Seznam.cz stále nemá dost. Vývoj ještě zrychlí

Letos Seznam.cz nabral 35 nových vývojářů a do jara chce přijmout dalších 60 lidí. Vehementně inovuje své služby a s vývojem chce ještě zrychlit. Chystá modernizaci služeb i titulky.

 

V posledních letech předvádí česká internetová jednička velké inovační rodeo. Seznam.cz své služby jednu po druhé modernizuje a nebojí se odvážnějších změn. Přitom nezapomíná ani na technologická vylepšení svého vyhledávače. Letos firma nabrala 35 nových vývojářů a do jara příštího roku chce získat dalších 60 lidí. Inovace chce totiž ještě zrychlit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Stará vs. nová – proměňuje se i titulka Seznamu. Po několikaměsíčním testování se v říjnu finálně přejde na novou verzi

Silně se v Seznamu zaměřují na svůj vyhledávač. A to jak na jeho technologické jádro, tak rozšiřování jeho využití. Obrázky už nevyhledává externí nástroj, stejně tak o videa už se nestará Yandex, ale přímo Seznam. Cílem vyhledávače videí je zmapování archivu České televize a samozřejmě také Streamu, YouTube a dalších služeb a videoarchivů. Samotná technologie vyhledávače pak našla uplatnění i v dalších službách provozovaných Seznamem.

Více lidí zapojených v produktových týmech má zajistit, aby se plánované inovace mohly aplikovat současně u více služeb najednou. Aktuálně je nutné volit priority a některé věci odkládat. Seznamu se přitom investice do inovací rychle vrací a nechce s nimi tedy otálet.

Dobrovolně k nové titulce

Do nového se už finálně oblékne také hlavní stránka, tedy titulka Seznam.cz. Nový design už je několik měsíců nabízen v betaverzi a uživatelé si na něj mohou ručně přepnout. Nabídne novou podobu, responzivní design a individuálně přizpůsobený obsah. Reakce jsou prý zatím dobré, což si Seznam vysvětluje tím, že zpětná vazba přichází od uživatelů, kteří na nový design přešli dobrovolně. Proto před finálním vypnutím stávající podoby stránky (plánováno na říjen) chystá fígl – kampaň, která má uživatele motivovat k dobrovolnému přechodu na nový design.

Klepněte pro větší obrázek 
Novinka okoukaná od Googlu. Ten produkty umístěné ve výsledcích hledání musí hájit před Evropskou komisí, Seznam z podobného osudu ale obavy nemá.

Stěžejním prvkem pochopitelně zůstane vyhledávací pole. Vyhledávání přitom nabídne novoty nejen pro uživatele, ale také pro inzerenty. Seznam se nechal inspirovat Googlem a ve výsledcích hledání bude zobrazovat tabulku s konkrétními produkty. Google za tuto funkci aktuálně čelí sporu s Evropskou komisí, ale toho se v Seznamu neobávají. „Právně jsme to nijak neřešili, u nás to funguje trochu jinak,“ vysvětlil Pavel Zima. Produkty si totiž do tabulky dosazují samotné e-shopy a jedná se víceméně o rozšíření reklamního prostoru služby Sklik. Aktuálně je novinka spuštěna v rámci betatestování, do kterého je zapojeno 38 e-shopů, včetně Alzy, Mallu, Zootu a dalších velkých hráčů. Od 15. října bude dostupná ve finální podobě pro všechny.

Jednou z klíčových služeb Seznamu jsou Mapy.cz, které zároveň poskytují prostor pro novoty nejen kosmetické, ale i funkční či technologické. Letos se začala novou technologií snímat Panorama, přibyly jízdní řády, 3D mapa, automatický plánovač výletů a především rozšíření mapových podkladů na celý svět. A včera byly oznámeny další novinky – turistické podklady do mapy Evropy nebo možnost stahování map evropských zemí offline do mobilů. Opět se nabízí otázka – kdy přijde navigace? „Neříkám, že nikdy, ale zatím to není v plánu,“ odpověděl ředitel Seznamu Pavel Zima.

Klepněte pro větší obrázek 
Pavel Zima představuje nové offline mapy

Portfolio webových služeb má zastřešovat vlastní internetový prohlížeč. Ten už Seznam představil na konci loňského roku, a to v betaverzi. Nyní přichází nová, finální verze. Nabídne vyšší rychlost, synchronizaci záložek i hesel a třeba i asistenční funkci pro vyhledávání kontaktních informací na firemních webech. Prohlížeč od Seznamu si ale zachová především jednoduchost a pokročilé funkce, možnosti nastavení nebo třeba doplňky v prohlížeči chybí. Úmyslně.

Klepněte pro větší obrázek 
Nová verze prohlížeče od Seznamu nabídne funkci psíka Krastyho, který „vyčmuchá“ k webu další informace a zobrazí je v bočním panelu

Windows 10 zatím bez odezvy

Vylepšení se dočkaly i další služby spadající pod Seznam. Třeba i obskurní služba Horoskopy.cz, která dostala vlastní mobilní aplikaci Můj věštec. Mezi racionálně uvažujícími čtenáři vzbudí možná posměch o podivení, proč v Seznamu věnují energii něčemu takovému. Ale když na službě máte sto tisíc uživatelů, výrazně přibývá přístupů z mobilů a lidé jsou dokonce ochotni za takové služby platit, asi byste na místě Seznamu udělali to samé.

Klepněte pro větší obrázek 
I toto je nová služba od Seznamu...

Z hlediska platforem se Seznam.cz soustředí především na web a Android. Tam má pochopitelně největší zásah. Věnuje se i iOS aplikacím a okrajově i Windows Phone. A jak v Seznamu vnímají Windows 10? „Žádné aplikace pro Windows 10 teď nepřipravujeme. Microsoft už několikrát plánoval vytvoření nové silné platformy, ale zatím z toho nic nebylo. Tak uvidíme, jak to dopadne s Windows 10,“ vyjádřil se Pavel Zima s tím, že jakmile bude cítit poptávka ze strany uživatelů, jsou připraveni podchytit i tuto platformu.

Možná to všechno působí až moc pozitivně, ale těžko hledat, co z aktuálních aktivit Seznamu vytknout. Nelibost získávají některé radikální proměny služeb, jako u Lide.cz nebo Streamu. Ale i tam se časem ukazuje, že změny dávají smysl do budoucna. Někomu se nemusí líbit zjednodušování a cílení na „běžné uživatele“, ale i to se ukazuje jako vhodně zacílený záměr. Firma loni zvýšila tržby o 7,5 % na 3,13 miliardy korun při zisku přesahujícím miliardu, špatně to tedy zjevně nedělá. 

 

Diskuze (15) Další článek: Sharp nabídne první 8K monitor za 3,2 miliónu korun

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,