Tesla je znovu v obrovské ztrátě 700 milionů dolarů za čtvrtletí. Může za to logistika a splacení dluhů 

  • Tesla zveřejnila aktuální finanční výsledky za první čtvrtletí roku
  • Skončila v největší ztrátě v historii a akcie jsou na nejnižší úrovni za poslední 2 roky
  • Důvodem jsou splacené pohledávky a problémy s logistikou

Tesla si už několik čtvrtletí držel finanční výsledky za čtvrtletí v černých číslech, nyní se ale opět vrací do červeného a to rovnou s největší ztrátou v historii společnosti. Důvodů se sešlo hned několik a Elon Musk tvrdí, že vše se vyřeší během následujícího čtvrtletí a v průběhu třetího a čtvrtého čtvrtletí už bude Tesla zase v plusu.

Vyšší příjem, ale opět ve ztrátě

Tesla za první tři měsíce tohoto roku utržila celkem 4,5 miliardy dolarů, což je poměrně slušný rozdíl oproti stejnému období v minulém roce (3,4 miliardy dolar), v případě mezičtvrtletního srovnání jde ale o obrovský propad a je vidět, že třetí a čtvrté čtvrtletí minulého roku bylo pro Teslu období masivních prodejů. Je pochopitelně otázkou, zda se tato situace bude opakovat i tento rok, tedy že v první polovině roku budou prodeje slabší a v druhé polovině roku pak opět masivní.

Klepněte pro větší obrázek

V tomto stylu každopádně reagoval na finanční výkon Tesly i sám Elon Musk, který musel vysvětlovat ztrátu 702 milionů dolarů, do které se společnost v prvním čtvrtletí opět dostala. Dle jeho slov bude Tesla v menší ztrátě ještě pravděpodobně druhé čtvrtletí a v druhé polovině roku už zase bude v zisku.

Pokud jde o samotné rozdělení příjmů, samotný prodej elektromobilů zajistil 3,7 miliardy dolarů, segment energetiky, kam patří solární technologie (SolarCity) a baterie pak 325 milionů dolarů. Výrazný nárůst je možné sledovat u služeb, kde se příjem dostal na 492 milionů dolarů, zatímco minulý rok to bylo za stejné tři měsíce jen 263 milionů dolarů.

Klepněte pro větší obrázek

Tesla v tomto čtvrtletí skončila s 2,2 miliardy dolarů v hotovosti, což je sice výrazné snížení oproti minulému čtvrtletí, ale může za to splacení konvertibilního dluhopisu v hodnotě 920 milionů dolarů.

Auta jsou na cestě

Kromě zmíněného dluhopisu je důvodem vysoké ztráty komplikovaná logistika, která přišla s tím, jak Tesla začala dovážet elektromobily do Evropy. Dle vyjádření je totiž velké množství elektromobilů na cestě k zákazníkům a Tesla stihla ke konci čtvrtletí dodat jen polovinu vyrobených vozů.

Klepněte pro větší obrázek

Kvůli tomu jsou malé i počty dodaných vozů, což by se ale mělo vše změnit v příštím čtvrtletí, kam se přesunou jak dodávky, tak pochopitelně i příjem od zákazníků.

Podrobné informace o výrobě a dodávkách elektromobilů jsme již psali v samostatném článku, takže stačí jen dodat, že se za čtvrtletí podařilo Tesle vyrobit 77 100 elektromobilů, přičemž z tohoto počtu se jednalo o 63 tisíc Modelů 3 a 14 150 Modelů S a X. Meziročně se vyrobilo o 43 % méně Modelů S a X, ale o 545 % více Modelů 3. Marže u Modelu 3 je aktuálně kolem 20 %.

Tesle se nadále dařit bořit trhy s prémiovými sedany jak na americkém trhu, tak pomalu i v Evropě, kde teprve postupně prodej startuje. V některých zemích už se Model 3 stal nejprodávanějším vozem ve své kategorii a Tesla očekává, že se bude opakovat situace jako v USA a v prodejích postupně překoná ostatní i zaběhnuté značky.

Tesla se také pochlubila tím, že v prvním čtvrtletí už Modely S a X dostaly vylepšené elektromotory, které jsou efektivnější a mají tak se stejnou baterií větší dojezd. Elon Musk rovněž zmínil, že příští rok budou k dispozici nové generace baterií, které budou mít životnost 1,6 milionu kilometrů, zatímco ty současné jsou přibližně na polovině této hodnoty.

Dle nezávislých testů EPA mají vozy Tesla největší dojezd ze všech elektromobilů na trhu s rekordem 595 kilometrů u nového Modelu S s největší baterií.

Druhá generace Modelu 3 bude vyráběna v chystané továrně v Číně, přičemž náklady by měly klesnout o polovinu oproti současné továrně ve Fremontu. Může za to kromě jiného i nový typ výrobní linky, který už bude mnohem rychlejší a efektivnější. Ten samý se posléze použije i pro americkou výrobní linku, kde se bude vyrábět budoucí Model Y, který je chystaný na rok 2020. Cenovka tohoto elektrického SUV postaveného na platformě Modelu 3 bude startovat na ceně 48 tisíc dolarů a bude mít dojezd až 482 kilometrů.

Všechny vyráběné vozy Tesla už rovněž obsahují nový autonomní počítač FSD, který si vyvíjí Tesla zcela sama. Detaily prozradila na speciální konferenci.

Energetická sekce

Pokud jde o solární technologie a energetické produkty (baterie), tak za první čtvrtletí čísla nejsou vůbec pozitivní. Tesla stále ještě nedokončila solární tašky, které jsou stále v testovací fázi, ale dle vyjádření by už tento rok mělo dojít k dokončení a prvním instalacím koncovým zákazníkům, které nebudou testovacího charakteru. V prvním čtvrtletí tohoto roku Tesla instalovala solární elektrárny s celkovým výkonem 47 MW, zatímco v minulém čtvrtletí to bylo 73 MW.

Tesla měla z tohoto segmentu i nižší příjem kvůli tomu, že nestíhala vyrábět dostatek baterií v Gigafactory 1 pro velké Powerpacky a Powerwally. Důvod je jasný - prioritu dostávají elektromobily Model 3, kterých se vyrábí stále více.

Počet Superchargerů se dostal na 1 490 stanic s celkem 12 767 přípojkami, což je meziroční růst o 24 %, respektive 36 %.

Plány pro tento rok

Tesla chce tento rok dodat celkově kolem 360 tisíc až 400 tisíc elektromobilů, což je meziroční růst o 45 % až 65 %, díky čemuž už bude mít na silnicích přibližně milion vlastních elektromobilů. V posledním čtvrtletí tohoto roku se spustí výroba v nové továrně v Číně, která umožní se dostat na přibližně 500 tisíc vyrobených elektromobilů za rok 2019.

Ve druhém čtvrtletí Tesla odhaduje, že dodá 90 tisíc až 100 tisíc elektromobilů a s další optimalizací by se měl opět rozjet energetický segment. S větším počtem elektromobilů na silnici se rovněž rychle zvedá i příjem Tesly ze služeb a dalších oblastí.

S tím souvisí i plány na Robotaxi, kvůli které Elon Musk pořádal i speciální konferenci s investory. Zjednodušeně řečeno bude moci být příští rok milion Tesel na silnici schopné fungovat jako auto bez řidiče, které bude vydělávat peníze svému majiteli. A to pouze po softwarové aktualizaci.

Diskuze (94) Další článek: Současný svět by potřeboval změnu. Lidé jsou pořád smutnější a naštvanější

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,