Týden Živě: Jak by měla vypadat informatika na školách a jak nás změní autonomní vozy

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 39

Názory k článku

07. 02. 2017 09:55

"Dnes si doma také nestavíme sítě, na všechno máme WiFinku". Doufám, že to byla od Kuboše ironie. V době, kdy si htromada lidí řeší zálohování pomocí NASU a doma má více PC a různých jiných krabiček k televizi ... zlatý drát. Přenášet 110MB/s je přeci jen poznat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 01. 2017 19:41

1) chtěl bych vidět Kubu jak by učil IT předmět
2) téma chytrá auta. Proč by měl být vlastník odpovědný za to jak bude auto řídit? Proč za to nemůže být zodpovědná automobilka, která auto programuje? Copak vlastník může nějak ovlivnit chování autnomního vozu?
A sdílení vladtních aut? By mě zajímalo jaký hulí matroš? Už vidím jak si koupím auto a ono si celý den jezdí po městě a vozí lidi. Jak by vypadalo za týden? Sedala špinavá, potrhaná, propálená, stěny pomalované, na oknech vydřené nápisy. Ale určitě bych si mohl platit nějakou extra drahou pojistku a mít auto stále v servisu, protože jsem si nekupoval auto na to, abych v něm jezdil. A nebo bych mohl vymáhat škody soudně, protože právo a spravedlnost je na straně slušných lidí a viníci mají vždy dost peněz a jsou ochotní hned škodu uhradit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
15. 01. 2017 19:34

Kurz výslovnosti pro Čížka: Access: ekses . Lamborghini: lamborgýny. Panebože chlape, už se to nauč, nebo nelez na obrazovku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
15. 01. 2017 18:28

Ta výuka "počítačů" by měla protínat ostatní předměty. Stavba dokumentu, jak (ne)používat fonty, psaní všemi deseti, jak kontrolovat spelování a gramatiku - to mi přijde blízké češtině a mohlo by se to vyučovat právě tam, možná místo rozboru větného. Matematika by mohla vysvětlit, ze existují i jiné, než desítkové soustavy, učit více logiky a později vložit do osnov více numerické matematiky a práci s matematickými programy.Fyzika, chemie zase souvisí s měřeními tlaku, teploty, času, hmotnosti, průtoku, s regulačními ventily, regulovanou teplotou apod. Tyhle předměty by měly vyučovat s ohledem na to, ze dnes se to děje i prostřednictvím počítačů.Informatika samotná by pak možná měla naučit děcka jak hledat informace, jak odhadnout jejich kvalitu, jak je ukládat a organizovat, jak zapojit Wi-Fi a jiná zařízení, jak na zabezpečení a jak se bránit útokům na počítač a soukromí...Možná se to už na školách všechno děje...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 01. 2017 17:05

Ono by vůbec neškodilo, kdyby se začínalo při výuce DOSem, či obecně příkazovým řádkem, jako jse to měli ještě my, člověk přeci jen získal povědomí, co je to souborový systém, že se systém ovládá v podstatě příkazy a i když v nějakém graf. prostředí na něco kliknu, je to v podstatě jen vykonání nějakého příkazu.Ještě k té výuce, primlouval bych se za to, aby základní součástí výuky i na neIT školách byla logika. Dost mě zaráží, jak se tato zásadní věc v našem školství opomiji v podstatě na všech stupních.
Jenže to by tomu nesměly šéfovat vymazaný feminy, jejichž jedinou starostí je, aby náhodou nebyl někdo diskriminovan tím, že je blbej nebo lempl, nebo má jinej problém a namíchaj to všechno do kupy chytrej, blbej, průměrnej, mentálně zaostalej, hlavně, že je rovnost.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět

Souhlas s Kubou ohledně výuky IT na školách. Mám pocit, že právě ty základy, které se často probírají na učilištích a středních školách by se měli probírat už na školách základních. Tam by mělo dojít k tomu základnímu seznámení se s hardwarem, co je to OS, co je to síť, atd. Rovněž na ZŠ bych dnes očekával základy práce s informací a zejména výuku bezpečného chování při pohybu na internetu a soc. sítích. Na to už by se posléze navázalo na učilištích a středních školách, kde by se vycházelo z toho, co už by žáci měli umět a kde by se předkládaly praktické příklady - a hledalo vhodné řešení.
Problémem je, že mnoho vyučujících má znalosti někde na urovni těch devadesátých let a více neumí a jiný problém zase to, že vyučující třeba umí, ale ze základky mu tam přijdou děti, které neznají žádné základy. A těžko se s nimi pak bude probírat něco obecného, když neví co je OS, textový editor, atd. Bohužel myslím, že osnovy středních škol, často spíše než o střední škole samé vypovídají o velkém deficitu už ve školství základním, které velmi selhává v tom, připravit děti na vyšší studium. Ale samozřejmě je to hodně individuální a jsou školy skvělé, průměrné a pak (bohužel) ty většinové...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
15. 01. 2017 16:08

My se můžeme dohadovat, jak zlepšit školství jak budeme chtít, ale dokud do školství nebude putovat dostatek peněz, jsou všechy debaty nesmyslné. Žádný informatik prostě nepůjde učit, když bude mít výrazně míň než kolik by měl pokud by se živil jako programátor/správce sítě/atd. Stejně tak je problém s vybavením škol a s tím, že učitel si prostě nemůže vyskakovat s nějakými zajímavějšími výukovými metodami, když musí výuku přizpůsobit třiceti lidem (a bude hůř, teď když nějakého kripla napadlo v silně podfinancovaném školství zavést inkluzi)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
15. 01. 2017 16:02

Co učit středoškoláky o počítačích a Internetu?
-
Jsou dny, kdy náhodný pohled na nástěnku jedné pražské střední školy spustí malou Twitter a Facebook lavinu....
http://michalblaha.cz/2017/01/co-ucit-stredosko... ...
-Jak se naučit Programování
https://jaknatoo.blogspot.com/2015/12/jak-se-naucit-pro... ...
-Coding for Primary Schools ... uk
www.computerxplorers.co.uk/some-of-our-programmes/programming-and-coding-primary-schools

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 01. 2017 14:54

Tak v našem školství se KAŽDÝ předmět zasekl tak před 50-100 lety. Jen u některých to nevadí (Fyzika, Matematika, Chemie). U některých to trochu vadí (Literatura, Dějepis, Zeměpis) a některé to činní nepoužitelnými (Informatika). Prostě záleží jak rychle se daný obor vyvíjí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PD
15. 01. 2017 14:53

-Učit se jenom terorii bez praxe je strašná otrava a některým jedincům to může dělat značný problémy učit se o něčem, co v praxi neviděli fungovat (viz já)- Základy počítačů bych přesunul už do 9. třídy základky. I takovej Lojza od lopaty bude v budoucnu obklopenej počítačema a bez jejich minimálního pochopení skončí jako bezdomovec.- Sestavování osnov bych vrátil na ministerstvo. Když je sestavuje počítačově pologramotnej tělocvikář, tak to dopadne špatně.- Učit základní komponenty PC má smysl, ale s mírou. Stačí říct, co dělá procesor, CPU a na co to má vliv. Ne jako jeden pošahanej vyučující, co nás na VŠ prudil s nějakejma klopnejma obvodama v čipech jenom proto, že to sám bral ve škole.- Při výuce bych preferoval multiplatformí aplikace a neprorietální funkce. To znamená ne funkce, který má patentovaný jen jeden výrobce.- S kancelářskejma balíkama bych do hloubky prudil jen budoucí kancelářský myši. Pro sestavení životopisu a 99% věcí v praxi stačí to co umí Wordpad.- Ve školách bych učil stylem málo, ale dobře, než naučit všechno a zároveň nic (pořádně).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
15. 01. 2017 13:38

LamborDŽÍNY ?!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 01. 2017 13:09

ja som silny ateista... ale CHVALA BOHU!!!! ze Jakub nerozhoduje o tom co sa v skolstve ne/bude ucit! Vsetko zle. Principialne sa to co Jakub hovori spravit neda, lebo uz hned vo worde sa v 2003 robi vsetko inak ako 2007 a trochu inak ako 2016 atd. Libre office je absolutne uplne uplne iny a googledocs som vzivote nevidel a neuvidim tak neviem. Potom ziak pride do praxe, daju mu nieco spravit v exceli a nebude vediet, tak ho prepustia. Ucit treba praveze aktualny excel, lebo 95% firiem robi v exceli a potom uz zalezi len na sikovnosti jednotlivca ako si poradi s prechodom na LO/Gdocs. Z ineho oboru... soferovat treba ucit s manualnou prevodovkou a volantom, aj ked UNCcko sa soferuje joystickmi. Lebo 99,99% sa sofer stretne s volantom, a ak bude soferovat tank, tak sa to nauci potom ked bude treba.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
15. 01. 2017 11:22

Je to celkem smutné, ale MS Office produkty jsem se naučil pořádně používat až na VŠ (myslím tím, tak aby to nebylo to datlování a mělo to nějakou hloubku a smysl). Na základce jsem informatiku neměl a na gymplu to bylo spíš trápení (nikdo mě nebyl schopnej přesvědčit, že to, co tam děláme má nějaký smysl, a to mě prostě technika bavila, ale ty věčný Excely a způsob jak nám to bylo nuceno, to fakt ne, v té době jsem regulérně četl Computer a všechny ty věci okolo, Živě, Technety atd.). Každopádně se úplně zapomnělo na nějaké vstupy externistů z oboru. IT teď více méně studuju (bude mi 25) a tu problematiku IT na ZŠ a SŠ jsem taky s kamarády řešil. Dneska jsou strašně velké možnosti, existuje např. Akademie NIC.CZ pro školy, (https://akademie.nic.cz/),... mně by to třeba jako středoškoláka oslovilo, a třeba bych díky tomu nestrávil 3 roky bakaláře na ekonomce a mohl jsem rovnou jít na to, co si dodělávám nyní, protože po tom pelmelu ze všeho, co do mě nalili na gymplu jsem nebyl schopnej říct, co chci vlastně v životě dělat (z nějakého důvodu jsem to, že jsem k technice, dost popíral a říkal jsem si, že to nechci dělat, jsou přece větší hardcoristi - dneska už to tak nevidím). Odmaturoval jsem z fyziky (dva lidi z ročníku, a to mi jeden rok hrozilo 4 až 5, přesto mě to bavilo, jedničkáři z toho nematurovali) dějepisu (to jsem se nemusel učit skoro nikdy) + to povinné (ČJ a vyšší úroveň AJ), a šel jsem na ekonomik u a management - protože jsem netušil po těch biologiích, chemiích, rodinných výchovách a fyzice, co chci dělat (ještě, že jsem tenkrát nešel na ten pedák IT + AJ na UK!). Teď jsem na VUT Informační management (obor Systémové inženýrství) se specializací na informační bezpečnost a dost mě to baví (není to hardcore IT). IT je strašně širokej pojem už to není jenom o tom hardcoru, programování, pájení, navrhování hardwaru atd., je to i o tom IT myšlení a IT povědomí. V IT je dlouhodobá budoucnost, kopice lidí to stále opravdu nevidí, vidí vůči IT předsudky - to je pro ty divný lidi atd. - jenže jak jsem psal dřív, ono to už prostě není jenom o tom hardcoru, IT se vyvíjí rychle. Na IT se nabalujou další problematiky, všechno začíná souviset se vším a to už jsou zase ty problematiky, na které už jsou hardcore ajťáci krátcí a je na to potřeba nějaký "hybrid", co má IT myšlení a zvládá danou problematiku - např. ta zmíněná bezpečnost, organizace IT oddělení a spousta dalších činností, díky tomu, že IT dnes zasahuje prakticky do všeho. To je to, co by se také mělo těm studentům na SŠ říct, že IT prostě není jenom to "zlo", má to smysl a je to širokej pojem, v IT už dávno není jenom pro nerdy a podivíny, co někde ve 3 ráno píšou složitý kód. To jsou ty předsudky, které navíc umocňuje špatně nastavený systém výuky IT. Kdyby byla úroveň informačního povědomí vyšší, tak tady nevznikají takové nesmysly, jaké vznikají (viz. ty herny) a všem by bylo lépe. Přesudky, polopravdy, omyly a mýty - to je to, co by se mělo ve škole u IT odstranit - ukázat studentům, že i oni se můžou na IT plácku najít.Ještě fakticko - komická třešnička na dortu:
Když se podívám na lidi, co maturovali z informatiky (které i znám), tak to jsou furt podobní typové (omlouvám se, nechci tím nikoho urazit). Linuxák - většinou uhrovitý týpek s brýlemi, ale hodně umí a rozumí - časem dojde k tomu, že ten MS není zas tak špatnej. Programátor - většinou vyhublej a vysokej týpek s dlouhým hárem, které na VŠ razantně zkrátí, má za sebou několik hotových webů, FIT je jediná volba, baví ho to. Multimediální typ - člověk, kterej fotí, dělá grafiku, má o části IT přehled, technika ho ale moc nebere. Hráč - týpek kterej při hodinách informatiky paří hry a přesto stihne udělat všechny zadané úkoly a včas odevzdat, buď jako první nebo jako poslední. Zrzka - používá nějakou linuxovou distribuci např. Mint, Fedoru ... KDE rulezz :D , hraje hry, nebo její kluk programuje, většinou open source (nebo stihne dělat vše zmíněné). Blondýna (nejčastěji) - holka, která vůbec není blbá, má talent, i když by to do ní nikdo (včetně jí samotné) neřekl, učitel informatiky jí to říká každou hodinu, nakonec si to uvědomí a u IT zůstane. Nerdka - to není nadávka, jsou takové, IT je prostě baví, jdou na FIT a podobné obory, kde holek moc není. Všichni tyhle typové jsou mezi mými kamarády a jsou to prostě super lidi, spíš to je takové zpestření, ale opravdu se to typově dost opakuje, občas z informatiky maturuje i někdo jiný, ale to jsou vyjímky i jsme se nad tím u piva shodli.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 01. 2017 10:45

Hodina fyziky/informatiky podle Kuby:Ucitel nakraci do tridy, PRAAASK rukou o tabuli. "Tak, smradi! Jmenuju se Igor Hnizdo a dneska mi tu vytvorite dalkovy teplomer na Arduinu, at se vam to libi nebo ne. Komu to na konci hodiny nebude fungovat, dostane pres prd*l snurou od meotaru!"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
15. 01. 2017 10:35

No tak dnes v zásadě souhlasím, co se týká informatiky, s uživatelem Doggg. Jen bych k tomu snad přidal vlastní zkušenost, že já jsem na naší střední škole dělal maturitní otázky za kantora, protože jinak by to asi nešlo:DNo a co se týká druhého tématu, tedy chytrých aut. Já jsem rozhodně pro. Od narození mám zrak v háji, takže řidičák nikdy nedostanu a i když si tím pádem tu jízdu v samořiditelnym aut tak neužiju, spoustu problémů by mi to pomohlo vyřešit. Víte co bude největší problém na silnici, až budou samořiditelná auta standardem? (v cz tak za milion let při naší úrovni birokracie) Největší problém bude lidskej faktor, kterej je už teď nevypočitatelnej a potom bude vyloženě nebezpečnej. Čili jestli máme na silnici pustit samořiditelná auta, tak musí být všechna samořiditelná. Jinak to podle mě nepůjde. Ideální by pro mě bylo, protože nejsem milionář, kdybych si mohl koupit normální ojeté auto za 50 nebo 100 tisíc, to je fuk, to se dá nějak vymyslet, a k tomu hardware, kterej se tam namontuje a bude to jezdit samo. Elektrickým autům samozřejmě fajndím, ale v současné době, dokud se to nebude vyrábět v pořádných sériích, nebude to mít pořádnej dojezd, nebo to nebude mít podporu státu a tak podobně, tak je to prostě k ničemu. TESLA je sice super, ale kdo na to má. Ale kdyby šel HW od Googlu, ideálně Applu nebo kohokoli jiného než Googlu:D namontovat do jakéhokoli auta, bylo by to bezva.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
15. 01. 2017 09:48

Holohlavý pán na levo míchá víc věci dohromady a vyznívá to dost nesourodě a nerozmyšleně.- baví se o úpravě dokumentu (what ever tím myslí) a že je teď sexy cloud. Ano určitě je, ale bez znalosti toho jak použít styly a další funkce nad rámec, je to jenom část toho co se s dokumentem dá dělat. Podobně se ve fyzice také začíná se základními vzorci našeho prostředí a nejede se rovnou na, aktuálně sexy, teorii strun- i ten pán napravo ho zajímavě rozbíjí tím, že najednu stranu furt opakuje, jak by byl multiplatformní bez vazbu na technologii a pak říká, že jsou super školení nad google apps- stále opakuje, že ta osnova je zamrzlá v čase a opírá to o to, že nikdy nepoužil hromadnou korespondenci, což je ale funkce, která se ve firmách standardně používá- je evidentně hodně vyhraněný, ale sám bohužel neví proč.pokud se řeší standardní informatika, která by měla být plošná na všech typech škol s maturitou (takže od maturitních učňáků až po sš/gymnázia se zaměřením na informatiku), tak by za mě měla obsahovat základy práci se základními programy (office, os).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 01. 2017 08:12

akoby chcel kuba vyucovat vseobecnu pracu s dokumentom, ked nie v konkretnej aplikacii?
ci kazdu hodinu sa budu ucit v inom programe? word je najrosirenejsi a najlepsi, takze najlogickejsie je ucit ten.
vyucovanie by malo byt viac prakticke, ale ak sa budu riesit samotne usecases, tak to naopak prave sklzne k tym mechanickym navodom, pretoze nato aby si bol schopny zlozit z vlastnych vedomosti nieco prakticke, musi ich byt vela. na ponatie vela vedomosti ale v skolach nieje cas(oblasti zivota je vela), takze tomu decka nebudu rozumiet, takze sa budu poskytovat iba konkretne navody, bez naucenia principu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 01. 2017 07:56

Jakub Čížek má naprostou pravdu a možná je k zamyšlení, jestli byste na živě v tomto směru ještě více mladé čtenáře do it zaučovali ve smyslu vzdělávacích seriálů. Mám totiž úplně stejnou zkušenost. Škola mě nikdy nebavila a jen jsem prolézal jako průměrný žák s absolutním nezájmem. Když jsem ale v praxi přičichl k programování, najednou jsem se spolu s tím oborem vracel i k těm nudným věcem z matematiky, trigonometrie, chemie, fyziky a v souvislosti s programováním, kde najednou ty věci fungují v praxi a kontextu, mě začlo bavit se znovu vzdělávat ve všem, co už jsem dávno zapomněl, nebo mi to na škole šlo jedním uchem tam, druhým ven. Navíc programování (nemyslím přímo psaní v c-čku), člověka nutí přemýšlet logickým a věcným způsobem, což se hodí i v běžném životě, protože je to zkrátka řešení problémů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 01. 2017 06:38

Co má David za mobil?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
15. 01. 2017 04:49

rozhodne dal ucit excel a word. Kdyz to umim v Excelu tak to udelam vsude jinde taky.
To co kuba popisoval jako nesmysl auto jedou proti sobe. Me pripada naprosto v poradku. Co bys tam teda chtel jako ucit??
V IT ano, neucit sitove sktruktury. Misto toho je naucit TEORIE (ANO, bez toho to fakt nejde) o WIFI. To je vec kterou resi temer kazdej protoze jedna krabicka dum ani byt nepokryje. Vysvetlit jak to vlneni funguje atd. Proc neprojde pres zed.
Dalsi na cem bych trval je drtit to lidi adresarovou strukturu windows. Kdyz se to nenauci ve skole tak uz nikdy. Je strasne unavne vysvetlovat lidem ze nemusi vsechno davat na plochu. Kdyz maji SSD a velky disk. ze existuje neco jako druhy hardisk. Situace ja si to nekam ulozil a nevim kam.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 01. 2017 01:45

Většinou s Kubou Čížkem souhlasím, ale dnes moc nemůžu.
Zaprvé nevím jsem rád, že mě na škole naučili MS Word a Excel, tyto programy jsem se naučil dost do hloubky a skvěle mi slouží. Hlavně mají Riboon což je jedna z dobrých věcí, které Microsoft vymyslel :D a taky jako stavař používám produkty od Autdesku, který Riboon taky používá, takže jsem možná zaujatý. Nemužu si ale pomoct a musím říct, že třeba Libre Office je neskutečně zmatený a v Google Docs se mi nikdy nepodařilo vytvořit tak vizuálně kvalitní obsah jako ve Wordu. Což třeba na vysoké škole, kde požadují v pracích přesné styly a podobné věci potíž. Spíš bych do osnov doplnil PhotoShop což je program, jehož znalost se dost hodí.
Za druhé, jestli mi něco příjde naprosto zbytečné a nadbytečné, je předmět, který se jmenuj algoritmizace. Sám jsem se naučil php, JavaSrip což mi smysl dává, učit se konkrétní jazyk, ale suchá algoritmizace... Přece právě na to je ta matematika, a fyzika, která učí posloupnosti, nějaké algoritmizaci při postupech výpočtů.
No a konečně za třetí, vždyť to přece dohromady funguje, možná je to tím, že prostě moje profese je skoro jen o matematice a fyzice, ale vždyť to do sebe všechno skvěle zapadá. Matematikou popisujeme fyzikální principy a jevy, na fyziku přímo navazuje chemie skrz materiálové charakteristiky a chemie zase přímo na zmiňovanou biologii. Nakonec vlastně jsou nejvíc vytržené právě ty počítače, které pouze automatizují výpočetní operace.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor