Tesla Autopilot už dokázal snížil počet nehod o 40 %

  • Americký úřad pro dopravu zveřejnil výsledky vyšetřování nehody Tesla Model S s kamionem
  • Analýza také ukazuje, že s aktivovaným autopilotem současné generace klesla nehodovost o 40 %
  • Tesla Motors má za cíl snížení nehod o 90 %

Auta bez řidiče jsou bez debat velmi blízkou budoucností, která změní celý trh logistiky a dopravy z místa A do místa B. Nejpokročilejší systém, které jsou už v provozu, má poměrně mladá automobilka Tesla Motors, která se soustředí na výrobu elektromobilů.

Tesla Motors už tento rok dosáhne na laťku půl milionu prodaných elektromobilů, přičemž u všech současných modelů už je součástí konstrukce i hardwarová výbava pro automatické řízení. Vzhledem k tomu, že jde ale stále o přechodové období a stalo se několik smrtelných nehod, musel americký úřad pro dopravu podrobně prozkoumat, kdo je vinen a zda „Autopilot“ plní svojí funkci.

Autopilot bez viny

Dle analýzy fungoval Autopilot ve zmíněné nehodě s kamionem, kdy došlo ke smrti řidiče, dle specifikací a nedošlo tak k pochybení. Podle získaných dat přímo z vozidla sice detekční brzdový systém neohlásil žádný problém, ale řidič rovněž nebrzdil a naopak poslední údaje ukázaly, že jeho poslední akce byla sešlápnutí plynu a zrychlení na 120 km/h přibližně dvě minuty před nehodou.

Klepněte pro větší obrázek
Hardwarová výbava současných vozů Tesla zahrnuje radary i spoustu senzorů

Vzhledem k tomu, že se stále nejedná o plnohodnotné automatické řízení, řidič musí i přes aktivování těchto systému stále sledovat dění na vozovce a pro kontrolu se také pravidelně dotýkat volantu. V případě nehody s kamionem vyplynulo, že měl řidič přibližně sedm sekund na reakci před samotnou srážkou.

Klepněte pro větší obrázek
Tesla Motors podrobněji sleduje aktivitu řidiče a přitvrzuje, pokud nereagujete často

Tesla Motors už systém vylepšila i pro tyto speciální „kamionové“ případy, takže by se podobná nehoda neměla stát ani když řidič nebude dávat pozor, i když by stále ještě měl. Tesla proto upravila i limity, jak detekuje aktivitu řidiče a případně zamezí možností spuštění autopilota po celou dobu jízdy, pokud detekuje, že pravidelně dochází k nedodržování interakce s vozidlem.

Snížení nehod o 40 % už se současnou verzí

Úřad také analyzoval data ze starších modelů Tesla Model S bez Autopilota a novějších Model S a Model X, které už od roku 2016 mají radary a senzory automaticky ve výbavě. I když Elon Musk prozradil, že už současná detekční hardwarová výbava umožní v budoucnu aktivovat plnohodnotný automatický systém řízení, stále se jedná o druhou úroveň systému bez řidiče.

Klepněte pro větší obrázek
Už se současnou generací Autopilota je snížení nehod velmi znatelné

Je ale dobré vědět, že otázkou je tak hlavně software, který pak bude stačit aktualizovat, stejně jako tomu bylo nedávno u aktualizace 8.0, jež přinesla řadu novinek z této oblasti. Už v rámci dostupné inteligence „Level 2“ však data ukazují, jak velký přínos má počítačové řízení oproti lidskému.

Bez funkce Autosteer, která zajišťuje i řízení vozidla, se uskutečnilo 1,3 nehody na jeden milion ujetých mil. S aktivovanou funkcí pro automatické řízení, která stále spadá pod druhou úroveň, klesla nehodovost na 0,8 nehod na jeden milion najetých mil.

Klepněte pro větší obrázek
Porovnání jenotlivých úrovní automatického řízení, všechny Tesly už mají hardware na úroveň 3+, už se jen doladí software

Jedná se tak o pokles o 40 % a to jsme stále ve fázi, kdy je automatické řízení na půlce cesty k tomu, čemu se říká plně autonomní řízení (Level 4/5).

Elon Musk: chceme snížit nehodovost o 90 %

Tesla Motors stále vylepšuje automatický systém řízení a současné vozy jsou vybavené osmi kamerami a desítkami senzorů po celém obvodu, které získávají data v reálném čase pro umělou inteligenci, která se rozhoduje a reaguje rychleji než člověk a učí se stále novým věcem – jak v oblasti řízení, tak i zamezení blížící se potenciální nehody.

Elon Musk proto prohlásil, že cílem je snížit nehodovost nikoli o 40 % oproti lidskému řízení, ale rovnou o 90 %, což by mělo být realizovatelné v nejbližších letech. K dokonalosti a tedy žádným nehodám se nelze dostat bez toho, aniž by jezdily všude autonomní vozidla, která budou i vzájemně komunikovat a na silnicích nebude žádný lidský řidič.

A i když lze čekat, že s rozmachem autonomních vozidel bude stále náročnější získat řidičské oprávnění, rozhodně se „zákazu“ řízení člověkem nedočkáme ani v následujícím desetiletí.

Přehled modelů automobilky Tesla:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tesla model S. Luxusní elektrický sedan napěchovaný elektronikou. Nově bude umět jezdit sám, zatím bez řidiče umí jezdit po dálnici nebo v koloně
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Novější model X je větší a zaujme křídlovými dveřmi. Také tento vůz už se nově vyrábí s hardwarem potřebným pro autonomní řízení
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zatím nejnovější model – Tesla Model 3. Je to menší vůz než Model S, o to ale levnější. Na trh se dostane až příští rok, objednávky už jsou už ale vyprodané až do roku 2018.Více na: http://www.zive.cz/bleskovky/podivejte-se-jak-dokaze-elektromobil-tesla-model-sdiky-okamzitemu-zrychleni-ujet-pred-narazem-zezadu/sc-4-a-184988/default.aspx

Témata článku: Technologie, Umělá inteligence, Automobily, Elon Musk, Tesla Motors, Elektromobily

5 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Pindulin 21. 1. 2017 19:18:23
    Teslu jsem nikdy neřídil, ale bez těch fičur co cpou do aut bych to už asi...
  • runner42 21. 1. 2017 8:39:15
    Oceňuji, že redakce konečně objevila, že existují nějaké kategorie...
  • vzach 20. 1. 2017 16:26:09
    A byl to při té nehodě vůbec elektromobil, když "jeho poslední akce byla...
Určitě si přečtěte

Disney Research má technologii pro bezdrátové napájení v celé místnosti, umí až 1,9 kW bez vlivu na člověka

Disney Research má technologii pro bezdrátové napájení v celé místnosti, umí až 1,9 kW bez vlivu na člověka

** Nová technologie pro bezdrátové napájení na větší vzdálenost byla vyvinutá v laboratořích Disney Research ** Technologie vyžaduje upravené místnosti či sklady ** Efektivita je 40 % až 95 % s přenosem až 1,9 kW bez poškození biologických struktur

Včera | Javůrek Karel | 11

Bláznivý balónový internet od Googlu je realističtější, než to vypadá. Pomohla umělá inteligence

Bláznivý balónový internet od Googlu je realističtější, než to vypadá. Pomohla umělá inteligence

** Google chtěl létat s balóny okolo planety a šířit internet ** Umělá inteligence přišla na něco lepšího ** Balóny by mohly fungovat jako BTSky vysoko nad městy

17.  2.  2017 | Čížek Jakub | 3