Služby Microsoftu řídí Windows Azure [Build 2013]

Druhý den konference Build 2013 patřil už skutečným vývojářům, na pořadu dne byl tedy Windows Azure. Cloudová platforma Microsoftu oznámila partnerství s herním enginem unity.

Connect.cz ze San Franciska: Build se ve čtvrtek ráno přehoupnul do své druhé poloviny, která se už věnuje výhradně vývojářům. Ve stejném duchu se nesla i druhá přednáška dne, která se od začátku do konce točila okolo cloudového hostingového ekosystému Windows Azure. Pokud lpíte na anglických zkratkách, tématem bylo IaaS a PaaS, tedy infrastruktura a platforma jako služba. Přesně to je Windows Azure.

Záznam druhé hlavní přednášky bude k dispozici v pátek a MSDN

Windows Azure je odpověď Redmondu na datové služby Amazonu (AWS, Amazon EC2 atp.), na jehož obřím úložišti běží třeba populární Dropbox, a samozřejmě i na App Engine a související náročné hostingové služby od Googlu. Microsoft má oproti těmto dvěma hráčům jednu velkou výhodu, neprodává totiž pouze prostor a výpočetní výkon v některém ze svých více než osmnácti datacentrech, ale také Visual Studio, které je tomuto cloudu v nové verzi 2013 Preview šité na míru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jak firmy vytěžuji Windows Azure a kde jej používá samotný Microsoft

Pokud tedy vývojář ve webovém rozhraní Windows Azure nastartuje novou backendovou službu, která bude třeba posílat push notifikace do mobilní aplikace, kód může bez problému psát ve Visual Studiu, které se postará o jeho prakticky živou synchronizaci se serverem, kde ve skutečnosti celá aplikace běží. Visual Studio 2013 umí také přijímat všemožné logové a trace zprávy o běhu serverové aplikace, takže testování a vývoj programu, který se spouští stovky a tisíce kilometrů daleko, se jeví, jako by jej ve skutečnosti kompiloval váš stroj na stole.

Windows Azure používá skoro každý z vás

Windows Azure se každopádně týká každého, kdo alespoň jednou přičichl k některé ze služeb Microsoftu, firma na něm dnes totiž staví prakticky všechny své populární webové aplikace. Voláte přes Skype? Pak používáte servery Windows Azure. Máte účet na Xbox Live? Pak se vás týká to samé. Stará se vám o poštu Outlook.com, hledáte na Bingu, máte na počítači Office 365 a na webu SkyDrive? Pak opět používáte infrastrukturu Windows Azure.

Microsoft tedy na svých vlastních službách testuje praktické komerční možnosti svých datacenter a nás uživatele používá pro zátěžové testy. O Windows Azure se v komunitě možná nemluví tak často, poněvadž startupy zpravidla využívají Amazon a některé další (často i levnější) systémy jako třeba Heroku, Microsoft se však zase může chlubit firmami, které platí účet. K jeho zákazníkům patří banky, automobilky, herní studia – Windows Azure používá třeba Halo – a další společnosti.

Redmondská cloudová platforma pro vývojáře webových aplikací je často spojovaná s jazyky ASP.NET, C# a tak dále, nicméně Windows Azure a jeho virtualizace dnes umožňují vyvíjet také v populární Javě, NodeJS, Pythonu, samozřejmě C++ a třeba Ruby. Případně si v systému spustíte vlastní virtuální stroje a můžete provozovat prakticky cokoliv.

Čtvrteční keynote se točila hlavně okolo dvou součástí Windows Azure a to Windows Azure Web Sites a Windows Azure Mobile Services. Microsoft oba systémy představil už loni, běžely ale v testovacím provozu. Nyní je otevírá pro každého.

Klepněte pro větší obrázek
Nové partnerství mezi Microsoftem a herním enginem Unity, který bude komunikovat s Windows Azure

Zatímco Windows Azure Web Sites se soustředí na rychlý vývoj klasických webových aplikací, Mobile Services mají sloužit jako backend pro aplikace na Windows 8 a WP, iOS a Androidu. Tato služba umožňuje například snadnou tvorbu zmíněných push notifikací, kterými pak bude služba bombardovat počítače a telefony uživatelů vašich aplikací.

Azure + Unity

Nakonec Microsoft oznámil partnerství s multiplatformním herním enginem Unity, který si bude nově taktéž rozumět s Windows Azure. Vývojáři her tedy budou moci použít datacentra Microsoftu třeba pro realizaci multiplayeru a dalších síťových operací.

Klepněte pro větší obrázek
Webové rozhraní managementu Windows Azure a nová funkce Autoscale pro šetrné využívání systémových prostředků na Azure

Jak už tomu ale zpravidla bývá, nakonec rozhodne cena. Windows Azure si sice může každý vyzkoušet na určité období zdarma, jakmile však začnete přemýšlet o tom, že byste svoji webovou aplikaci přenesli z virtuálního či dedikovaného serveru právě do některého z těchto cloudů, zjistíte, že tento scénář nemusí být zdaleka vždy výhodný, v kalkulačce, kde si naprosto flexibilně nastavíte velikosti databází, CPU výkon, RAM i počty dotazů, se totiž záhy můžete dopočítat docela vysokých částek. Jednou z aktuálních novinek je ale funkce Autoscale, která slibuje, že bude lépe řídit vytěžování serverů v průběhu dne takovým způsobem, abyste platili co nejméně.

Windows Azure, Amazon, App Engine, Heroku a další výkonné systémy se v každém případě hodí hlavně pro náročné a sofistikované projekty. Soukromý blog si ale založte raději u nás na Živě.cz.

Cestu redaktora na konferenci Build 2013 hradí Microsoft

Témata článku: Microsoft, Byznys, Web, Programování, Reportáže

1 komentář

Nejnovější komentáře

  • bigsam72 3. 7. 2013 13:53:07
    Nastesti nepouzivam. Ale konkurence je v principu zdrava, takze at se i M$...