco u nás.