Tajemný VIV od tvůrců Siri: Má to být revoluce, která zabije klasický software?

  • Spolutvůrci technologie Siri odhalili novou generaci asistenta
  • Je univerzální a sám sebe programuje
  • S dostatečnou sítí znalostních zdrojů odpoví údajně úplně na všechno

Zatímco před dvaceti lety jsme tu měli jen chytrou sponku ve Wordu, dnešní svět počítačových asistentů zná Siri od Applu, Cortanu od Microsoftu, anebo Google Now od… Googlu. A pak je tu nepřeberný zástup malých asistentů, které se pokoušejí suplovat klasický vyhledávač.

Jak funguje primitivní vyhledávací asistent

Primitivní vyhledávací asistent je vlastně docela jednoduchý program, který dnes s trochou píle napíšete i v Javascriptu. A nebude to vysloveně tupec, o jeho znalosti se totiž nepostaráte přímo vy, ale nepřeberné množství již existujících znalostních zdrojů, na které jej zdarma či za úplatu napojíte.

Ostatně takový jednoduchý pomocník může vypadat třeba jako ve videu níže. Napsal jsem jej jednoho večera a celý čítá směšných 500 řádků kódu.

Můj ryze experimentální KUBA (Kubův Ukrutně-Bleskurychlý Asistent) vám sice nepřipomene, co máte dnes podle diáře za úkoly, ale když se jej zeptáte, „kdo to jsou noční vlci,“ odpoví. Avšak rozhodně ne proto, že by to snad sám věděl, ale pochopí, že pokládáte znalostní dotaz typu CO JE TO a přepošle jej dál k vyřízení Wikipedii, která konečně vrátí docela praktickou a stručnou odpověď ze své obří a vševědoucí encyklopedie.

Když se jej zeptám, „kolik stojí dolar,“ KUBA naopak pochopí, že se ptám na dotaz typu KOLIK TO STOJÍ, a prohledá doposud neznámou entitu jménem dolar všemi svými napojenými vyhledávači cen. Jelikož je dolar měna, najde ji v kurzovním lístku ČNB a do svého interního znalostního grafu si uloží poznámku o tom, že dolar není třeba pračka a má ji napříště hledat rovnou na webu České národní banky.

Přestože má ale KUBA některé prvky samokvalifikačního mechanizmu, který se zlepšuje jeho postupným používáním, stále je to jen docela primitivní a pevně naprogramovaný stroj, který správně pochopí jen několik typů otázek.

K sepsání podobného efektního a jen na oko zdatného asistenta by vám měly stačit naprosto elementární znalosti Javascriptu či jiného programovacího prostředku.

Samoprogramující se VIV

Pak je tu ale ta vyšší liga asistentů, jejichž řady snad již letos rozšíří VIV, za kterým stojí parta vývojářů, která měla kdysi prsty i v technologii, kterou dnes pod značkou Siri používá konkurenční Apple. Adam Cheyer a Dag Kittlaus však chtějí celý segment asistentů posunout o pěkný kus dál.

Namísto toho, aby svého asistenta postupně učili novým a novým kouskům, hodlají spustit celý ekosystém pro vývojáře třetích stran, kteří do jeho znalostní sítě napojí své vlastní služby, a tak jej sami vylepší.

Víceméně tedy kopírují trend, který už na poli instant messagingu oznámil třeba Facebook nebo Google, kteří chtějí asistenční službu integrovat do všemožných botů, se kterými budeme komunikovat na FB Messengeru, Hangouts, Skypu a tak dále.

VIV je ale podle prvních ukázek technologie (pokud to není jen líbivý marketing) přeci jen unikátní, Kittlaus s Cheyerem jsou totiž hrdí především na to, že se údajně jedná o téměř dokonalý univerzální stroj. Jistě, do VIVu musíte nejprve napojit ony znalostní služby, stejně jako se malé dítě postupně učí nová a nová fakta, ale samotný rozhodovací proces a prezentace odpovědi spočívá v konstrukci speciálního subprogramu.

350799309 684995955
Síť vzájemně propojených znalostních zdrojů (napojených služeb) pro VIV a jeden ze subnetů, který se týká počasí.

Když se tedy VIVu zeptáte, jaké bude počasí, jeho technologie strojového učení rozloží dotaz na prvočinitele a během deseti milisekund se pokusí složit z desítek instrukcí miniprogram, který se spojí se znalostními službami a nakonec prezentuje výsledek s předpovědí počasí.

VIV tedy nemá jako třeba KUBA pevně stanovený a konkrétní procesní diagram – workflow: „Když se tazatel ptá na počasí, spoj se se službou X a způsobem Y zobraz výsledky,“ ale spíše se podobá univerzálnímu rozhodovacímu procesu člověka: „Pokud se tazatel na něco ptá, pochop, na co se ptá, a nějakým způsobem najdi a prezentuj odpověď“, což by mohlo být opravdu příslibem jeho velké abstrakce, aby byl snadno rozšiřitelný a zároveň dostatečně univerzální.

948997444 715042667
VIV dekódoval, na co jej ptáme a sestavil jakýsi miniprogram čítající až 40 instrukcí, který nakonec zjistil a interpretoval odpověď . Vnitřní logika VIVu tedy není pevně daná, ale pokaždé jiná dle konkrétního dotazu.

Podle těch několika málo ukázek, které jsme viděli v krátkém videu z konference Disrupt v New Yorku, si VIV poradí se složitými znalostními dotazy jako třeba: „Pršelo před třemi týdny v místě X,“ ale stejně tak zvládne praktičtější asistenční dotazy jako: „Potřebuji zamluvit hotel v místě X na dobu Y,“ přičemž VIV zůstává asistentem po celou dobu objednávky a není tu tedy jen od toho, aby vyhledal těch pár hotelů. Díky napojeným službám ve svém vlastním rozhraní postupně nabídne výběr adekvátního pokoje a nakonec i platbu, aniž byste museli instalovat jakoukoliv mobilní aplikaci či otevírat webovou stránku pro dokončení rezervace.

561870136 806266842
VIV pošle kamarádovi peníze i objedná hotel na svátky

Demoukázka VIVu tedy byla demonstrace koncepce softwaru budoucnosti, kdy se poskytovatelé všemožných služeb promění jen v jakési konektory – API – a o veškeré uživatelské rozhraní se postará koncový univerzální asistent, ať už to bude třeba VIV, bot v Messengeru, se kterým budete dojednávat rezervací pokoje, aniž by to byl skutečný člověk, a tak dále.

Tato koncepce interakce člověka s počítačem má dnes vlastně jen jednu slabinu – jazykový příkop. Všechny tyto asistenční služby komunikují v prvé řadě anglicky a další jazykové mutace přicházejí teprve postupně. Lze tedy předpokládat, že to bude právě anglofonní a čínský trh, kde se prosadí zdaleka nejdříve a kde možná dojde ke koncepční revoluci, jak vlastně komunikujeme se softwarem.

Diskuze (7) Další článek: Facebook Moments je nově k dispozici i v Česku. Z fotek vytvoří sdílené sbírky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,