Slevové portály kouzlí s čísly i penězi, účetní tržby tají

Slevové servery v Česku hlásí miliardové tržby. Ve skutečnosti jsou to ale peníze, které vyberou od klientů. Skutečné tržby jsou pak samotné provize.

Pátým rokem bují v Česku internetový byznys se slevovými kupony. Celkový objem prodaného zboží a služeb přes slevové portály již brzy bude atakovat hranici čtyř miliard korun. Tuto částku zástupci branže často označují za tržby. Ve skutečnosti jsou však jejich účetní tržby jen provizí z této částky. A ta ještě v úhrnu zdaleka nepřekonala jednu miliardu korun.

Mnohé slevové servery také využívají peníze, které přes ně protékají a nejsou přitom jejich, jako výhodného zdroje financování, vyplývá ze zjištění mezi největšími hráči.

„Bez možnosti využívat peníze partnerů v podobě zádržného by se slevový byznys nikdy tolik nerozjel,“ uvedl jeden z aktérů, který si nepřál být jmenován.

Slevové weby díky tomu disponují prostředky, které jsou pětinásobně větší než jejich účetní tržby. Podle advokáta Jiřího Markvarta ze společnosti Ambruz & Dark Deloitte Legal fungují zprostředkovatelé slev jako virtuální tržiště. Nemusí mít tedy licenci ve smyslu zákona o platebním styku.

„Z toho vyplývá, že nemusí vést oddělené bankovní účty pro shromažďování finančních prostředků od zákazníků a mohou s těmito prostředky relativně volně dále nakládat,“ dodal právník.

Provize kolem dvaceti procent

Účetní tržby slevových portálů tvoří provize, která se v průměru pohybuje kolem dvaceti procent. Ani jednička trhu Slevomat.cz podle dostupných informací nepřesáhl v účetních tržbách půl miliardy korun. Za loňský rok přitom firma reportovala obrat 1,2 miliardy.

4-obrat.png
Obrat slevových portálů.

U celého trhu se pak za rok 2014 objevovaly informace o obratu 3,5 miliardy korun. Čisté tržby hráčů se však pohybovaly kolem 700 milionů. Navíc podle některých hlasů z trhu je i celková několikamiliardová cifra o obratu mírně nadsazená.

„Od začátku se mluvilo o tom, kolik lidé na slevových portálech utratí. Takže metrika byla daná. Žádný portál neuvádí, jaké jsou jeho účetní tržby,“ hájí způsob reportování generální ředitelka serveru Slevomat.cz Marie Chytilová.

Šance napojit se na provize z populárního prodeje zlevněných věcí a služeb a možnost disponovat na účtech hotovostí mnohem větší, než jsou tržby, vytvořila před pěti lety obrovský boom trhu s hromadnými slevami. V těsném závěsu za projektem Slevomat.cz začal vznikat jeden projekt za druhým. Na konci roku 2011 to podle agregátoru Skrz.cz bylo již 182 firem. Přežila čtvrtina.

Pozici jedničky na trhu slevových portálů si stále více upevňuje Slevomat.cz. Jako jediný se dokázal dostat na tržby v nižších stovkách milionů korun a generování slušného zisku. Na konci roku více než poloviční podíl. O slovo se hlásí také portály typu Pepa.cz nebo Vykupto.cz, v němž má ovšem největší podíl také Slevomat.

Konsolidace je za námi

„Hlavní vlna konsolidace je již určitě za námi, ale je pravděpodobné, že v dalších letech dojde ještě k dalšímu pročištění trhu a i někdo z větších hráčů může skončit,“ uvedl šéf agentury 5DM Michal Hardyn, který stojí také za slevovým srovnávačem TopSleva.cz. Současně ale upozornil, že jednotky nových projektů stále vznikají.

4-pocet.png
Počet fungujících slevových portálů.

Nové firmy v oboru se často snaží vymezit proti konkurenci například regionální specializací. Jedním z posledních příkladů je web Slevyusteckykraj.cz. „V Ústeckém kraji byla malá nabídka slev. I velké portály mají z regionů jen málo nabídek, takže v tom vidíme příležitost,“ sdělila zakladatelka webu Kamila Zajíčková.

Obor už má však za sebou také slušné krachy. Asi největší se týkal portálu Zapakatel.cz, který patřil mezi největší hráče. Jeho původní majitel Spojka Group zbankrotoval a nechal po sobě dluhy kolem 70 milionů korun. Posléze změnil vlastníka a změnil se na srovnávač cen jiných webů.

Právě při podobných kraších se poprvé ukázalo, jak v oboru vypadá tok peněz. Bankrotářům totiž najednou došly zdroje na výplatu partnerů.

„Pokud žádná zvláštní povinnost nebo zákaz s nakládáním s peněžními prostředky nevyplývá ze smlouvy, může s prostředky slevový server volně nakládat,“ uvedl advokát Jindřich Král, partner kanceláře Glatzová & Co.

Například největší Slevomat.cz měl takto na konci předloňského roku k dispozici více než tři sta milionů korun, které v jeho účetnictví byly jako závazky z obchodních vztahů. Na účtu v bance měl ve stejné době přibližně 136 milionů, vyplývá z výroční zprávy.

„Máme investice. A tím, jak jsme velcí, tak se nám nemůže stát, že bychom najednou museli vyplatit všechny partnery. Z toho důvodu se ty dvě částky nerovnají,“ vysvětlila generální ředitelka Slevomatu Marie Chytilová. „Jsme krytí investory, takže kdyby nastal jakýkoli problém, tak peníze vyplatíme,“ dodala.

Zisk máme, říká Slevomat

Využíváním peněz třetích stran si podle právníka Jiřího Markvarta z Ambruz & Dark Deloitte Legal může branže v budoucnu vykoledovat zahrnutí do regulace platebního styku na základě aktuálně připravované nové unijní úpravy platebních služeb.

 

Mnohé slevové servery využívají peníze, které přes ně protékají a nejsou přitom jejich, jako výhodného zdroje financování.

 

To může situaci na trhu dále přiostřit a ještě více rozšířit nůžky mezi malými a velkými. Právě zvyšování tržního podílu největších pěti portálů bude podle šéfa srovnávače Skrz.cz Petra Kováčika hlavním trendem spíše než další ubývání počtu hráčů. Navíc servery se podle něj už nebudou snažit zahrnout slevy ze všech sfér, ale budou se více specializovat.

Lídr a průkopník slevového trhu Slevomat.cz již splatil investice předchozích let a začal vydělávat. Ještě na konci předloňského roku měla společnost kumulovanou ztrátu 72 milionů korun. Tu však už díky ziskům předchozích let smazala. Slevomat poprvé slušně vydělal v roce 2013. Tehdy společnost v Česku a na Slovensku z tržeb kolem 277 milionů korun vytvořila čistý zisk 26 milionů. Tedy ziskovost zhruba deset procent.

„V roce 2014 byl zisk ještě vyšší,“ řekla generální ředitelka Slevomatu Marie Chytilová. Zisková marže se znovu pohybovala kolem deseti procent. Minulý rok se tržby Slevomatu z provizí zvýšily asi o třicet procent. Letos čeká nárůst o dvacet procent.

V letošním roce pravděpodobně Slevomat zmírní růst kvůli uzavření vlastní logistiky a zrušení své privátní značky Markus Pedriksen. Firmě přestaly dávat ekonomický smysl. „S tím budou spojené další náklady. Navíc počítáme s tím, že se nám kvůli tomu sníží hodnota objednávky,“ dodala šéfka Slevomatu. Výdělek firmy se přesto stále bude pohybovat v řádu nižších desítek milionů korun. Firma plánuje v současnosti velké investice do nové mobilní platformy.

Ta má výhledově mimo jiné přinést nahrazení papírových kuponů jejich elektronickou verzí v telefonu. Hodlá se rovněž více zaměřit na okamžitě využitelné lokální nabídky po celém Česku.

Mezi akcionáře Slevomatu patří internetový podnikatel Tomáš Čupr se skupinami Miton a Enern. Server Motejlek.com již dříve uvedl, že právě přes fond Enernu vlastní část společností bývalý šéf ČEZ Martin Roman. Tuto informaci ale firma nikdy nepotvrdila.

Témata článku: Byznys

2 komentářů

Nejnovější komentáře

  • ehlo 30. 6. 2015 7:47:36
    zajímavé informace, moc díky za ně!
  • Dr.No64 27. 6. 2015 0:31:51
    to Zive.cz dela taky napr s navstevnosti . . :-D

Další podobné články