Tim Cook: rozšířená realita bude populárnější než virtuální realita

  • Tim Cook v rozhovoru upřesnil postoj k virtuální a rozšířené realitě
  • Rozšířená realita má podle něj větší šanci na úspěch v nejbližší době
  • Co lze čekat od Applu?

Rozdíl mezi virtuální a rozšířenou realitou je patrný už ze samotného názvu – zatímco virtuální realita má za cíl zcela nahradit stávající realitu a přenést vás do simulované reality, rozšířená realita pak pouze obohacuje současnou realitu v podobě dodatečných informací v reálném čase.

Každý druh se tak zaměřuje na zcela jiné segment a v tom je rozdíl, na který upozornil i sám Tim Cook.

Apple zkoumá virtuální i rozšířenou realitu

Apple každý rok investuje miliardy dolarů do výzkumu a vývoje a jak Tim Cook již dříve prozradil, obě oblasti – virtuální i rozšířená realita jsou pro Apple zajímavé.

Aktuálně se snaží podporovat vývojáře v tom, aby mohli vytvářet aplikace například pro rozšířenou realitu běžící na iPhonu. Typickým příkladem je megaúspěšný Pokémon Go a dalších podobných pokusů se jistě v nejbližší době dočkáme.

K tomu se hodí neustále větší výkon, který je v rámci iPhonu dostupný jak po stránce procesorové, tak i grafické.

Rozšířená realita zažije rozmach dříve

V základu už využíváme „rozšířenou realitu“ zcela běžné na chytrých telefonech, ať už se jedná o mapy ve spojení s GPS a dalšími senzory nebo rozpoznávání obličejů při fotografování. Většina z nás si ale v rámci tohoto pojmu představí spíše nějaký druh futuristických brýlí a podobně.

Podle Tima Cooka má rozšířená realita přednost v tom, že je člověk stále „přítomen“, což mu dovoluje například zároveň stále mluvit s druhou osobou. V ideálním případě mohou oba společně vidět to, o čem se baví, což má skvělé možnosti uplatnění jak v oblasti práce a produktivity, tak i zábavy.

Virtuální realita v takovém srovnání zamezuje uživateli reagovat na okolí a uzavírá ho uvnitř simulace. I když to dle Tima Cooka má rovněž zajímavé možnosti použití například ve hrách nebo ve výuce, potenciální trh je rozhodně mnohem menší. S tím lze určitě souhlasit, alespoň z pohledu nejbližších let.

Půjde o mobilní zařízení

Vzhledem k úspěchu Applu v oblasti mobilních zařízení v čele s iPhonem, lze očekávat, že pokud Applu v budoucnu uvede zařízení pro rozšířenou realitu, bude určené právě pro iPhone. Desktopové řešení pro VR ve stylu HTC Vive nebo Oculus Rift nelze od Applu takřka vůbec očekávat. Znamenalo by to pro něj vytvoření výkonné herní konzole jako Xbox One nebo PlayStation. Rozhodně nelze říci, že by na to Apple neměl peníze a sílu, ale je to spíše nepravděpodobné.

Tim Cook už v minulosti řekl, že brýle zobrazující dodatečný obsah mu nepřipadají jako ideální řešení, protože je to něco navíc na hlavě, což většina uživatelů nebude chtít používat. Pokud ale uvážíme, jakou přidanou hodnotu by takové brýle mohly mít, možná se setkáme s podobnou změnou chování jako u mobilních telefonů, do kterých koukáme stále více hodin denně a nosíme je neustále při sobě. Dříve to bylo pro většinu lidí rovněž nepředstavitelné.

Vývojáři našli zmínky o zařízení na hlavu už i v iOS:

Futuristické čočky jsou z pohledu dostupných technologií a miniaturizace ještě pár let daleko, stejně tak nějaká forma napojení přímo na mozek. Stále tak více méně zbývá řešení, které bude vysílat obraz přímo do očí. Nemusí jít o klasickou formu brýlí s čočkami, ale mnohem menší řešení na bázi nízkoenergetických laserů, které velmi přesně dokáže přenést obraz do očí tak, abychom viděli třeba informace o zámku, na který se právě koukáme.

Klepněte pro větší obrázek
Bezdrátové propojení iPhone s Watch i Airpods už Apple používá, případné zařízení pro rozšířenou realitu jistě nebude výjimkou

Další věc, se kterou lze počítat, je bezdrátové spojení takového zařízení s iPhonem. S novými bezdrátovými sluchátky AirPods Apple jasně ukázal, že je pro něj bezdrátová komunikace budoucnost a těžko by uvedl zařízení pro rozšířenou realitu, které by vyžadovalo opět nějaký drát mezi iPhonem a hlavou. Tomu by odpovídal i vlastní čip Apple W1, který je ve sluchátkách. Pro efektivní přenos obrazu bude mít Apple určitě rovněž specializovaný čip a tímto způsobem si dokáže řadu věcí otestovat a rychle vyvinout – typicky třeba úsporný systém přenosu dat.

Výhodou je, že Apple si z iPhonu staví výkonný mobilní počítač, který se postará o většinu výpočtů nutných pro zařízení pro rozšířenou realitu, které tak může být miniaturní a rozhodně nemusí jít o velké brýle typu Microsoft Hololens. Menší formu už ukazují například brýle Magic Leap, které používají poměrně malá poloprůhledná sklíčka s miniaturními nanozrcadly.

Apple v tichosti vyvíjí a patentuje

Jak je u Applu zvykem, většinou čeká s uvedením produktu nebo vlastnosti až do doby, kdy je skutečně použitelný nebo odladěný. Apple si totiž patenty na zařízení ve stylu Samsung Gear VR podával už v roce 2008 a další pak například už v roce 2012 a v průběhu předchozích let.

Při podrobném procházení patentů lze vidět, že Apple v tomto směru značně investuje do výzkumu různých řešení pro virtuální a rozšířenou realitu, ale dosud neuvedl žádné finální produkty na trh.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ukázky starších patentů Applu

Vzhledem k tomu, že konkurence už ale pomalu dokončuje i vlastní řešení z oblasti rozšířené reality pro oči, možná se dočkáme nového produktu od Applu už brzy. Apple zároveň nabírá spoustu expertů z této oblasti a minulý rok například koupil startup Metaio.

Klepněte pro větší obrázek
Pokud půjde o brýle, Apple se pravděpodobně bude snažit o různý design, podobně jako třeba u Apple Watch

Apple by tímto způsobem mohl opět podpořit prodeje samotných iPhonů, které pravděpodobně budou v budoucích letech stále tvořit hlavní výpočetní a komunikační centrálu pro příslušenství na našem těle.

Diskuze (13) Další článek: Soudní dvůr EU: Provozovatel otevřené Wi-Fi není zodpovědný za stahování warezu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,