Tesla v současnosti prodává elektromobily Model S a Model X, které jsou poměrně drané. Ale jak bylo v původním, dnes už jedenáct let starém, „master“ plánu Elona Muska – nejdříve začít prodávat dražší vozy v menším počtu (patřil sem i původní sportovní Tesla Roadster) a z vydělaných peněz a zkušeností se posléze dostat k levnému elektromobilu, který se bude vyrábět a prodávat ve velkém množství. Takový bude Model 3.
Elon Musk: Tesla je jedinou energetickou firmou, která uzavírá kruh
Tesla Model 3 byl oznámen už dříve, teprve nyní ale došlo k oficiálnímu uvedení na trh a nutno podotknout, že se podařilo splnit naplánovaný termín dodání. Tesla obdržela na Model 3 více než 400 tisíc předobjednávek, které byly vázané i peněžní zálohou jednoho tisíce dolarů, takže nešlo jen o vyplnění formuláře zdarma.
Tesla by mohla postavit továrnu v Česku. Indicie tomu nahrávají
V pátek si tak Elon Musk připravil prezentaci k oficiálnímu představení finálních kusů, které už vyjely z výrobní linky. Zajímavostí je, že se prezentace promítala přímo na zdi továrny Gigafactory, ve které si Tesla pro své elektromobily vyrábí baterie.
Dvě varianty Tesla Model 3
K dispozici jsou dvě varianty elektromobilu Model 3, verze Standard a „Long Range“, která má větší baterii, což souvisí i s mírně lepšími parametry. Zatímco Standard má dojezd 350 kilometrů a zrychlení z 0 na 100 za 5,6 sekund, dražší varianta zvládne na jedno nabití ujet až 500 kilometrů a z 0 na 100 má za 5,1 s. Maximální rychlost je u obou téměř stejná (210 km/h a 225 km/h).
Výhodou je, že stejně jako všechny v současnosti vyráběné elektromobily od Tesly, i Model 3 má integrovanou hardwarovou výbavu, která bude v budoucnu schopná plně autonomního řízení dle specifikace SAE Level 5. Ale zatímco u Modelu S a X bude v budoucnu součástí softwarové aktualizace zdarma, u Modelu 3 si budete muset za softwarovou aktualizaci připlatit přibližně sto tisíc korun, tedy asi deset procent ceny vozu.
Akcie Tesly opět překonaly historické rekordy, Elon Musk prozradil detaily k chystaným elektrickým kamionům
V základní výbavě je celkem osm airbagů, elektronická stabilizace podvozku a trakce, Wi-FI a LTE, bezklíčové ovládání a mobilní aplikace, hlasové ovládání, dvouzónová klimatizace a centrální interaktivní konzole s 15palcovým dotykovým displejem s dvěma USB porty. U řidiče ani nikde jinde zkrátka nenaleznete žádné další budíky či tachometry (rychlost vozu můžete sledovat v levé části displeje). Elon Musk totiž počítá s tím, že už velmi brzy bude auto jezdit samo, takže budete moci sledovat film, pracovat na jiném zařízení nebo třeba spát.
Tesla je připravena na to, že její auta budou jezdit sama. Stačí doladit software a zákony
Mezi prémiovou výbavu je zařazené vyhřívání sedaček a jejich 12stupňové nastavení, vylepšený hudební systém, zabarvené střešní okno, LED mlhovky a prostřední konzole přizpůsobená pro dokování až dvou mobilních telefonů.
Tesla chce vytvořit vlastní platformu pro streamovanou hudbu, už je v jednání s vydavateli
Záruka je ve třech variantách – 4 roky/50 tisíc mil, 8 let/100 tisíc mil a 8 let/100 tisíc mil u Long Range verze. Tyto záruky se vztahují i na baterii. Elon Musk se také pochlubil extrémně pevnou konstrukcí, kdy srovnal video bočního nárazu s Volvo S60, které je ze stejné cenové kategorie a má „5 hvězdiček“. Rozdíl byl zcela propastný a zatímco u Volvo S60 došlo k prolomení konstrukce až do místa řidiče, v případě Tesla Model 3 dokázala konstrukce náraz utlumit a zabezpečit tak vstupu do oblasti řidiče.
První dojmy a jízdy
Stejně jako u představení Modelů S a X, i tentokrát si mohli zákazníci a přítomní účastníci vyzkoušet jízdu a s tím se objevily i první krátké recenze. Jedna z hlavních zmiňovaných předností je to, že i když je auto z venku výrazně menší než Model S, uvnitř je stále velmi prostorné (pojme pět lidí), zpracování je kvalitní a ticho při jízdě je opět samozřejmostí.
Bjørn Nyland (největší a nejpodrobnější recenzent elektromobilů Tesla na Youtube)
Austin Evans
Today
SlashGear
Ceny a dostupnost
Elon Musk oznámil, že Teslu (a její zaměstnance) teď čeká hlavně výrobní peklo v tom smysl, že je potřeba co nejrychleji škálovat. Nyní tak sice vyrobil prvních 50 finálních vozů (30 z nich pro první zákazníky a 20 pro další testování), ale v srpnu už chce Tesla vyrábět rychlostí 100 vozů za měsíc, v září rovnou 1 500 kusů měsíčně a na konci tohoto roku už poměrně odvážných 20 tisíc elektromobilů Tesla Model 3 každý měsíc. Nejdříve se budou vyrábět Long Range modely a až v listopadu se začne s verzí Standard. Verze s pohonem všech kol se začne vyrábět na jaře příštího roku a v roce 2019 pak verze s volantem na pravé straně.
Nelze se tomu divit, objednávek jsou statisíce a nové pochopitelně přibývají. Elon Musk zmínil, že pokud si objednáte Model 3 dnes, dostanete ho nejdříve na konci roku 2018. Pokud jde o celkové prodeje všech elektromobilů, chce Tesla do roku 2018 dosáhnout milníků půl milionu prodaných vozů a v roce 2020 už mít milion prodaných elektromobilů.
„Standard“ verze Modelu 3 vyjde na 35 tisíc dolarů (při současném kurzu necelých 800 tisíc korun) a verze s větší baterií pak 44 tisíc dolarů (necelý milion korun). Lokální Alza.cz už oznámila, že chystá rozšířit nabídku elektromobilů i o Model 3, ale je jasné, že ještě nějakou dobu bude problém s naskladněním.
Elon Musk také slíbil, že příští rok bude k dispozici 3x více Superchargerů po celém světě, což by mělo být kolem 18 tisíc. U nás máme zatím jen jeden, tak doufejme, že se to zlepší.
Vědci ve spolupráci s Teslou prodloužili výdrž Li-Ion baterií na 20 let, cílem je dostat se na několik desetiletí
Elon Musk: žádné „revoluční“ baterie nejsou použitelné
Podívejte se na celou prezentaci uvedení Tesla Model 3: