Učte robota jako psa a bez nutnosti programování

Roboti se věci nemusí učit složitým a zdlouhavým programováním. Díky BrainOS lze jejich umělé mozky naučit dovednosti i bez zásahu do kódu.

Budoucí roboti budou v rámci svých komplexních znalostí a dovedností vybavení „mozky“ s umělou neuronovou sítí, která bude řešená nejen pomocí softwaru, ale také hardwarovými čipy s větší efektivitou v poměru výkonu a spotřeby.

A protože se při použití různých druhů umělých inteligencí používají podobné principy jako u biologického mozku zvířat nebo lidí, bude jednou možné snadno a rychle robota naučit nové dovednosti i přes to, že nebudete umět vůbec programovat.

Opakování je matka moudrosti

Nový startup Brain Corporation se snaží vytvořit systém, který by umožňoval zmíněné učení robotů pouze pomocí ukazování daného úkonu či objektu. I když může velký výrobce naprogramovat robota na určitou činnost velmi dobře – například jako u chytrého vysavače, je to poměrně složité a zdlouhavé, obzvláště pro menší společnosti a startupy.

BrainOS-tight.png

Naštěstí je výhoda v tom, že vytvořenou dovednost už lze snadno rovnou zkopírovat do každého stejného vyrobeného kusu. Pokud byste ho ale chtěli naučit něco nového, nemáte běžnou možnost. Jediná možnost je spoléhat na výrobce, který možná v budoucnu uvede novou verzi software s dalšími funkcemi a vylepšeními.

Zakladatel Eugene Izhikevich se ale s týmem snaží vytvořit platformu v podobě speciálního operačního systému BrainOS, která by umožnila učení robotů bez zásahu do kódu. Bez znalosti programování.

Ukázka učení jednoduchému vyhnutí překážkám:

Bude na to stačit opakování a ukázaní úkonu, objektu a dalších variant toho, co robota chcete naučit. Lze si to představit podobně jako u psa, které lze neustálým opakováním a v nejlepším případě odměňovacím způsobem a pozitivní motivací naučit různé věci za poměrně krátkou dobu.

Stačí ukázat

Podle toho, jaké má robot senzory a schopnosti (robotické ruce, kolečka a podobně, by ho mělo být možné bez programování naučit nové znalosti a dovednosti. Pokud má daný robot kamery a třeba nějaké ústrojí pro pohyb nebo robotické ruce či páky, můžete mu danou věc či úlohu ukázat. Stačí ho rozpohybovat nebo na dálku ovládat tak, jak si myslíte, že by měl danou činnost vykonávat.

eyeRover_new-1024x1024.png
Jednoduchý učící se robot EyeRover je postaven z vývojářského kitu, BrainOS a těla vytisknutého na 3D tiskárně

Systém umělé inteligence by měl dokázat vyhodnotit co se robota snažíte naučit a jak to má probíhat. Samozřejmě je ale důležité takové učení vypilovat, stejně jako u biologických organismů. Čím více se danou věc bude učit a opakovat, tím by ji měl zvládnout lépe a efektivněji.

Ukázka učení aby robot přijel a odjel na ukázání:

Izhikevich to popisuje například na zvednutí koše. Zatímco zprvu musíte robota sami navigovat ke koši a poté provést skrze dálkové ovládání jeho zvednutí, po pár minutách a několika zkoušeních už tuto operaci zvládne robot zcela sám.

Levní roboti na jednoduché činnosti

Cílem tvorby BrainOS je poskytnout malým a nadějným výrobcům levných a specializovaných robotů platformu, která by se dala snadno naučit dané věci. Místo složitého programování algoritmů se tak mohou tvůrci soustředit na funkce robota a potřebné dovednosti ho snadno a rychle naučit fyzickým tréningem.

bstem_shot.jpg
Hlavní základní deska coby mozek bStem

Prezentovaný Eyerover je postavený na mobilní platformě s čipsetem Qualcomm. Společnost Qualcomm je totiž investorem v Brain Corporation. Důležitý je ale samozřejmě BrainOS, který je hardwarově nezávislý.

Tvůrci nabízí externím vývojářům speciální kit bStem, který obsahuje základní desku s rozměry 7,5 × 7,5 × 1 cm a hmotností 38 g s dvoujádrovým čipsetem Qualcomm Snapdragon S4-Pro s frekvencí 1,72 GHz (2 GB paměti).

bstem_eye.jpg
Ve vývojářském kitu je i dvojice kamer pro trojrozměrné vidění

Výbava zahrnuje dvojici kamer s rozlišením 1,2 MPix (30 fps) pro trojrozměrné snímání okolí (oči robota), WiFi, Bluetooth, akcelerometr, gyroskop, výškoměr, magnetometr, teplotní čidlo, GPS, čtyři porty USB 2.0, čtyřkanálové snímání zvuku nebo HDMI výstup. Současná softwarová podpora je optimalizována na Ubuntu. BStem má přes 15 senzorů, ale v rámci rozhraní jako třeba USB a dalších (I2C, SPI, GPIO) můžete přidávat své vlastní.

bstem_kit.jpg
Kompletní přehled výbavy vývojářského kitu

Pokud byste se coby vývojáři chtěli pustit do skutečného programování a napojení na různý hardware (v nabídce jsou rozšiřující desky pro servomotorky, NXT/EV3 Lego), můžete tak učinit skrze univerzální API (Python, C++).

bstem_devkit.jpg
Komponenty dostanete v elegantním kufříku

Pokud máte zájem o vývojářský kit, dle tvrzení se stačí zaregistrovat a možná získáte přístup k prvním testovacím kusům.

Budeme domácí roboty učit sami?

Pokud se tento směr ukáže správný (zatím to nevypadá, že by to tak být nemělo), asi nás v budoucnu čeká období, kdy budou domácí roboti umět některé základní činnosti, ale budeme je moci velmi snadno naučit novým věcem v rámci jejich fyzických možností.

Když budete potřebovat nařezat dřevo a zrovna na to nebude k dispozici „aplikace“ (dovednosti), bude stačit robota držet za ruku a několikrát ukázat, co po něm vlastně chcete. V budoucnu už by mohl být možná srovnatelně inteligentní jako třeba dítě, čili rychle pochopí, jaké je zadání úkolu a co zahrnuje. A pokud se jako většina začátečníků během činnosti nezraní, budete mít dřevo nařezané zadarmo a bez nutnosti si přikupovat danou dovednost.

Navíc si lze představit i to, že budete moci coby dobrý učitel i snadno prodávat naučenou činnost pro stejné modely dalším v rámci obchodu s dovednostmi.

Diskuze (29) Další článek: Týden Živě: Šílený hacker z amerického seriálu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,