Seznam začne podporovat startupy a jedná s Hollywoodem

Seznam vstupuje jako investor do českého technologického akcelerátoru StartupYard. Chce více podporovat tuzemskou scénu a inovovat. Chystá také vlastní video službu.

Seznam.cz chce v tomto roce pokračovat ve své proměně a hodlá více podporovat tuzemský internetový trh a mladé projekty. Česká internetová jednička například vstupuje do připravovaného letošního ročníku technologického akcelerátoru StartupYard, kde výměnou za finanční investici získá desetiprocentní podíl. Firma počítá také s dalšími investicemi, zejména do nových produktů a inovací těch dosavadních.

„Seznamu se v loňském roce dařilo dobře. Jedním z důvodů je to, že jsme se vrátili zpět ke kořenům, zpět k produktům,“ řekl na sezení s novináři šéf společnosti Pavel Zima. Seznam před více než rokem obrátil strategii a namísto využívání silné pozice na trhu k navyšování příjmů a zisku se rozhodl – mimo jiné i pod tlakem českého Googlu – že opět začne více dbát na produkty a investice. Výsledkem jsou například mobilní aplikace, nová podoba webů Super.cz a Sport.cz, předělaný e-mail a některé zásadní připravované novinky.

Něco vrátit trhu

Vlivem větších investic by tak Seznam neměl za rok 2012 vykázat větší zisk, než jaký měl před rokem, i když opět navýší příjmy. S oficiálními čísly přijde firma až někdy na přelomu jara a léta, už nyní se ale odhaduje, že se příjmy vyšvihnou až k 3 miliardám korun.

„Šli jsme do toho, že za rok 2012 nechceme mít za každou cenu vyšší zisk než v předešlém roce,“ říká výkonný ředitel Seznamu Michal Feix. „Namísto toho chceme peníze smysluplně investovat. A to se týká i letošního roku.“ Firma tak kromě investic do nových produktů, posilování týmu (v loňském roce se počet zaměstnanců poprvé dostal přes tisícovku) a stěhování do nového sídla připravuje také vlastní datové centrum.

Klepněte pro větší obrázek
Vchod do nového sídla Seznamu už je otevřen také českým startupům.

A výrazně se zapojí do dění v internetové komunitě a bude pomáhat i tuzemským startupům. Seznam už nyní například poskytuje začínajícím firmám „kredit“ na jeho reklamní platformu Sklik a formou sponzoringu se podílí také na různých oborových akcích. Se vstupem do třetího ročníku StartupYardu se nicméně chce angažovat mnohem více.

„Chceme něco vrátit trhu,“ říká o zapojení do akcelerátoru Pavel Zima. Seznam tak v podstatě začíná plnit to, po čem představitelné zdejší startupové scény volají delší dobu – aby se obr ze Smíchova začal podílet na růstu tuzemské webové scény.

Seznamu desetiprocentní podíl v chystaném kole StartupYardu přinese také přístup k mladým nadějným společnostem. „Pokud se nám nějaký startup bude líbit, můžeme do něj vstoupit,“ plánuje Zima. Seznam by tak díky akvizicím mohl získat nové a relativně levné služby a talenty. V současné době se vyjednává o tom, zda startupy, které do akcelerátoru půjdou, najdou se Seznamem shodu.

Tuzemský internetový lídr doposud ve skupování jiných firem příliš aktivní nebyl a spíše se snažil služby vyvíjet interně (jednou z jeho akvizic byla koupě Stream.cz). Podle Pavla Zimy to nicméně bylo dáno tím, že se Seznamu do portfolia nic příliš nehodilo. „Ke koupi nebylo nic, co by pro nás bylo zajímavé,“ říká s tím, že firma během roku 2012 za účelem akvizic sledovala několik českých firem.

V letošním a v pořadí již třetím kole StartupYardu se s největší pravděpodobností objeví také několik zahraničních projektů, které měly možnost se rovněž přihlásit. Seznam se nicméně zajímá především o internetové startupy, které mohou pomoci k růstu firmy na českém trhu. „Mohou mít globální ambice, ale pro nás je směrodatné to, jak budou využitelné u nás,“ říká Zima a opět tak dává najevo, že Seznam o žádné zahraniční expanzi neuvažuje.

Těžká jednání s Hollywoodem

Jedním z nových velkých projektů Seznamu má být ještě letos spuštěná služba s video obsahem. Zástupci společnosti prozatím nechtějí specifikovat, jaký přesně bude mít formát, celý produkt má mít ale několik částí – jednou z nich bude například rozšíření Streamu a Mixéru.

Seznam každopádně v současné době jedná s majiteli video obsahu a snaží se zakoupit vysílací práva na internet, to je ale podle slov zástupců složité a dlouhé vyjednávání. „Chtěli bychom video nabízet zadarmo s nějakým reklamním formátem, ale majitelé práv z Hollywoodu chtějí spíše formu klasického předplatného,“ popisuje Zima průběhy jednání.

Je tedy pravděpodobné, že Seznam brzy spustí vlastní internetovou videopůjčovnu podobnou Netflixu či iTunes, a to na všech možných dostupných zařízeních, od klasického webu, přes chytré telefony a tablety až po televize. Zkušenosti s videem přitom sbírá nejenom díky Streamu, ale také díky službě Mixér.cz. Tu například jenom skrze aplikaci v chytrých televizích aktivně využívají desítky tisíc lidí.

Česká webová jednička chce trhu vracet nejenom formou podpory startupů, ale podporuje i partnery. Společnost se angažuje v analýzách státních ICT návrhů a posílá k nim připomínky. A snaží se spoluvytvářet české kybernetické právní prostředí. Jednou z aktivit je například připomínkování evropského „sušenkového zákona EU“ či spolutvorba kybernetické bezpečnostní koncepce země.

Na podobě některých nových služeb v Seznamu se opět podílí zakladatel a většinový vlastník firmy Ivo Lukačovič. „Opět má (Lukačovič) stálou kancelář, ale každý den a po celých 8 hodin v ní není,“ směje se Zima. „Ivo se věnuje samotným produktům a často je vidět zejména s našimi návrháři. To je to, co ho baví,“ uzavírá.

Témata článku: Byznys, Seznam.cz, Web, Startupy

4 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Dvorak Jiri 12. 2. 2013 13:59:08
    Sedláku, můžeš začít psát svoje články anglicky, ať se nemusím rozčilovat...
Určitě si přečtěte